Beantwoord

Port forwarding via 4G-router met KPN data-SIM werkt niet.

  • 19 September 2023
  • 10 reacties
  • 333 keer bekeken

Badge

Ik heb al 2 jaar een KPN data SIM met een Hussel mobiel internet abonnement. Deze SIM kaart zit in een 4G-router (TP link Archer MR200) De router is zo ingesteld dat ik via NO-IP en port forwarding (APN = advancedinternet) een aangesloten netwerkapparaat op afstand kan benaderen. Tot zover werkt alles. Voor het gemak noem ik dit Router 1 met SIM kaart 1

Onlangs wilde ik zo'n zelfde systeem opzetten, en heb bij KPN een extra SIM kaart (2) besteld die dezelfde functionaliteiten moet kunnen ondersteunen als SIM kaart 1. Met deze nieuwe SIM kaart 2 krijg ik externe toegang echter niet voor elkaar. Aangezien SIM 1 wel werkt in de router en de nieuwe SIM 2 niet, lijkt het mij niet dat het aan de instellingen van de router ligt.

Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn? Moet er bij KPN nog iets worden vrijgegeven voor deze SIM kaart? Er is wel verbinding met internet, maar externe toegang werkt dus niet. Alle tips zijn welkom. 

 

icon

Beste antwoord door Rick S. 21 September 2023, 12:50

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Goedemiddag @Hans Erkelens,

Welkom op het Zakelijk KPN Forum! 
Ik help je graag verder om dit op te lossen en de nieuwe (2e) simkaart ook werkend te krijgen met de 4G-router. Ik heb wat aanvullende vragen: 

  • Gebruik je met de 2e simkaart dezelfde 4G-router?
  • Heb je de 2e simkaart ook in de al werkende 4G-router geprobeerd? 
  • En de 1e simkaart in de 2e 4G-router? 

Eerlijk gezegd zou ik niet direct weten welke netwerk instellingen er aangepast zouden moeten worden om dit mogelijk te maken, maar ik ga verder op onderzoek uit. Wil je het klantnummer (of klantnummers) in je forumprofiel invullen?

Badge

Beste Rick. Dank voor de eerste reactie.

Ik heb twee identieke routers. De 1e SIM kaart werkt in allebei de routers, en de 2e SIM kaart in allebei niet. Vandaar mijn vermoeden dat er iets “achter de schermen” anders is. Ik zal mijn klantnummer zo aan het profiel toevoegen. 

Groet, Hans. 

Reputatie 7
Badge +6

Goedemiddag Hans, 

Bedankt voor de toelichting! 
Ik ben intern navraag gedaan en heb contact gehad met de specialisten op het gebied van mobiel. Voor zover ik kon zien zijn de netwerkinstellingen bij beide aansluitingen gelijk. Ik kreeg alleen van mijn collega te horen dat het verschil zit in de beschikbare APN instellingen. Zoals je zelf schreef gebruik je op de 1e aansluiting de APN advancedinternet. Dit is een zogeheten Wildcard APN. 

Het lastige is dat de Wildcard APN niet meer in dienst is bij nieuwe aansluitingen. Dit betekent dat je met de 2e aansluiting/simkaart geen gebruik meer kan maken van de advancedinternet APN. En dat is waarschijnlijk de boosdoener in dit verhaal. Ik kan deze APN ook niet aan de aansluiting toevoegen. Ik ben dus bang dat ik hier geen oplossing voor kan vinden. Onze excuses voor het ongemak! 

Badge

Dat is heel erg vervelend, want dat is nu juist de functionaliteit die ik nodig heb. Ik heb bij het bestellen van de 2e SIM ook duidelijk aangegeven dat ik dezelfde functionaliteiten wilde hebben als op de bestaande SIM. Nu zit ik dus met een abonnement waar ik niets mee kan. Welke oplossing kan KPN mij dan nog bieden?

Badge

Als aanvulling op het bovenstaande: Indien de nieuwe SIM niet de gewenste functionaliteiten kan waarborgen wil ik de overeenkomst ontbinden. Aangezien het vandaag waarschijnlijk de laatste dag is van mijn "bedenktijd” wil ik dit hier in ieder geval alvast vermeld hebben. Erg jammer dat KPN deze functionaliteit niet meer ondersteunt. Dat was juist voor mij de reden om voor KPN te kiezen.

Reputatie 7
Badge +6

Hey Hans, 

Ik kan me goed voorstellen dat het een flinke domper is. Helemaal als je dit ook bij het bestellen hebt aangegeven en er toen is aangegeven dat het zou werken zoals de eerste aansluiting. Als je wilt kan ik de order vanuit de bedenktijd nog annuleren. Wil je dat ik dat verwerk?

Badge

Hallo Rick, 

Ik heb inmiddels ook telefonisch contact gehad via klantenservice kleinzakelijk en mijn probleem uitgelegd. De medewerker heeft mij een link doorgestuurd naar een formulier “advies-op-maat” wat ik heb ingevuld, en waarin ik de vraag nogmaals heb uitgelegd. Mocht ik daarna het abonnement alsnog willen beëindigen dan kon dat via een klachtenprocedure.

Het liefst wil ik het abonnement helemaal niet beëindigen maar gewoon gebruik kunnen maken van de open APN. Ik was destijds blij dat ik eindelijk een oplossing had gevonden om onze installaties in het veld te kunnen benaderen. Met een toenemend aantal klanten die deze service willen gebruiken ben ik nu feitelijk weer terug bij af. Is er geen alternatief? Als ik zo diverse fora lees is er best veel vraag naar.

KPN zou zich dus juist kunnen onderscheiden door deze service nog aan te bieden. 

Reputatie 5
Badge +5

Hoi Hans, ik spring even in want Rick is ondertussen klaar met werken. Het is inderdaad mogelijk om een klachtenprocedure op te starten voor de beëindiging van het abonnement. Alleen vergt dan wel meer tijd dan wanneer ik het nu doe.

We weten eigenlijk al dat het met het huidige abonnement niet mogelijk is. Persoonlijk verwacht ik dan ook niet dat er vanuit het formulier wat dat betreft een ander antwoord komt.  Er zal eerder worden gekeken naar alternatieve oplossingen.

Ik vind het uiteraard prima om de reactie af te wachten. Maar hou er dus rekening mee dat de bedenktermijn morgen is verstreken. 

Badge

Dag Mark,

Dank voor je snelle reactie..

In dat geval is het handiger om dit abonnement binnen de bedenktijd te stoppen, dus als je dat in werking kunt zetten graag. Mochten er andere alternatieven zijn, dan kan ik dat altijd nog overwegen.

Groet, Hans.

 

 

Reputatie 5
Badge +5

Ik heb de bestelling geannuleerd. Hopelijk komt er vanuit het advies-op-maat een passende oplossing. Voor nu alvast een fijne avond gewenst.

Reageer