Hopla, we zijn klaar met ISDN \o/ Deadline gehaald!

  • 29 May 2019
  • 7 reacties
  • 488 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +6
Afgelopen week hebben we bij ons op de zaak een mijlpaal behaald, we zijn eindelijk volledig van de ISDN lijntjes af.

Eerlijk gezegd was 't niet gelukt om analoog volledig er uit te halen gezien je toch zit met liften en andere antieke systemen te te duur zijn om te vervangen, dit hebben we opgelost door het plaatsen van ATA's.

De deadline van 1 september is voor ons gehaald, maar de deadline van 1 september begint toch te dichtbij te komen 😅

7 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Hi @SjorsK ,

Wat goed om te horen dat jullie inmiddels over zijn!
Het is in sommige gevallen inderdaad een uitdaging om een passend alternatief te vinden zonder een grote investering. Gelukkig merken we dat steeds meer klanten de overstap maken naar andere oplossing.

Om klanten hierbij te helpen en te voorkomen dat alles omgezet moet worden bieden we nu ook KPN Bedrijf Connect aan. Dit is een alternatief waarbij klanten de ISDN centrale en de toestellen kunnen blijven gebruiken. We zorgen namelijk middels een 'kastje' dat de ISDN-taal wordt omgezet naar DSL. Zo gaat het bellen via internet met behoud van de ISDN apparatuur.

Mede door dit alternatief willen we het voor klanten gemakkelijker maken om een oplossing voor ISDN te vinden en tijdig over te stappen.
Ik heb een ISDN lijn met vier nummers in de reeks xxxxxxx20 / 21 / 22 / 23 en wil deze 4 nummers behouden om zo zakelijk en privé gescheiden te houden. Verder heb ik een ISDN centrale 2/8 enkele analoge en 5 ISDN telefoons. Ik wil de centrale en de analoge / ISDN telefoons behouden. Als dit bij KPN niet mogelijk is stap ik maar een andere aanbieder over. KPN blinkt in haar communicatie uit in onduidelijkheid voor wat mogelijk is. Met Bedrijf Connect zou ik de bovenstaande wensen kunnen realiseren, tenminste als het klopt. Kan ik dan de vier nummers meenemen ?
Als de ISDN centrale stuk gaat kan ik ze dan vervangen door een ander ISDN centrale of bv een Fritz!box 7170 ISDN KPN is tot nu toe niet in staat om hier antwoord te gegeven Vijf maal bellen = vijf maal een ander antwoord ! En het wordt niet duurder dan nu ? Wie zal het zeggen ? Binnen een maand moet ik in elk geval een keuze maken .......

Harry
Reputatie 7
Badge +6
Goedemorgen @HK54,

Welkom op het Zakelijk KPN Forum!
Goed dat u dit bericht hier geplaatst heeft. Ik help u graag verder naar een alternatief voor de ISDN aansluiting. Als ik uw omschrijving lees, waarbij het belangrijk is dat u de telefoonnummer, ISDN Centrale en toestellen kunt blijven gebruiken, kom ik ook tot de conclusie dat KPN EEN Bedrijf Connect voor nu de beste oplossing is.

Wat we bij Bedrijf Connect namelijk doen is dat wij een kastje op de aansluiting plaatsen die het signaal van de ISDN-taal vertaalt naar DSL. Hierbij blijft u uw huidige apparatuur gebruiken, maar belt u (technisch gezien) wel via internet. Mochten de centrale of de toestellen kapot gaan hebben we wel een uitdaging. Wij leveren namelijk geen ISDN apparatuur maar. Dit betekent dan dus dat u de apparatuur op een andere manier vervangt of dan alsnog omgezet moet worden naar een ander pakket (met andere hardware). De prijs die voor Bedrijf Connect berekend wordt matchen we zoveel mogelijk aan de huidige abonnementskosten van uw ISDN aansluiting.

Als u nog meer vragen heeft of een afspraak wilt maken om uw aansluiting om te zetten adviseer ik u te bellen met de afdeling die onder andere voor Bedrijf Connect is ingericht. Zij zijn te bereiken via 0800-5025 en zijn bereikbaar op werkdagen tussen 09.00 - 17.30 uur.
Reputatie 7
Badge +6
Verder nog een stukje advies vanaf mijn kant:
Bedrijfsconnect is zeker op dit moment de oplossing, houd er wel rekening mee dat ISDN een verouderde techniek is en om deze reden blijf ik aanraden om toch vervanging van de apparatuur te plannen (Al dan niet gefaseerd).

