Sticky F.A.Q.

Waar kan ik mijn PUK-code vinden?

  • 26 augustus 2019
  • 0 reacties
  • 104 keer bekeken

Reputatie 3
Badge +1


Bent u op zoek naar uw PUK-code? Of enkel op zoek naar wat informatie? In dit artikel leggen wij een aantal zaken uit.

Verschil tussen simkaart-beveiliging en toestelbeveiliging
Als u toegang wilt krijgen tot uw eigen telefoon moet u vaak door twee soorten beveiliging heen. Allereerst ontgrendelt u de simkaart om ervoor te zorgen dat u toegang krijgt tot het netwerk, maar belangrijker nog: zodat kwaadwillenden niet zomaar gebruik kunnen maken van uw simkaart om te bellen of internetten. Het ontgrendelen van uw simkaart gebeurt door middel van een pincode, de standaard pincode is ‘0000’. Deze code wijzigt u in de instellingen van uw telefoon.

De tweede beveiliging is de toestelbeveiliging. Dit is om daadwerkelijk toegang te krijgen tot uw smartphone. Standaard is dit ook een pincode beveiliging, maar veel fabrikanten bieden andere varianten aan zoals een ontgrendel-patroon, vingerafdrukscan of tegenwoordig zelfs een irisscan. Ook hier kun u uw voorkeur instellen in de instellingen van uw telefoon. Het is altijd aan te raden dit te doen zodat uw gegevens veilig zijn bij verlies of diefstal van uw telefoon.


Verkeerde pincode ingetoetst? Hier vind u de PUK-code
Maar stel nu dat u uw pincode niet meer weet en u al drie keer de verkeerde code om uw simkaart te ontgrendelen heeft ingetoetst? Dan wordt uw simkaart uit veiligheidsoverwegingen geblokkeerd. U heeft dan uw PUK-code nodig om uw simkaart te ontgrendelen en uw pincode aan te passen naar een nieuwe code die u goed kunt onthouden.
De PUK-code (“Personal-Unblocking-Key”) is een 8-cijferige code die u vindt op het groene kaartje dat u ontvangen heeft bij aanschaf van uw abonnement/simkaart . Op het groene kaartje (zie de afbeelding hieronder) ziet u uw persoonlijke pukcode in het rode kader.

De PUK-code op de afbeelding is uiteraard een voorbeeld.

Mocht u deze kaart niet meer hebben dan kun u uw PUK-code ook eenvoudig in MijnKPN vinden. In sommige gevallen kan het zo zijn dat u niet zelf in MijnKPN kunt, maar dat u dit regelt via de contactpersoon van uw bedrijf die verantwoordelijk is voor telecomzaken.
Daarnaast kunt u de PUK-code in sommige gevallen ook via deze link op de website van KPN ontgrendelen.


Ontgrendelen van het toestel met PUK-code
Zodra u de PUK-code in uw bezit heeft kunt u deze intoetsen op uw toestel. Het toestel vraagt hier vanzelf om. Na het ingeven van de PUK-code vraagt het toestel om een nieuwe pincode in te geven en om deze nogmaals te bevestigen. Hierna is uw toestel ontgrendeld.

U kunt uw toestel ook ontgrendelen via de volgende code: **05*(pukcode)*(nieuwe pincode)*(nieuwe pincode)#
Mocht het na bovenstaande tips nog steeds niet gelukt zijn om de PUK-code zelf op te zoeken, stel dan uw vraag hieronder op het Zakelijk KPN Forum. Wij helpen u vervolgens zo snel mogelijk uw geblokkeerde simkaart te ontgrendelen! Wel doen we eerst een aantal legitimatie checks om te voorkomen dat uw PUK-code in verkeerde handen valt.

Sidenote: Om misbruik te voorkomen wordt de simkaart definitief geblokkeerd als er 9x een foutieve PUK-code wordt ingegeven. Hierna kan de kaart niet meer gedeblokkeerd worden en moet er een nieuwe kaart besteld worden.

Interessant voor u:


0 reacties

Geen reactie

Reageer