Vraag

HELP! Belcentrale gaat zonder toestemming ons abonnement overnemen

  • 19 July 2018
  • 6 reacties
  • 800 keer bekeken

Wij zijn al vele jaren tevreden zakelijke klant van KPN, op dit moment met ISDN 15 en diverse nummerblokken.

Echter, ik kreeg vandaag een brief van KPN met het onderwerp "overstap telefoonaansluiting". Natuurlijk heb ik gelijk gebeld om dit ongedaan te maken, maar de medewerker van KPN gaf aan dat zij dit niet stop kon zetten en dat we Belcentrale moesten bellen.

Die heb ik gebeld en die gaven aan dat we er aan vast zitten, maar hebben daarvan kennelijk geen ander bewijs dan de naam van onze receptionist, waarvan ze zeggen dat die ingestemd zou hebben. Terwijl die dergelijke vertegenwoordigers altijd netjes doorverbind aan mij, omdat ik de technische afdeling heb. Ze gaven wel de optie om de "overeenkomst" af te kopen.

Vervolgens heb ik de Politie gebeld, op 0900-8844 en die hebben mij geadviseerd om aangifte te doen wegens oplichting en identiteitsfraude en een afspraak voor mij ingepland.

Wat kan ik verder doen om van Belcentrale af te komen?

En kan ik zorgen dat mijn abonnement bij KPN ongewijzigd blijft lopen totdat de Politie mijn aangifte afgehandeld heeft en duidelijk is of Belcentrale dit inderdaad mag doen?

(Indien er sprake is van een strafbaar feit bij Belcentrale, is KPN dan in staat om de ongewenste overstap geheel te annuleren?)

6 reacties

Reputatie 5
Badge +5
Goedemiddag @Tommy, welkom op het Zakelijk KPN Forum.

Wat jammer dat ik u moet verwelkomen voor zo'n nare situatie. Ik kan me goed voorstellen dat u hier niet blij mee bent. Als de receptioniste niet tekenbevoegd is, lijkt het contract mij dan ook niet rechtsgeldig.

Gezien de wetgeving en de afspraken met ACM (Autoriteit Consument en Markt) mogen wij de overgang niet zomaar tegenhouden. Echter hoop ik wel dat @Belcentrale @Belcentrale.nl @BelcentraleWebcare naar het bovenstaande kan kijken en u netjes verder kan helpen richting een passende oplossing. Dit lijkt mij niet goed voor u en niet goed voor Belcentrale.
@Mohammad

Dank u voor de reactie.

Dat een overgang niet zomaar kan worden tegengehouden is logisch, maar zou een PM met een officiële (gescande) aangifte van de Politie, waarin de contractovername zonder toestemming benoemd wordt als strafbaar feit, voor KPN voldoende zijn om die overgang voorlopig tegen te houden (of ongedaan te maken, de precieze status ervan kan ik niet achterhalen) totdat een officiële uitspraak van een bevoegde instantie definitief zegt wat er moet gebeuren?
Reputatie 5
Badge +5
Tussen providers onderling zijn er strikte afspraken gemaakt waar wij niet van mogen afwijken. Op het moment dat een overname verzoek binnenkomt zijn wij verplicht daar gehoor aan te geven en ervan uit te gaan dat de tegenpartij de aanvraag op legitieme wijze heeft verkregen. De regelgeving hieromtrent wordt niet bepaald door KPN maar door de ACM.

Dit is een uiterst vervelende situatie en ik had graag meer voor u willen betekenen dan het bovenstaande. Zoals eerder gezegd is de snelste manier toch echt een uitdraai van uw KvK-registratie te tonen richting @Belcentrale waarin duidelijk wordt dat de gene die het contract aan zou zijn gegaan niet tekenbevoegd is. Ik kan me bijna niet voorstellen dat @Belcentrale hier geen gehoor aan zou geven.
@Mohammad

Het contract is niet aangegaan, onze receptionist heeft op verzoek wat gegevens verstrekt, maar nergens "ja" of "akkoord" op gegeven. Hij heeft aangegeven "geen interesse". De accountmanager van Belcentrale lijkt vervolgens zelfstandig iets opgesteld te hebben met de naam van onze receptionist en de gegevens die verstrekt werden en die op onze website staan.

Natuurlijk is de receptionist ook niet tekenbevoegd.

Mijn vraag is vooral, als ik middels die aangifte kan bewijzen dat Belcentrale een strafbaar feit gepleegd heeft, is KPN dan ook verplicht om hieraan mee te werken? Of mag KPN ons dan in afwachting van het Politieonderzoek als klant behouden (op ons uitdrukkelijke verzoek)?

Als u wilt, kan ik de vraag ook voorleggen aan ACM.
Zojuist reactie gehad van Belcentrale.

Ze beloven het abonnement te herstellen bij KPN en wij krijgen alleen reguliere kosten van de tussenliggende periode dat we op papier bij hun zaten.

Natuurlijk betaal ik alleen iets als er zwart op wit staat dat die betaling eenmalig is, dat het KPN abonnement definitief op korte termijn hersteld wordt en dat we door die betaling geen verplichtingen aangaan bij Belcentrale.

Dus ik heb de aangifte voor nu geannuleerd en de Politie vriendelijk bedankt voor haar doorslaggevende rol in deze kwestie. Ik kreeg aansluitend de uitnodiging van de vriendelijke Politie medewerker die ik belde, om alsnog de stukken in te sturen en om gelijk te bellen als het toch onverhoopt anders zou lopen dan beloofd.

Graag hoor ik of wij nog iets kunnen doen om de procedure van het herstellen van ons abonnement bij KPN zo vlot & soepel mogelijk te laten verlopen.
Reputatie 5
Badge +5
Goedemiddag @Tommy,

Of wij dat op ene van der manier hadden kunnen voorkomen had ik zelf ook intern moeten navragen bij de juridische afdeling. Ik ben wel ontzettend blij om te horen dat Belcentrale met u meewerkt en hoop net als u dat het verder goed komt.

Ik ging ervan uit dat Belcentrale u nog niet heeft overgenomen en begrijp nu dat dit ook niet gaat gebeuren van u. Als dit klopt, hoeft er niks hersteld te worden en blijft alles zoals het is. Als u hier twijfels over hebt ontvang ik graag van u via privébericht Bedrijfsnaam, postcode, huisnummer en ter verificatie de laatste 4 cijfers van het IBAN. Dan kijk ik met u mee.

Reageer