Vraag

[iPhone 8] Klopt de claim van deze CM gebruiker?

  • 24 September 2017
  • 16 reacties
  • 557 keer bekeken

Reputatie 7
Ik zag een verontrustende topic op het CM Forum!

https://forum.kpn.com/stel-je-vraag-2/iphone-8-niet-leverbaar-438071/index1.html#post531731

Ik zie ook dat alle configuraties/abbo's van/voor de iPhone 8 een levertijd hebben van 2-3 WERKdagen:


Is deze claim van Bobbie terecht en wat is de werkelijke levertijd via het ZM verkoopkanaal?

16 reacties

Reputatie 5
Badge +10
Hi @BerendDeMeyer,

Bedankt voor het melden hiervan. Ik ben er direct mee aan de slag gegaan en het blijkt inderdaad ook op de zakelijke markt voor te komen. Het is niet dat KPN zijn klanten doelbewust verkeerde informatie geeft. Het heeft ermee te maken dat er veel vraag is voor de Iphone 8 en er dagelijks honderden bestelling worden geplaatst.

Ik heb een verzoek ingediend om dit op de website te laten aanpassen. De huidige tekst kan verwachtingen met zich mee brengen.
Beste @Rashid ,

Hoe lang duurt het op dit moment dat de iPhone 8 leverbaar is? Vanaf het moment dat de bestelling bij jullie is?

Met vriendelijke groet,

Rick
Reputatie 5
Badge +10
Hi @RickT1980,

Het hangt er vanaf welke kleur je wil bestellen. Van wat ik heb begrepen is dat de Iphone 8 Space Gray momenteel de enige Iphone is met een langere levertijd. De overige kleuren zouden wel binnen enkele dagen geleverd moeten zijn.

Bent u aan het overwegen om de Iphone 8 te bestellen?
@rachid
Beste @rachid,

Mijn werkgever heeft 1,5 week geleden een IPhone 8 space grey voor mij besteld, dus daar ben ik nu nog steeds op aan het wachten.
Reputatie 7
Hi @RickT1980,

Het hangt er vanaf welke kleur je wil bestellen. Van wat ik heb begrepen is dat de Iphone 8 Space Gray momenteel de enige Iphone is met een langere levertijd. De overige kleuren zouden wel binnen enkele dagen geleverd moeten zijn.

Ben je aan het overwegen om de Iphone 8 te bestellen?

Hallo Rashid,

Ik snap gewoonweg werkelijk niet, waarom de informatie over de actuele voorraden/levertijden van de iPhone 8/8Plus zo moeizaam te achterhalen zijn en weinig/niet accuraat worden weergegeven op ook het ZM verkoopkanaal van de KPN website. Een voorbeeld van de levertijd op het moment van schrijven van dit bericht:


Ik vind dit echt zo jammer!

Is er wellicht ook nog een verschil tussen een bestelling van een bestaande KPN klant (die hebben we al) en een nieuwe klant (die kunnen we toevoegen)? Het lijkt me dat een juiste levertijd een USP is voor KPN! - WYSIWYG! 😉
Reputatie 5
Badge +10
Beste @RickT1980,

Woensdag was ik niet aanwezig, vandaar vandaag een reactie. Was het u opgevallen dat uw vorig bericht aan RaChid is verstuurd in plaats van naar mij, RaShid? ☺️ Ik zou het jammer vinden als ik toekomstige berichten van u mis.

Ik was al bang dat u de Iphone 8 space gray hebt besteld. Zoals bekend is de levertijd voor dat toestel langer dan verwacht. Excuses hiervoor! Hebt u het

Hi @BerendDeMeyer,

Het is niet moeilijk om de voorraad te achterhalen. In principe is de voorraadlijst toegankelijk voor elke KPN medewerker. Een gebrek aan communicatie heeft de verwarring veroorzaakt. De juiste afdeling is te laat geïnformeerd, waardoor de levertijd op de zm pagina niet correct vermeld stond. KPN wil zijn klanten absoluut niet doelbewust verkeerd informeren! Vandaag zou dit aangepast moeten zijn. 👍🏾

Wat de bestelling+levering betreft is er geen verschil tussen nieuwe en bestaande klanten. Levering gaat geheel op volgorde van bestellen.
Reputatie 7
Hallo @Rashid,

Bedankt voor je uitvoerige reactie! Dus als ik het goed begrijp, wordt de actuele levertijd van de iPhone 8/8Plus SPACE GREY voor beide GB uitvoeringen aangepast?
Reputatie 5
Badge +10
Graag gedaan @BerendDeMeyer!

