Vraag

Hoge kosten buiten EU


In maart dit jaar ben ik op vakantie naar Marokko geweest, bij het uitstappen van het vliegtuig ontving ik van jullie de meldingen dat ik 80% van mijn bundel had verbruikt en 'Welkom in Marokko'. Met het uitstappen van het vliegveld wilde ik een taxi telefoonnr. zoeken via internet, maar dat lukte niet. Nu heb ik vaker het probleem dat als je in het buitenland bent je geen bereik hebt. Hiervoor zet ik de telefoon uit en aan en vervolgens heb je weer bereik. Ook nu was het zo het geval. Na het aanzetten had ik weer bereik.

Bij terugkomst in Nederland werd ik een halve maand later geconfronteerd door mijn werkgever met een enorm dataverbruik van ruim 2GB, wat neer komt op aantal duizend euro. Ik heb 2 smsjes gekregen in deze tijd: 'Welkom in Marokko' en 'u heeft 80% uit uw bundel verbruikt'. Naar mijn idee ben ik dus nooit over die 100% geweest en ben ik dus data 'ongemerkt' aan het verstoken. Ik heb in die dagen wel internet gebruikt, veelal via WiFi en daar waar het niet kon via data. Apps als Maps, Safari en Whatsapp heb ik enkel (beperkt) gebruikt, de rest van de apps heb ik uitgezet. Nu lees ik ook dat het systeem van iPhone zeer veel data zendt en ontvang (maar je deze helaas niet uit kan zetten). Grotendeels is het verbruik dus veroorzaakt door niet directe dataverbruik.

Nu lees ik dat ik expliciet per SMS moet aangeven als ik wel gebruik wil maken van het internet. Dit heb ik niet gedaan. Tevens kan ik dat ook bevestigen met de telefoonspecificatie. Hoe kan het dan zijn dat ik alsnog 2GB aan data heb verbruikt in een midweek dat ik in Marokko was?

Graag hoor ik van jullie een oplossing, want ik vind het absoluut niet kunnen dat er nu aantal duizend euro in rekening worden gebracht die ik even moet af tikken.

2 reacties

Reputatie 6
Badge +6
Goedemiddag @robind33,

Welkom op het Zakelijk KPN Forum!
Binnen KPN hebben we verschillende soorten abonnementen en bij deze abonnementen verschilt het gebruik van internet in het buitenland. Ik moet dus op onderzoek uit om te achterhalen wat er gebeurt is. Nu kan ik mij wel heel goed voorstellen dat u erg schrikt van een dergelijke rekening.

Daarnaast ben ik ook even benieuwd naar uw opmerking "Nu lees ik ook dat het systeem van iPhone zeer veel data zendt en ontvang (maar je deze helaas niet uit kan zetten)". Waar heeft u dit precies gelezen? Dit komt mij namelijk niet bekend voor.

Het klopt dat u een waarschuwing per sms krijgt als u een ingesteld limiet bereikt. Als u vervolgens verder wilt gaan met internetten moet u een sms versturen om de 'blokkade' op te heffen. U kunt mij uw klantnummer en uw mobiele nummer in een privébericht sturen.
Reputatie 7
Badge +6
Er zijn veel apps die stiekem meer data gebruiken dan verwacht, denk bijvoorbeeld aan maps of whatsapp.

Hier is een handleiding waarmee je meer controle kan krijgen over de situatie:
https://www.iculture.nl/nieuws/ios-7-uitgelicht-dataverbruik-per-ios-app-bekijken-en-blokkeren/

In whatsapp kan je bijvoorbeeld het automatisch downloaden van plaatjes uischakelen, dit kan een hoop helpen.

Buiten de EU worden ook andere tarieven gebruikt die niet binnen de reguliere bundel vallen, in dit geval kan de werkgever indien gewenst een buitenland bundel instellen.

Als een dergelijke bundel niet is toegekend verwacht ik dat je het flat fee bedrag voor het desbetreffende land hebt betaald waardoor het maximale roaming bedrag dat de werkgever heeft ingesteld is getriggerd.

Reageer