Vraag

Zakelijk IP bellen telefoons van Ondernemerspakket aansluiten op KPN zakelijk glasvezel internet

  • 16 oktober 2017
  • 4 reacties
  • 294 keer bekeken

Geachte KPN helpdesk medewerkers,

Onlangs heb ik bij een klant van mij KPN glasvezel geïnstalleerd.
Het betreft een 50mbit aansluiting die via E-VPN op een glasvezel access router in een gezamenlijk bedrijfspand aangesloten is.

Ik heb me van tevoren verdiept in de instellingen en type voor de eigen router van mijn klant.
- deze ondersteunt PPPoE volgens RFC2516
- deze ondersteunt RFC4638 voor betere prestaties en voorkomen van problemen via VPN
Verder heb ik de aanbevolen instellingen (MTU, enz) uit het voorbeeld van een Cisco router overgenomen in de eigen router (een Draytek Vigor 2925).
Het glasvezel internet functioneerde direct naar behoren en geeft behoorlijke snelheden.
De eigen router is gekozen i.v.m. het bedrijfsnetwerk en het zelf willen beheren hiervan.

Echter toen ik de Yealink T46G telefoons aansloot kregen deze geen van alle een verbinding via de glasvezel.

Dit zijn dus dezelfde telefoons die het via de KPN zakelijke DSL verbinding wel doen.

Ik heb uit de toestellen een PCAP file en andere diagnose logs gedownload en hierin kan ik zien dat er uitsluitend uitgaande "register" SIP(VoIP) pakketten worden verzonden, echter geen respons terug komt van de KPN SIP server. In de Draytek router zie ik NAT sessies van de toestellen met het IP adres van de KPN SIP server.

Bij wijze van test heb ik één van de toestellen op mijn Xs4all glasvezel aangesloten echter daar kan deze ook niet op registreren.

Ik heb nu tijdelijk de Yealink toestellen via een DHCP reservering aangesloten op de gateway van het ADSL modem (Arcadyan VGV7519KW). Dit functioneert uiteraard wel om tijdelijk bereikbaar te blijven, echter wil ik wel graag een permanente oplossing waarbij mijn klant volledig naar KPN glasvezel kan overstappen en met zijn KPN toestellen kan bellen via de glasvezel en dus de KPN DSL verbinding daadwerkelijk vervangen wordt. Dat is in ieder geval wel de bedoeling.

Kunt u me vertellen waarin ik het probleem moet zoeken?

Ik vraag me af, is wellicht de provisioning en registratie van de toestellen gekoppeld aan het IP adres en/of de Arcadyan router van de zakelijke DSL aansluiting van het Ondernemerspakket?

Als ik eerst maar eens weet in welke richting ik moet zoeken naar een oplossing zou dat al erg welkom zijn en zou ik het erg waarderen. Zelf ben ik nog niet erg ver gekomen na een dag testen.

Alvast bedankt voor uw antwoord,

met vriendelijke groet,

Rodney Knaap
Knaap IC

4 reacties

Reputatie 5
Badge +5
Goedemiddag Rodney, welkom op het Zakelijk KPN Forum.

De vraag komt uiteindelijk neer op: "wellicht de provisioning en registratie van de toestellen gekoppeld aan het IP adres en/of de Arcadyan router van de zakelijke DSL aansluiting van het Ondernemerspakket?"

Het antwoord is helaas: ja, op basis van IP-adres en router.
Goedemiddag Mohammad,

Vriendelijk bedankt voor je bevestiging van mijn vermoedens!

Ik heb telefonisch ook geprobeerd meer informatie te verkrijgen hierover.

Wat mij tot zover is uitgelegd is dat op de nieuwe KPN zakelijke glasvezel geen "Voip rechten" zijn ingesteld.

Bij de DSL van het ondernemerspakket is dit wel het geval, vandaar dat de toestelregistraties hierop wel lukken en op de glasvezel niet.

Weet jij hoe ik het voor elkaar kan krijgen om "Voip rechten" ingesteld te krijgen op de glasvezel?
Moet ik hierna voor de Voip nog een VLAN tag toekennen op de router?

Ik neem aan dat er wel meer klanten zullen zijn die overstappen van DSL naar glasvezel en hiernaast ook zakelijk IP bellen afnemen. Het zou handig zijn om te weten hoe je hier mee om kunt gaan.

Ik zou natuurlijk eenvoudig de nummers kunnen porteren maar mijn klant wil liever een oplossing zodat hij gewoon bij KPN kan blijven. Dus ik hoop dat hiervoor een manier bestaat.

Ik ga ook nog opnieuw bellen met jullie telefonische collega's, als ik nieuws heb zal ik dit hier ook melden.

Met vriendelijke groet,

Rodney
Reputatie 5
Badge +5
Als u VoIP vanuit KPN krijgt dan verzorgen wij alles en stelt de monteur alles in. Als u VoIP bij een andere provider afneemt, dient u zelf zorg te dragen hiervoor. Hebt u op dit moment VoIP bij KPN? Hebt u voor mij ook gegevens, zodat ik mee kan kijken en kan inzien welke diensten u afneemt? Graag ontvang ik de postcode, huisnummer en bedrijfsnaam van de aansluiting in een privébericht.
Reputatie 5
Badge +5
Bedankt voor de gegevens Rodney.

U kunt het beste wel met de accountmanager hierover contact opnemen. Hoewel ook ik denk dat het geen probleem hoeft te zijn, kan de accountmanager dit gericht uitzoeken. Hijzelf hoeft niet perse hier technische inzichten voor te hebben, maar hij kan wel bij de juiste personen uw vraag neerleggen en dit terugkoppelen.

Als het met Ondernemerspakket mogelijk is, ga ik er vrij wel zeker vanuit dat het met Zakelijk Glas ook mogelijk is. Hoe dit te realiseren is en de details ervan, daar heb ik weinig inzicht in. De accountmanager echter kan dit het beste gericht op uw specifieke situatie uitzoeken.

Reageer