Wat ik heb begrepen is dat de aanpassing voor beide uitvoeringen wordt doorgevoerd. Hoe dit op de website gecommuniceerd gaat worden is mij nog niet bekend. We zullen de pagina dus in de gaten moeten houden.
Reputatie 7
Hallo @Rashid,

Ook de chatdienst van KPN heeft blijkbaar heel erg veel moeite met het op een juiste manier interpreteren van de interne 'voorraad lijstjes'!

*** (11:13:56 AM):Welkom! U chat met ***. Ik lees uw bericht even door, heeft u een moment voor mij?
U (11:14:12 AM):Hallo ***
U (11:15:00 AM):Wat zijn de actuele levertijden van de iPhone 8/8Plus SPACE GREY voor zowel de 64GB als 256GB?
*** (11:16:04 AM):Ze staan op de schaarstelijst. Wanneer er weer opnieuw geleverd kan ik u niet zeggen.
U (11:16:33 AM):En de overige kleuren / uitvoeringen?
*** (11:18:31 AM):Ga ik even weer kijken
U (11:18:48 AM):oke, dankjewel!
*** (11:26:14 AM):Alleen de 64 Gb Space Gray is schaars De andere kleuren niet. De plus varianten zijn er wel.
U (11:28:01 AM):Dus de levertijd van een iPhone 8/8Plus SPACE GREY in de 256GB uitvoering is per direct leverbaar (1-2 werkdagen)?
*** (11:28:09 AM):3 werkdagen
U (11:28:51 AM):Oke, dankjewel voor je moeite! Fijne dag.
*** (11:29:03 AM):Dan bedank ik u voor dit gesprek! Na afloop van dit gesprek, als u op het kruisje of ‘sluit chat’ klikt, volgen er een paar vragen over hoe u deze chatfunctie en het gesprek met mij hebt ervaren. Als u 1 minuut de tijd hebt om deze in te vullen helpt u me enorm.
Alvast bedankt en een fijne dag gewenst!

Alle uitvoeringen van de SPACE GREY staan volgens deze medewerker eerst op de schaarste lijst (levertijd onbekend), dan weer wel leverbaar in de 256GB en/of Plus modellen! 🤔

Dit kan/moet natuurlijk veel beter qua communicatie KPN!
Beste @Rashid,

Bedankt voor je reactie en sorry dat ik de "verkeerde" Rachid berichten stuurde 😁 !! Máár prima dat de SpaceGrey uitvoering een iet wat langere levertijd heeft, máár hoeveel langer is dat dan? Nu wordt er helemaal niks over gecommuniceerd.
Reputatie 5
Badge +10
Hi @BerendDeMeyer, de schaarste lijst is een voorraadlijst waarop men kan zien welke toestellen op voorraad zijn en welke toestellen niet op voorraad zijn. De lijst wordt per dag bij gewerkt. De chatmedewerker moet het doen met de lijst die zij dagelijks kan raadplegen en ik vind niet dat het haar kwalijk genomen kan worden.

Naar mijn mening moet het een real-time voorraadlijst zijn waarop elke medewerker kan zien wat de werkelijke voorraad is. Ik ben het absoluut met je eens dat de communicatie op de website anders moet.

Beste @RickT1980, graag gedaan! Het geeft niks, foutjes maken doen we allemaal en gelukkig plaatst u een reactie in een topic dat ik volg. Anders had ik uw bericht niet gezien. Hebt u al gekeken op de pagina waar u uw bestelling kunt volgen? Op de pagina Mijn Bestelling kunt u inloggen met uw ordernummer en postcode om de status te zien.
Reputatie 7
Hi @BerendDeMeyer, de schaarste lijst is een voorraadlijst waarop men kan zien welke toestellen op voorraad zijn en welke toestellen niet op voorraad zijn. De lijst wordt per dag bij gewerkt. De chatmedewerker moet het doen met de lijst die zij dagelijks kan raadplegen en ik vind niet dat het haar kwalijk genomen kan worden.

