Vraag

Is dit voor hobby of prof gebruik?

  • 24 februari 2020
  • 6 reacties
  • 393 keer bekeken

  • Adviseur
  • 14 reacties

Na sigfox dacht ik eens naar Lora te kijken. Mooi dat KPN dit gratis aanbiedt.

Maar ik vind het allemaal nogal amateuristich overkomen. Informatie is vaak tegen strijdig (probeer gratis, dan weer voor 6 maanden, dan weer voor onbepaalde tijd).

Er zijn blijkbaar verschillende sites. En de informatie is verspreid. Het lijkt nog niet echt geschikt voor prof. gebruik.

De prijzen zijn ook nergens te vinden. En hoe zit het met devices die over de grens gaan?

En hoe zeker kun je zijn dat het netwerk er over 10 jaar ook nog is? 

Als ik 1000 of meer apparaten wil aansluiten wil ik dat niet via het web portal doen. Ik verwacht dan wel een API. Maar ik lees ergens dat die er niet komt. 

De support is blijkbaar alleen via een forum waarbij ik vaak lees dat de KPN mdw met vakantie is. En dan kijkt er blijkbaar niemand naar het probleem.

Voor gratis is het leuk om te testen. Maar voor een prof. product lijkt het me nodig niet bruikbaar. Dat is jammer want de dekking lijkt wel erg goed en KPN is een prof. bedrijf. Maar het IOT verhaal lijkt meer op een hobby project.

Is er ergens een roadmap te vinden?


6 reacties

Reputatie 6
Badge +6

Goedemorgen @mcs,

Bedankt voor de vragen! 
Ik help u graag verder en licht het een en ander toe. Als ik het goed begrijp is het niet helemaal duidelijk van welke testomgeving u gebruik kunt maken, toch?

Om hier allereerst op in te gaan, tot begin dit jaar hebben we de LoRa Developer Portal gerbuikt als testomgeving voor LoRa gebruikers. Deze portal is begin dit jaar vervangen voor de nieuwe KPN Things Portal. Dit is nu dus ook de testomgeving die u kunt gebruiken. Ter ondersteuning van de gebruikers van de KPN Things Portal hebben we een Docs omgeving ingericht met instructies over het gebruik van de portal. 

Daarnaast is het zo dat het gebruik van het netwerk hoofdzakelijk is ingericht voor gebruik in Nederland. Ik weet eerlijk gezegd niet direct of en wat de mogelijkheden zijn voor gebruik over de grens. Wanneer u met aantallen van 1000+ devices wilt gaan werken is de (gratis) Things Portal inderdaad niet de beste optie. Om op dit gebied gerichte informatie en gericht advies te krijgen adviseer ik u om uw vragen en een situatieschets te mailen naar iot@kpn.com te sturen. 
 

Hallo Rick

Bedankt voor je antwoord. Het is helaas niet wat ik vraag.

Ik zal mijn vragen dus nogmaals formuleren en ook naar het genoemde adres struren.

Ik onderzoek momenteel de verschillende mogelijkheden : gsm, lora, sigfox, nbiot, wifi.

Ik gebruik uiteraard de nieuwe en dus juiste portal. En ik heb de documentatie doorgenomen. 

Ik maak maatwerk software en hardware en wil afhankelijk van het probleem de juiste oplossing kunnen bieden. Daarbij is prijs en kwaliteit en bedrijfszekerheid van belang. Maar uiteraard ook het stroom verbruik en geo locatie.

Voor sommige projecten is het niet van belang dat ze roaming bieden. Voor andere weer wel. 

Mijn vragen : 

  • zijn hier ook medwewerkers full time mee bezig? En ziet KPN dat ook nog als een speerpunt/core business in de komende jaren? Nu is mijn indruk dat lora is uitgerold maar dat de support wordt gedaan door enthousiaste medewerkers in hun vrij tijd
  • zijn er prijzen beschikbaar voor het aansluiten van devices en het versturen van data? 
  • is er support beschikbaar anders dan het forum
  • hoeveel devices kunnen aangesloten worden
  • komt er een API om de instellingen ed. te kunnen doen. 

met vr.gr.

Mark

Reputatie 6
Badge +6

Goedemorgen Mark, 

Het is inmiddels alweer even geleden natuurlijk!
Hebt u inmiddels via het mailadres antwoord gekregen op uw vragen?

