Vraag

Wanneer komt WiFi-bellen beschikbaar voor KPN EEN?


Ik kan via KPN EEN nog steeds geen gebruik maken van WiFi-bellen. Althans, ik kan de functie op mijn iPhone8 wel activeren, maar het werkt niet. Hoe is het mogelijk dat dit niet is geactiveerd? Ik in mijn (nieuwbouw)huis niet bellen. Wifi- bellen zou een oplossing kunnen zijn.
Hierdoor moet ik overwegen om mijn KPN Een abonnement te beëindigen en over te stappen naar een provider die deze dienst wel gewoon biedt.

Een duidelijk antwoord zou wel fijn zijn.

3 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Het nadeel met het "activeren" van een dergelijke dienst is dat het niet altijd zo is van even een knopje omzetten, zakelijke contracten werken vooralsnog achter de schermen nog met een andere telefoniecentrale dan de consumentenabbonementen, simpelweg omdat voor elke klantencatagorie andere eisen zijn. Gezien consumenten eigenlijk vrijwel geen managementeisen hebben heeft dit eigenlijk twee voordelen:
  • Het is een geweldige testgroep om te kijken of het ook "echt" goed werkt (Zakelijke klanten hebben een servicecontract en als de dienstverlening via WiFi niet te garanderen is, kan het soms beter zijn om het niet aan te bieden tot dat de technologie volwassen genoeg is, je wilt als bedrijf immers geen klanten aanbieden omdat er te veel ruis op de WiFi zit dankzij de buren).
  • Gezien er geen uitgebreide managementfunctionaliteit is kan KPN relatief gemakelijk wijzigingen doorvoeren
  • KPN is niet "gekoppeld" aan aparte serviceafspraken gerelateerd door de dienst waardoor KPN de dienstverlening niet mag aanpassen (Dit kan ook nog wel eens een dingetje zijn).
Vanuit eigen ervaring weet ik dat KPN veel waarde hecht aan de betrouwbaarheid van de dienstverlening, zeker in de zakelijke tak.
SjorsK schreef:

Het nadeel met het "activeren" van een dergelijke dienst is dat het niet altijd zo is van even een knopje omzetten, zakelijke contracten werken vooralsnog achter de schermen nog met een andere telefoniecentrale dan de consumentenabbonementen, simpelweg omdat voor elke klantencatagorie andere eisen zijn. Gezien consumenten eigenlijk vrijwel geen managementeisen hebben heeft dit eigenlijk twee voordelen:

  • Het is een geweldige testgroep om te kijken of het ook "echt" goed werkt (Zakelijke klanten hebben een servicecontract en als de dienstverlening via WiFi niet te garanderen is, kan het soms beter zijn om het niet aan te bieden tot dat de technologie volwassen genoeg is, je wilt als bedrijf immers geen klanten aanbieden omdat er te veel ruis op de WiFi zit dankzij de buren).
  • Gezien er geen uitgebreide managementfunctionaliteit is kan KPN relatief gemakelijk wijzigingen doorvoeren
  • KPN is niet "gekoppeld" aan aparte serviceafspraken gerelateerd door de dienst waardoor KPN de dienstverlening niet mag aanpassen (Dit kan ook nog wel eens een dingetje zijn).
Vanuit eigen ervaring weet ik dat KPN veel waarde hecht aan de betrouwbaarheid van de dienstverlening, zeker in de zakelijke tak.


“Interessant” antwoord en zoals verwacht weer erg wollig. Ik destilleer hieruit dat mijn zakelijke abonnement verbonden is aan een centrale die nog niet kan worden omgezet omdat deze domweg nog niet aan de eisen voldoet.
Dat KPN er dan voor kiest om alleen een deel van haar abonnees de functie te bieden en een deel niet is dus niet zo zeer een keuze als een gevolg van gebrekkige technische infrastructuur..
Het is uiteraard niet waar dat eerst gekeken moet worden of het ‘echt goed werkt’ adhv een zgn. testgroep. KPN biedt de functie nl wel aan (de knop is nl gewoon voorhanden en functioneel). Ik moet er echter door ervaring achter komen dat het niet werkt. Wellicht had KPN hierover beter pro actief kunnen communiceren. Er is nergens duidelijke informatie hierover..
Onder mijn post schreef ik nog dat ik behoefte had aan een ‘duidelijk’ antwoord. Deze heb ik dus nog steeds niet.
Reputatie 7
Badge +6
Even voor de duidelijkheid: Ik ben niet in dienst van KPN, mijn antwoord is gebaseerd op mijn ervaringen als telecombeheerder bij een grote organisatie.

Op zich heeft het bovenstaande weinig te maken met de Netwerkinfrastructuur, de netwerkinfrastructuur van KPN kan het gewoon aan (Anders hadden consumenten het niet). Het is simpelweg een feature die de centrale niet bestaat of uitstaat omdat de dienstverlening hiermee (nog) niet gegarandeerd kan worden.

Puur hypothetisch gezien is het technisch gezien mogelijk (Zelfs makkelijk) om mensen van de ene telefoniecentrale te "porteren" naar de consumentencentrale alleen vervallen dan gelijk een groot aantal andere features die niet door die centrale ondersteund worden.

Een telefoniecentrale is trouwens een grote computer die het telefonieverkeer regelt en heeft een stukje software die bepaalde functies wel of niet aanbied.

Dat het een keuze is om eerst in het ene platform de investeren en daarna in de andere? Dat lijkt mij daadwerkelijk een keuze en naar mijn mening is het ook de juiste keuze. Als het eerst op een minder complex platform die een grote schaal moet bedienen ingevoerd wordt krijg je zeker heel wat nuttige data die je later weer kan gebruiken om het voor de zakelijke markt uit te rollen waarvan de producten een stuk complexer in elkaar zitten en alle functionaliteiten via de alternatieve routing wel gegarandeerd moet worden (Dit lijkt mij voor de specialisten nogal een uitdaging).

Reageer