Beantwoord

[Windows] Herinstallatie BUO blijft dagenlang hangen op "Even geduld Uw systeem wordt geconfigureerd"!

  • 4 January 2017
  • 51 reacties
  • 1809 keer bekeken


Toon eerste bericht

51 reacties

Reputatie 7
Badge +11
Wellicht kun je - voor alleen het RESTOREN - de boel een beetje naar je eigen hand zetten, door BUO te laten denken dat de originele disk die je op je andere PC wilt gaan aanmaken als 'share' een interne schijf of DAS is? Kan dat uberhaupt in Windows?Het is mogelijk in windows, een "mapped networkdrive". Back-up Online heeft echter wel door dat het een netwerklocatie is. Mogelijk is dat bij het restoren ook het geval.

Succes Richard, hopelijk kom je eruit!
Reputatie 7
Badge +11
Hi Richard,
in PB heb ik je nog een idee aangegeven. Misschien is het een optie om BUO te verwijderen om eerst de bestanden te herstellen.
Reputatie 7
Badge +11
Helaas, zover is het nog niet. Ik ben nog bezig om mijn index bestanden bij te werken. De reden waarom dit bij mij zo lang duurt is nog niet boven water/weggenomen. Maar het opbouwen van de index bestanden loopt nu in ieder geval weer door.
Cross post :D
Afwachten dus, in ieder geval goed nieuws.
Reputatie 7
Badge +11
Hi Richard,

Nu we weer een paar dagen verder zijn, ben ik benieuwd of het is gelukt om de belangrijke bestanden te restoren? 🙂
Reputatie 7
Hi Tim,

Dat zou fantastisch zijn voor Richard als jouw installatie omleiding (symplink) voor de regfolder werkt en hij zijn files kan terughalen! 🆒
Reputatie 7
Even ter vergelijking!

Mijn KPN folder incl. de reg folders op mijn workflow Mac is ~7 GB met een actieve dataset van 2,8 TB. Mag ik veronderstellen dat BUO een reg bestand aanmaakt en bewaard op basis van de retentie (28 back-ups) en de reg folder waar mogelijk zelf opschoond. Dat zou logisch zijn.

Inderdaad wordt de config van een kleine SSD voor het OS en/of apps en een HDD voor data veel gebruikt. Het is een goede suggestie van je Richard, maar ik zou ook graag willen weten waarom jij 100 (!) GB aan reg files hebt en op basis van hoeveel data.

Ik ben ook erg benieuwd Tim, wat de terugkoppeling is van het BUO team.
Reputatie 7
Hallo Richard,

Bedankt voor je uitvoerige terugkoppeling en super goed dat je deze restore cyclus zo gedetailleerd als mogelijk documenteerd. Hier kunnen wij als gebruikers - maar zeker ook het product management team van KPN - veel van leren. Je kunt je via Tim aanmelden voor het (beta) test team voor de volgende upgrade/date, welkom aan boord!

Ik heb een aantal vragen:

1. Wat bedoel je met "grote UI veranderingen? V16 heeft met name 'onder de motorkap" updates gekregen, de gebruikers interface (UI) is nagenoeg hetzelfde gebleven tov v15.

2. Kun je onder de tab "Backup" de optie "verborgen bestanden laten zien" selecteren? Hiermee zou je de te back-uppen bestanden/mappen moeten kunnen (de)selcteren.

Ik ben ook erg benieuwd naar je nieuwe systeem- en back-up opbouw, leerzaam als je dat hier wilt delen. Ik hoor graag van je!

Succes met je "Operation Clean Sweep!" 🙂
Reputatie 7
Hi Richard,

TOUCHÉ, dat is de enige goede manier om het te doen, denk ik.

Echter, de versie die wij hebben, maakt voor het back-uppen geen connectie met netwerk shares! Wellicht kun je - voor alleen het RESTOREN - de boel een beetje naar je eigen hand zetten, door BUO te laten denken dat de originele disk die je op je andere PC wilt gaan aanmaken als 'share' een interne schijf of DAS is? Kan dat uberhaupt in Windows?

Man, wat een project is dit geworden voor je! Ik zal zelf zo direct ook even in Windows gaan en wat testjes voor je doen.

Succes en houdt ons op de hoogte van je voortgang!

PS check mijn PB!
Reputatie 7
Als je C:-drive vol raakt, kan BUO in de problemen komen doordat zijn index bestanden op die drive staan. Samen met nog enkele andere bestanden staan deze index bestanden in een sub folder van %programdata%\KPN\KPN Back-up Online\storage\. Via de user interface is deze locatie niet te veranderen. Van de leverancier van de software heb ik echter aanwijzingen gekregen waarmee je deze locatie wel kan veranderen. Dus als je C:-drive structureel vol is maar je hebt nog voldoende ruimte op een andere disk in je systeem, dan kun je deze bestanden daar naar toe verplaatsen.