Voor zover mogelijk zal ik ook proberen in te haken op uw vragen:

  • zijn hier ook medwewerkers full time mee bezig? En ziet KPN dat ook nog als een speerpunt/core business in de komende jaren? Nu is mijn indruk dat lora is uitgerold maar dat de support wordt gedaan door enthousiaste medewerkers in hun vrij tijd

Jazeker! Er bestaat voor de betalende klanten een aparte servicedesk. Daarnaast krijgen deze klanten ook toegang tot de IoT Service Portal waar zij zelf tickets in kunnen schieten. De KPN Things Portal (en voorheen de LoRa Developer Portal) is een testomgeving waar ontwikkelaars kunnen testen of een device op het netwerk werkt zonder daarvoor een abonnement afgesloten moet worden. De support voor de testomgeving is inderdaad via dit forum en is best effort. 

  • zijn er prijzen beschikbaar voor het aansluiten van devices en het versturen van data? 

Het is uiteraard mogelijk om hier informatie over te krijgen. Hier kan ik u echter niet mee helpen en moet echt via mijn collega's. Deze vraag heeft u overigens ook bij mijn collega's voorgelegd via het mailadres, toch?

  • is er support beschikbaar anders dan het forum

Zie het antwoord op uw eerste vraag.

  • hoeveel devices kunnen aangesloten worden

Ik durf niet precies te zeggen hoeveel devices er in totaal aangesloten kunnen worden. We kunnen in ieder geval met grote aantallen devices weten. Echt specifieke informatie hierover kunnen mijn collega's met u bespreken. 

  • komt er een API om de instellingen ed. te kunnen doen. 

Verwacht ik wel, maar durf ik ook niet met zekerheid te zeggen. 

hi Rick

Bedankt voor je reactie. Uiteraard heb ik een email gestuurd naar het opgegeven adres. Maar tot op vandaag heb ik nog niets vernomen. 

Het is verder wel duidelijk. 

Jammer dat er geen openheid is over de prijzen. ipv emails sturen en op antwoord te wachten zou ik liever ergens een abo af kunnen sluiten zoals ik bv een GSM abo afsluit.

Dat lijkt toch ook logisch? In de test omgeving test je wat en als je dan meerdere devices wil en/of een abo dat je dat daar regelt. Ik vraag me ook af of er een andere omgeving is voor de devices? Is dit alleen een support omgeving?

Dus stel ik heb een abo, waar maak ik dan die devices aan? is dat dezelfde omgeving of een andere. en moet ik devices dan verwijderen uit de test en toevoegen aan de productie omgeving?

vragen, vragen :-)

Reputatie 6
Badge +6

Goedemiddag Mark, 

Ik ben vanmiddag intern op onderzoek gegaan om meer duidelijkheid te krijgen. Ik heb extra informatie gekregen mbt uw vraag over de prijzen, de API, de omgeving en het verwijderen van devices. 

Bij KPN is het gebruikelijk dat de prijzen in overleg worden vastgesteld, in samenhang met de specifieke behoeften van de klant en welke opties wel/niet worden afgenomen. Een abonnement gaat namelijk verder dan alleen het afnemen van devices. Een platform voor het onboarden en beheren van devices en applicatieservers behoort ook tot de mogelijkheden. Sommige klanten willen aanvullend ook consulting voor implementatiewijzen. 

Wat betreft de API, er wordt op dit moment hard gewerkt aan een API die vermoedelijk op korte termijn wordt gelanceerd. Wanneer u klant zou worden krijgt u, afhankelijk van het volume, een eigen platform (ThingPark) waarin devices aangemaakt en beheert kunnen worden. Dit kan middels de GUI in een 1 voor 1 onboarding, middels batch provisioning via csv-bestanden of dus binnenkort via de API.

Devices (DevEUI) kunnen slechts eenmaal gebruikt worden. Indien een device dus opnieuw wordt ingezet op een andere locatie dient deze DevEUI verwijderd te worden uit de vorige locatie.

Voor meer informatie over tarieven en mogelijkheden kunt u ook terecht op de pagina van onze reseller Simpoint. Eventueel kunt u ook telefonisch contact met hun opnemen om het een en ander te bespreken. 

hi Rick

Bedankt voor je reactie. Ik schrik wel van de prijzen van simpoint. Er zijn verchillende idee-en voor producten maar het idee waar een gebruiker een eigen account heeft met 1 of een paar devices valt al af door de hoge vaste maandelijkse prijzen.

Jammer dat ik die prijsinfo niet eerder had anders had ik de hele test overgeslagen.

sigfox is veel verder ontwikkeld met roaming. 

Maar ik denk dat ik toch maar op nbiot inzet. de modules zijn wel wat duurder maar de abo prijs is stukken beter.

Nogmaals bedankt voor je tijd en moeite. 

grts

Mark

Reageer