Beantwoord

smtp van office365 gebruiken

  • 21 april 2017
  • 10 reacties
  • 1090 keer bekeken

Hallo mensen,

Sinds vorige week komen mails van phpmailer niet meer door op onze webshop gehost op de kpn cloud.
De helpdesk vertelde dat de SPF policies waren aangescherpt. Nu heb ik eerst diverse pogingen gedaan om de SPF DNS records te overschrijven, maar KPN stuurt stiekem toch zijn eigen record steeds door dus dat wordt hem niet. Want ik probeerde de +a toe te voegen zodat de eigen server wel mag mailen.

Office365 poging
Elders las ik op dit forum dat je de mail zou moeten kunnen sturen via smtp.office65.com (aangezien alle spf records naar outlook.com wijzen lijkt me dit een goed idee).
Ik heb het met deze instellingen geprobeerd op de global settings van Joomla 1.5.26:
Mailer SMTP server
Mail from bestellingen@domein.nl
SMTP Security TLS
SMTP Port 587
SMTP Username bestellingen@domein.nl
SMTP Password *****
SMTP Host smtp.office365.com

MAAR HELAAS... ik wordt nu een beetje gek. Hoe kan ik phpmailer laten voldoen aan de SPF eisen, of de smtp van office gebruiken.
icon

Beste antwoord door SjorsK 21 april 2017, 18:09

Voor een SPF record moet je het volgende als een TXT record toevoegen:

v=spf1 include:IP Adres van je webhost include:spf.protection.outlook.com ~all

Voordat je de aanpassing maakt is het aan te raden om de TTL zo laag mogelijk in te stellen, de TTL is namelijk een "waarde" in secondes die er voor zorgt dat het resultaat van een DNS verzoek wordt opgeslagen. Met een lage TTL merk je het verschil van wijzigingen sneller 🙂
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Wat is de foutmelding die je krijgt via SMTP? Mijn eerste indruk is dat alles hier goed is ingesteld.

Kan je op de volgende locatie je klant nummer invullen, dit zorgt er voor dat je sneller geholpen kan worden:
https://zakelijkforum.kpn.com/settings/profile
Reputatie 7
Badge +6
Voor een SPF record moet je het volgende als een TXT record toevoegen:

v=spf1 include:IP Adres van je webhost include:spf.protection.outlook.com ~all

Voordat je de aanpassing maakt is het aan te raden om de TTL zo laag mogelijk in te stellen, de TTL is namelijk een "waarde" in secondes die er voor zorgt dat het resultaat van een DNS verzoek wordt opgeslagen. Met een lage TTL merk je het verschil van wijzigingen sneller 🙂
De enige foutmelding die ik tot nog toe boven water heb kunnen krijgen is:

SMTP -> ERROR: Failed to connect to server: (0) string(43) "SMTP Error: Could not connect to SMTP host."

De settings lijken goed, phpmailer versie zou ook geen probleem moeten zijn. Verder zoeken dus.

Misschien intern dat connectie naar office365 word tegengehouden door een firewall of iets dergelijks?
Ha SjorsK,

Ik heb zojuist na vele stmp pogingen een test gedaan of de server uberhaupt te pingen valt met de volgende php code:
```
$host = 'smtp.office365.com';
$port = 567;
$waitTimeoutInSeconds = 1;
if($fp = fsockopen($host,$port,$errCode,$errStr,$waitTimeoutInSeconds)){
// It worked
echo 'Lukt';
} else {
echo 'Lukt njet';
}
fclose($fp);
```

En het werkte niet, maar poort 80 werkte wel. Dus het is niet zo alsof het domein niet bereikbaar is.
@SjorsK Het lijkt er trouwens op dat include niet bedoeld is voor een ip adres maar een domein.
http://www.openspf.org/SPF_Record_Syntax

Ik heb ook +ip4:[ipaddress] met het ipadres gedaan, maar dat werkt ook niet. 😞
Reputatie 7
Badge +6
@SjorsK Het lijkt er trouwens op dat include niet bedoeld is voor een ip adres maar een domein.
http://www.openspf.org/SPF_Record_Syntax

Ik heb ook +ip4:[ipaddress] met het ipadres gedaan, maar dat werkt ook niet. :(


Je hebt gelijk, ik had eigenlijk de record van een van mijn domeinen iets aangepast 😛 Maar blijkbaar moet achter include het domein staan, niet het IP adres.

Als je letterlijk +IPV4:[IPAdres] invoert zal het niet gaan werken. De syntax werkt niet op deze manier.
code:
"v=spf1 ip4:127.0.0.1 include:spf.protection.outlook.com -all"


(vervang 127.0.0.1 met je eigen IP adres 🙂 )

Bron:
http://www.openspf.org/FAQ/Examples


Betreffend de SMTP server: Gaat het toevallig over een shared mailbox of een mailbox waar een licentie aan is toegewezen?

Ik heb even wat zoekwerk gedaan en in het geval van een shared mailbox kan dit een oorzaak zijn.
Reputatie 7
Badge +11
Dag @gilly,

We zijn alweer 2 weken verder, ik vroeg mij af of het gelukt is? Dan markeren we het bericht van @SjorsK als het beste antwoord! 😳
Hallo @Tim

Aangezien de spf records niet te veranderen waren, en de smtp niet doorkwam zijn we verhuisd naar een hostingpartij die me wel die vrijheid bied.

Dus ja het is opgelost 🆒
Reputatie 7
Badge +6
Fijn dat het nu werkt.

Via KPN kan je de SPF records trouwens wel aanpassen (Gaat via de .txt records). Het is in ieder geval fijn dat het probleem is verholpen.
Reputatie 7
Badge +11
Bedankt voor uw terugkoppeling!
Het belangrijkste is dat het weer voor u werkt 🙂

Reageer