Dat gezegd te hebben, met bedrijfsconnect is in ieder geval de druk van de ketel 🙂
Schijnbaar ben ik niet duidelijk genoeg geweest. Of mijn infrastructuur verouderd is is mijn probleem. Die zogenaamde "oude infrastructuur" heeft wel meer dan 20 jaar storingsvrij gewerkt. De zogenaamde " nieuwe " techniek hoeft geen verbetering zijn. Deze voegt namelijk voor de functie "bellen" niets toe. De nieuwe techniek is in elk geval storinggevoeliger dan de oude !

Ook na de zesde keer contact met KPN is het duidelijk: geen antwoord op mijn vragen ! Ik zal morgen een zevende poging ondernemen om binnen de KPN organisatie iemand te vinden die mijn vragen kan beantwoorden.

Als ik zo omging met mijn klanten zoals KPN met mij (en anderen) was ik al lang failliet gegaan !

Gr. Harry
Reputatie 7
Badge +6
De ISDN dienstverlening stopt, dat is een gegeven, als nog 10 jaar verder wilt gaan met systemen die niet meer ondersteund worden die zo lek zijn als een mandje omdat ze geen beveiligingsupdates krijgen vindt ik het natuurlijk ook geen enkel probleem 🙂

De KPN heeft het ruim op tijd aangegeven dat de deadline er aan zat te komen en eerlijk gezegd, je hebt vrij weinig keuze in het mee gaan of niet. De stekker gaat er uit en iedereen weet en heeft meer dan genoeg tijd gehad om zich voor te bereiden.

KPN Bedrijfsconnect is voor jouw op korte termijn de beste en meest zorgeloze oplossing, je kan dan je huidige infra met een tamtam converter gebruiken en het zal gewoon werken (Natuurlijk met de security risico's van outdated spul want laten we eerlijk zijn - Apparatuur van 20 jaar oud is zo lek als een zeef maar dat is een andere discussie 😉 ). Niks doen kan natuurlijk ook maar wees dan niet verrast dat je in september opstaat en dat je contract ontbonden is.

Het is vrij standaard dat oude technieken op het netwerk uitgefaseerd worden om plaats te maken voor nieuwere technieken op het moment dat de oude technieken een obstakel worden voor de vernieuwing.

Verder verwacht ik dat er weinig KPN'ers zijn die een beter advies zullen geven dan @Rick S. je gegeven heeft. Ik ben zelf telecombeheerder en het kan niet veel duidelijker dan wat hij je gezegd heeft.

Overigens ben ik geen KPN-er 😉
Reputatie 7
Badge +6
Hi @HK54 ,

Bedankt voor uw reactie!
Uw verhaal is helemaal duidelijk hoor en volgens mij heb ik met mijn vorige bericht ook antwoord gegeven op uw vragen, Maar voor alle duidelijkheid zet ik het graag nog een keer op een rijtje. Hieronder uw vragen met daarbij mijn antwoord:

  • Met Bedrijf Connect zou ik de bovenstaande wensen kunnen realiseren, tenminste als het klopt. Kan ik dan de vier nummers meenemen ?
Het klopt dat u met Bedrijf Connect de 4 telefoonnummers blijft behouden. Daarnaast kunt u met deze oplossing ook gebruik blijven maken van uw centrale en toestellen. Hierbij moeten we alleen wel de kanttekening maken dat als de huidige apparatuur kapot gaat KPN deze apparatuur vermoedelijk niet meer kan leveren. De kans bestaat dus dat u tegen die tijd dan wel over moet naar een andere oplossing met andere apparatuur.

  • Als de ISDN centrale stuk gaat kan ik ze dan vervangen door een ander ISDN centrale of bv een Fritz!box 7170 ISDN KPN is tot nu toe niet in staat om hier antwoord te gegeven Vijf maal bellen = vijf maal een ander antwoord ! En het wordt niet duurder dan nu ? Wie zal het zeggen ? Binnen een maand moet ik in elk geval een keuze maken .......
Wanneer uw ISDN centrale kapot gaat kan KPN deze (of een vergelijkbare) centrale niet vervangen. Er moet dan dus een andere oplossing komen. Nu is het wel zo dat ISDN in het geheel verdwijnt, dus is het in onze ogen ook niet wenselijk om daar nog jaren op te blijven draaien.
Wat betreft de kosten proberen we bij Bedrijf Connect deze zoveel mogelijk te matchen met de huidige kosten bij ISDN. Ik kan niet garanderen dat dit precies dezelfde kosten zijn, maar dit zal geen tientallen euro's schelen.

Zijn uw vragen hiermee beantwoord? En heeft u wellicht nog andere vragen?

Reageer