'Slamming' en 'lijnkaping' in het nieuws
Op het NOS journaal van 20:00 uur op 27-02-2017 was een reportage te zien over 'slamming' en 'lijnkaping'. Deze aflevering is ook terug te kijken op de website van NOS. (⋙ 16 minuten)
Wat is lijnkaping?
Lijnkaping is het omzetten van een telefoon- en/of internetaansluiting naar een andere provider, zonder dat u daar als klant voorafgaand toestemming voor hebt gegeven. Dit kan op een aantal manieren gebeuren:- Uw lijn is gekaapt door een aanvraag van bijvoorbeeld uw buren
- Uw telefonie is overgenomen door middel van ‘slamming’
- Door het opsplitsten van een pand, worden er nieuwe aansluitpunten gecreëerd. Hierdoor kunnen aansluitlocaties wijzigen met het risico dat een lijn gekaapt wordt, wanneer dit administratief en/of technisch niet goed is verwerkt.
Wat is slamming?
Slamming is de overname van een telefoonaansluiting naar een andere Telecomaanbieder (Telco), zonder dat u daar als klant uitdrukkelijk voorafgaand toestemming voor hebt gegeven. In de praktijk betekent dit dat u met 1 of meerdere telefoonaansluiting(en) onbewust of ongewenst overgezet wordt naar een andere Telco. Dit gebeurt vaak naar aanleiding van een (misleidende) telefonische verkoop."Kleine zelfstandige ondernemers zijn steeds vaker slachtoffer van 'lijnkaping' of 'slamming'. Daarbij worden ondernemers ongewild geconfronteerd met een nieuw telefoonabonnement, waar ze vervolgens aan vast zitten. Autoriteit Consument en Markt (ACM, red.) spreekt van 'telecomcowboys' die nauwelijks zijn aan te pakken,” aldus NOS.nl.
“Ondernemers zijn kwetsbaar, omdat ze niet dezelfde bescherming hebben als consumenten. Sinds 2014 is een telecomcontract pas rechtsgeldig als de consument zijn handtekening heeft gezet. Bij ondernemers, waaronder de ruim miljoen zzp'ers, volstaat mondelinge toestemming."
Zowel KPN als ACM zien graag dat u als zakelijke klant wettelijk beter beschermd wordt, maar tot op heden wordt de wet hier nog niet voor aangescherpt. “Samen met telecomaanbieders, brancheverenigingen en de politiek willen wij meer doen om lijnkaping tegen te gaan,” is het statement op de website van ACM.
Ik ben geslamd, wat nu?
Stap naar de nieuwe aanbieder en probeer de overstap terug te draaien, wellicht zit u nog binnen een annuleringstermijn. Lukt dit niet, dien dan een klacht in bij de nieuwe Telco.Wat kan KPN betekenen?
Slammen mag niet en KPN werkt hier niet aan mee. Een overname mogen wij echter niet tegenhouden. Sinds 1 januari 2007 kunnen Telco’s ook abonnementen van KPN overnemen. Bij overname gaat KPN er vanuit dat de overnemende aanbieder dit in goed overleg doet met de klant.
De ACM en het Ministerie van Economische Zaken volgen nauwlettend of de zelfreguleringsafspraken tussen Telco’s worden nagekomen. Ook worden er regelmatig juridische procedures gevoerd tussen Telco’s waarin deze afspraken worden meegenomen. Zie voor meer informatie de website van de ACM.
Interessant voor u:
- Keuzehulp KPN ÉÉN of KPN Klein Zakelijk?
- Lijnkaping: de FAQ
- Lijnkaping: overname internetverbinding zonder toestemming
- Slamming: veelgestelde vragen
Hebt u een ervaring met 'slamming' of 'lijnkaping'? Plaats een bericht op het forum, wij beantwoorden graag uw vragen!