Naar mijn mening moet het een real-time voorraadlijst zijn waarop elke medewerker kan zien wat de werkelijke voorraad is. Ik ben het absoluut met je eens dat de communicatie op de website anders moet.

Hallo @Rashid,

Dank voor je reactie. Let wel! dat ik het de medewerker van de chatdienst zelf zeker niet kwalijk neem! Ik snap alleen niet - zoals je zelf ook aangeeft - dat er niet met real-time overzichten wordt gewerkt. Het lijkt me anno 2017 toch ICT-technisch niet zo heel erg moeilijk, dit voor 1e lijns medewerkers te organiseren, zodat zij zonder deze worstelingen klanten te woord moeten staan.

Ik heb altijd veel respect voor 1e lijns medewerkers, omdat ik maar al te goed weet dat zij het met de tools moeten doen die ze krijgen aangereikt. Ik zie dit hiaat in de communicatie/voorraadlijsten dan ook als achterstallig onderhoud op management niveau t.a.v. het goed faciliteren van de help/orderdesk medewerkers van KPN!

Let'm MAKE things better! 😉
Reputatie 7
Badge +6
Ik wil een stapje verder gaan dan @BerendDeMeyer. Aldus het Shift-Left principe zou het realtime inzichtelijk moeten zijn via de website zoals met een webshop. Natuurlijk snap ik dat dit voor KPN de toestelverkoop een "leuk" extratje is maar het is wel zo klantvriendelijk 😉
Reputatie 7
Ik wil een stapje verder gaan dan @BerendDeMeyer. Aldus het Shift-Left principe zou het realtime inzichtelijk moeten zijn via de website zoals met een webshop. Natuurlijk snap ik dat dit voor KPN de toestelverkoop een "leuk" extratje is maar het is wel zo klantvriendelijk ;)
Dat is natuurlijk gevoelige informatie @SjorsK, je speelt dan met een open hand kaarten tegen je concurrenten. Of bedoelde je niet de aantallen op voorraad, maar louter een groen/oranje/rood stoplicht?
Reputatie 7
Badge +6
Qua concurrentiegevoeligheid valt het op zich wel mee, het gaat meer om de klanttevredenheid en een goede expectation-management. Zoals ik al eerder zei: De core-business van KPN als telco is echt niet het verkopen van smartphones maar juist van haar dienstverlening.

Het verkopen van smartphones was van oorspronkelijk een lokkertje om mensen aan een databundel te koppelen, in ruil hiervoor werden smartphones in het verleden gesubsidieerd. Het lokken is inmiddels niet meer nodig gezien wij inmiddels met z'n allen gewend zijn aan de vrijheid die mobiel internet bied.

Dat gezegd te hebben, als je naar webshops kijkt waarvan producten verkopen de core business is dan zie je dat ze dit wel aangeven:
https://www.coolblue.nl/product/735262/fossil-q-marshal-45mm-zilver.html?dclid=CPOGl7z_2dYCFUeJdwodWd4Gtw
https://azerty.nl/product/seasonic/3104452/focus-plus-series-550w-voeding-intern-atx12v--eps12v

Als bedrijf zou ik met mijn top-merk juist geen vuiltje aan de lucht willen zien over het feit dat mensen kunnen gaan klagen omdat er dankzij een hoge vraag verkeerde gegevens worden doorgegeven qua expectation-management.

Dat gezegd te hebben, ik denk dat het systeem pas bij een lage voorraad hoeft weer te geven hoe veel er zijn.

Desalniettemin vindt ik je opmerking zeker inspirerend. Ik denk dat KPN nog een stapje verder moet gaan om de klant nog beter te verdienen, want het kan natuurlijk zo zijn dat de voorraad voor je het weet weg is, in dat geval kan je als bedrijf overwegen om op het gebied van het verkopen van telefoons een partnership aan te gaan met een webshop die dan de kans krijgt om via de KPN storefront hun producten aan te bieden. Op deze manier verspreid je feitelijk het risico op een te lage voorraad en kan je de klant nog beter bedienen zonder het risico dat de klant overstapt naar een concurrent.

Reageer