Kleinzakelijk

Hoe werkt Wi-Fi eigenlijk? - Do's & Don'ts

  • 1 February 2021
  • 0 reacties
  • 246 keer bekeken
Hoe werkt Wi-Fi eigenlijk? - Do's & Don'ts
Reputatie 5
Badge +3
  • KPN Community Manager
  • 223 reacties

Wi-Fi is een term die gebruik wordt voor een Wireless LAN (WLAN), een draadloos netwerk. Bij KPN zendt onze KPN modem zo’n draadloos signaal uit. Deze radiogolven ontvang je dan vervolgens op jouw ingebouwde Wifi ontvanger in je laptop, je tablet, of in je telefoon. En zo zijn er tegenwoordig zoveel apparaten die gebruik kunnen maken van Wi-Fi.

 

Bij Wi-Fi worden de gegevens draadloos uitgewisseld via de antennes van de modems of routers, en de ontvangers. Het haalbare bereik wordt in eerste instantie bepaald door de onderlinge afstand en hoogte van de antennes, de kwaliteit van apparatuur en de omgeving (muren, bronnen van ruis, etc.).

 

Waardoor wordt het bereik beperkt?

Het bereik van draadloos Wi-Fi wordt onder andere negatief beïnvloed door:

  • Muren of vloeren van gewapend beton

  • Metalen oppervlakken

  • Invloed van andere draadloze wifi apparatuur (ook van buren e.d)

  • Invloed van Bluetooth apparatuur

  • Draadloze beveiligingsapparaten

  • Babyfoons

  • Magnetrons (en andere magnetische velden)

  • Kerstverlichting

  • Water (zet je wifi router niet achter een aquarium oid)

 

 

Hoe kunt u het bereik en signaal verbeteren?

Denk goed na over de plaatsing van uw Wi-Fi modem en/of router. Zet deze bijvoorbeeld niet op de grond, of in de buurt van elektronische apparaten. Wi-Fi werkt het best als je het modem wat hoger zet. Je kunt het modem ook ophangen met de meegeleverde beugel. Ook kan het zo zijn dat het kanaal van het modem aangepast dient te worden omdat er teveel mensen in uw omgeving op die frequentie zitten, waardoor deze overvol is. Hiervoor kun je onze KPN Wifi manager doorlopen. Die zal dan zelf scannen naar het beste kanaal in uw directe omgeving. 

Als dit allemaal niet afdoende blijkt te zijn, of u heeft een pand, of woning wat bovengemiddeld groot is waardoor het Wi-Fi signaal te veel afstand moet overbruggen, kunt u er ook voor kiezen om het signaal te versterken met onze KPN Super Wifi versterkers

In gevallen waar u als bedrijf met grote hoeveelheden data werkt en waar Wi-Fi zo betrouwbaar mogelijk moet zijn, kunt u natuurlijk gewoon gebruik maken van elke mogelijke Wireless router op de markt. Krachtigere modellen met meerdere antennes en een groter bereik. Als KPN Zakelijk klant bent u niet perse gebonden aan Wi-Fi via de KPN modem

 

KPN en verantwoording Wi-Fi signaal

Omdat een dienst als internet tegenwoordig vooral draadloos gebruikt wordt, gaat de aandacht steeds meer uit naar WLAN stabiliteit. Maar is dat in sommige gevallen wel terecht? Een goede Wi-Fi verbinding is natuurlijk afhankelijk van externe factoren die eerder zijn genoemd. Maar een goede basis (bekabeld) is essentieel. Tegenwoordig hebben veel mensen een internet abonnement wat bij hun behoefte past. We doen allemaal privé aan streamen, videobellen, interactieve TV kijken, en gamen. Maar zakelijk zitten we ook meerdere uren per dag in Skype meetings, down- en uploaden we vele tientallen GB’s aan videobeelden, en werken we met tien anderen tegelijk in de Cloud aan gezamenlijke projecten. We zien soms wel dat gebruikers 40Mbit tegelijk aan data nodig hebben, en dit door een 20Mbit verbinding proberen te forceren. Vaak wordt KPN dan verantwoordelijk gehouden voor de storingen, terwijl de oorzaak en oplossing vaak simpelweg ligt in het upgraden van de snelheid van het internet abonnement*.

*Houdt er wel rekening mee dat dit afhankelijk is van postcode en niet altijd mogelijk is en/of de oplossing van een storing.

 

Taarten analogie

Voor bedrijven en huishoudens waar de vraag naar “bandbreedte” (de totale hoeveelheid MB’s beschikbaar op de verbinding) groter is dan hun abonnement kan leveren, kan de verbinding traag aanvoelen, of zelfs helemaal wegvallen. Zie het als een taart op een verjaardag. Iedereen heeft er wel trek in, maar de gastheer heeft te weinig ingekocht. Op een gegeven moment is de taart gewoon op zonder dat iedereen een stukje kreeg. Als Wi-Fi gebruikers dan klagen over een instabiele verbinding, kan het simpelweg ook zo zijn dat het geen probleem is met bereik of externe factoren, maar dat er eigenlijk geen taartpunt meer over is, waardoor het netwerk er even mee kapt. Dus, de moraal van het verhaal; meer taart inkopen (sneller abonnement of WLAN apparatuur) of minder mensen uitnodigen. :wink:

 

Meer weten? Check onderstaande video:

 

 

Interessant voor u:
KPN Kleinzakelijk: KPN introduceert 1 Gbit/s glasvezelinternet
KPN Kleinzakelijk: KPN SuperWifi gaat verder waar goede wifi stopt
KPN Kleinzakelijk: Hogere downloadsnelheden op koper met Vplus


0 reacties

Geen reactie

Reageer