Cynische KPN brief

  • 17 augustus 2018
  • 4 reacties
  • 468 keer bekeken

Mijn ISDN2 abonnement is per 1-8 2,50 duurder geworden, volgens KPN om "te blijven investeren in onze producten en dienstverlening". Zeer cynisch want KPN schaft ISDN 2 volgend jaar september af. Vanaf dat moment zal ik geen klant meer zijn van KPN (enige alternatieven zijn internet bel abonnementen en KPN kan nu eenmaal geen snel internet bieden zoals kabel- of glasvezel aanbieders).
Ik ben benieuwd hoeveel klanten KPN volgend jaar definitief zal zijn verloren.

4 reacties

Reputatie 4
Badge +2
ISDN2 diensten zijn net zoals fax diensten en de vroege inbelverbindingen niet meer van deze tijd. In de tjid van IP en IoT diensten is het een logische stap dat KPN de ISDN2 (en in 2022 ISDN30) diensten stop. Er zijn veel alternatieven, zoals IP telefonie en IP SIP trunks op bestaande telefooncentrales.
Verkeerde vergelijking. Een fax is niet meer van deze tijd omdat er handigere manieren zijn voor de eindgebruiker om berichten over te brengen. Dat is niet zo voor puur het bellen, hooguit voor mogelijkheden als locatieonafhankelijke centrales waar ik geen voordeel van heb. Ik bel met ISDN en heb een hoge kwaliteit verbinding die niet afhankelijk is van wat voor internetabonnement ik heb. Als ISDN2 is gestopt verandert er, i.t.t. de fax, niets aan de manier waarop ik bel, behalve dat ik in de ogen van KPN althans, KPN's veel tragere internet moet gebruiken. Dat gaat dus niet gebeuren. Straks bel ik nog precies zo als nu of 10 jaar terug maar alleen niet meer via KPN. Dat KPN de verbinding niet meer van deze tijd vindt, daar heeft de klant geen boodschap aan. De infrastructuur ligt er en kost denk ik veel minder om te blijven gebruiken dan dat het verliezen van veel klanten kost. Dom van KPN.

Verder wordt ISDN 15/20/30 nog 3 jaar langer ondersteund. Technisch zou KPN ISDN2 ook minstens zo lang kunnen laten bestaan. Eind 2016 waren hiervoor nog bijna 300.000 klanten. Het zou me niets verbazen als KPN daar uiteindelijk de helft of meer van nooit meer terugziet.
En als KPN dan ook nog eens in dat laatste jaar de prijzen verhoogt met bovengenoemde mededeling dan is het laatste restje vertrouwen in KPN wel aardig weg.
Reputatie 7
Badge +6
2,50 valt best mee gezien er nog weinig mensen op het platform zitten en dat er hoge kosten zijn voor het onderhouden van een legacy platform. Persoonlijk heb ik er alleen nog mee te maken in verband met alarmsystemen.

Mijn ervaring is dat VOIP tegenwoordig een prima alternatief is als het netwerk prima op orde is, daarnaast valt via QoS ook de prioriteiten goed in te stellen zodat downloadverkeer absoluut geen voorrang krijgt op een telefoongesprek.

Sterker nog, VOIP bied veel voordelen op het gebied van bereikbaarheid, bijvoorbeeld door een achtervang in te schakelen (Op de zaak gaat bijvoorbeeld de call na een bepaalde tijd over naar mijn 06, elke user kan dit voor zichzelf instellen).

Verder is KPN verplicht om een goede kwalitatieve telefoonlijn te kunnen leveren, bijvoorbeeld via mobiel of VOIP - Er zal altijd wel een goede kwalitatieve oplossing zijn.

Stel dat je geen internet via KPN wilt dan kan je altijd nog proberen om een maatwerkoplossing te krijgen (Bijvoorbeeld een internetaansluiting die puur en alleen bedoeld is voor VOIP verkeer, geen idee of dat administratief mogelijk is maar persoonlijk lijkt mij dit een goede alternatieve oplossing).
Die 2,50 is 2,50 te veel omdat er niets wordt geïnvesteerd in het product waarvoor ik betaal. Dat schrijft KPN tenminste als reden voor de verhoging.

Die VoIP "voordelen" zijn voor mij volmaakt oninteressant. Ik heb overigens al wel een alternatief liggen, geen KPN uiteraard want KPN biedt geen goede alternatieve oplossing. KPN biedt "KPN Een" aan als alternatief en verbergt de tarieven zo goed mogelijk (=nergens te vinden) maar op de site staat wel: Vanaf € 74,- voor een complete werkomgeving. Dat is dus ruim de helft meer dan ik nu betaal voor ISDN-2 (4 nummers, 2 lijnen + wisselgesprek) met onbeperkt bellen naar de meeste landen.

Een alternatief heb ik wel maar dat was ook nog best zoeken want de meeste aanbieders bieden geen onbeperkt bellen aan of noemen 50 minuten per dag "onbeperkt". Ik bespaar er in ieder geval heel weinig mee maar moet wel toestellen vervangen en moeite doen. Ik kan dan ook niet meer alles zo regelen als ik met mijn huidige ISDN2 aansluiting en Quattrovox kan en ik ga er kwalitatief zonder enige twijfel op achteruit. De kwaliteit van de meeste telefoongesprekken naar vaste lijnen is geleidelijk verslechterd met de toename van VoIP oplossingen. Maar een kwalitatief goede telefoonlijn is kennelijk niet belangrijk meer.

Als KPN slim was geweest was er geprobeerd de huidige verbinding "in de achtergrond" om te schakelen. Dan waren de klanten gewoon gebleven en hadden er zelf voor kunnen kiezen om van alles te vervangen om van die "voordelen" van VoIP te profiteren. Maar KPN vindt het prima al de ISDN2 klanten weglopen kennelijk.

Reageer