Dit zijn de stappen die je moet uitvoeren om de index en tijdelijke bestanden van Backup Online te verplaatsen:
- open de folder C:\Program Files\KPN Back-up Online\
- open het bestand config.ini in je favoriete text-editor, bijvoorbeeld notepad.
- Voeg onder het kopje [General] onderstaande 2 nieuwe regels toe (zorg dat er geen lege regels tussen het kopje en de nieuwe regels staan. Bij mij is er voldoende ruimte op mijn E:-drive, vervang de drive letter en de folder namen door het pad naar de locatie waar jij je bestanden wil plaatsen).
PathToLocalStorage=E:\KPN_BR
TempDir=E:\KPN_BR\temp
- sla het bestand op de originele locatie op (lukt dit niet vanwege te weinig rechten, sla het dan eerst elders op en verplaats daarna je nieuwe bestand over het oude bestand heen).
- start services.msc
- zoek in de lijst met services naar de regel met naam "KPN Back-up Online SC"
- Klik rechts op die naam en kies in het menu voor "Opnieuw starten"
Wanneer je nu BUO opstart zal hij ontdekken dat de index bestanden niet op de aangegeven locatie staan en deze zal hij eerst opnieuw aanmaken. Afhankelijk van hoe lang je al BUO gebruikt op deze machine kan dit een tijd duren (varierend van enkele seconden tot in extreme gevallen enkele dagen). Zodra dit klaar is, kun je weer gebruik maken van BUO. En wanneer je hebt gecontroleerd dat alles naar wens werkt, kun je de oude bestanden op je C:-drive verwijderen. Mogelijk kun je de oude bestanden ook verplaatsen naar de nieuwe locatie en zo het wachten op het opnieuw opbouwen van de index bestanden vermijden, maar als je bestanden corrupt zijn geraakt zoals bij mij het geval was, dan kost je dit alleen maar extra ruimte. Ik heb het in ieder geval op bovenstaande manier gedaan. Mocht iemand proberen de bestaande bestanden te verplaatsen, geef dan even in een reactie aan hoe het gegaan is.

Ter controle: De inhoud van je config.ini bestand ziet er na het toevoegen van de nieuwe regels ongeveer als volgt uit (de cijfer en letterreeksen zijn bij iedereen anders):
[General]
InteractiveConfigurationRequired=0
InstallationId=1234567890abcdef1234
User=1234567890ABCDEF1234567890ABCDEF1234567890ABCDEF1234567890ABCDEF
Password=1234567890ABCDEF1234567890ABCDEF1234567890ABCDEF1234567890ABCDEF
PathToLocalStorage=E:\KPN_BR
TempDir=E:\KPN_BR\temp

[HttpServer]
HttpServerPort=5000

[WebUI]
WebUIAuthenticationTokenSecret=12345678-90ab-cdef-1234-567890abcdef

Lees ik het goed, dat je de volledige data-set van je back-up op deze manier heb kunnen restoren?

KUDO's voor IASO!
Reputatie 7
Bedankt weer voor je uitvoerige post in dit interessante draadje, Richard! Die [http://localhost:5000/logs/app] link is ook weer een super goede aanvulling, om ons als gebruikers ook weer veel meer inzicht te geven in de werking - onder de motorkap - van Back-up Online.
Reputatie 7
Super Richard! Samenvattend kun je na de herstel procedure - als je daar natuurlijk ook de tijd voor hebt - er in ieder geval een hele mooie wiki post van maken!

Bedankt voor je update, ik wens je een goed weekeinde.
Reputatie 7
Hij is nog aan het restoren. 7,5TB restoren met ongeveer 100Mbit/s, dat duurt ongeveer een week. Nog ongeveer 2 dagen te gaan is de schatting die BUO geeft. Tot dusver gaat het nog steeds voorspoedig en wat al is gerestored ziet er goed uit.
Geweldig Richard! Ben erg benieuwd naar je uiteindelijke restore, heb je de mogelijkheid om het aantal files te vergelijken? Zullen we zaterdag dan maar alvast in de agenda zetten voor koffie met applegebak? ;)

Toch blijft het opvallend om te zien dat hij in omgekeerd alfabetische volgorde restored, van Z naar A dus. Het was me al eens eerder opgevallen en er zal best een verklaring voor zijn maar ik kan geen reden verzinnen waarom je dit zou doen. Het is natuurlijk niet erg maar het lijkt gewoon een beetje onlogisch. :-)

Leuke vraag, ben ook wel benieuwd naar het antwoord hierop.
Reputatie 7
Ben erg benieuwd naar je uiteindelijke restore, heb je de mogelijkheid om het aantal files te vergelijken?
Ik doe een restore omdat alles weg was, dus vergelijken met het origineel lukt me in ieder geval niet. Wat had je hiermee willen controleren?

Ik was in de veronderstelling dat je op bestandsniveau (register) een vergelijking kon maken, foute aanname dus.:$

Zullen we zaterdag dan maar alvast in de agenda zetten voor koffie met applegebak? ;)
Ik ben al blij als de restore straks gelukt is. Als jij dan ook nog appelgebak komt brengen... Dan kan mijn geluk echt niet meer op. :D

Deal! 🆒
Reputatie 7
Hi @Tim en @Richard Rozema,

Graag even jullie mening/suggesties mbt het volgende?

Zou het beschikbaar stellen van de optie, om in volumes in de tab Voorkeuren > Geavanceerd, een externe HDD/SSD te kunnen selecteren voor het opslaan van tijdelijke bestanden - voor back-up en/of herstel - een goed alternatief kunnen zijn?



Het lijkt me niet meer werk dan het tweaken van een setting in het configuratiebestand voor Back-up Online? Ik hoor graag jullie mening en/of andere suggesties.
Reputatie 7
Hi @Richard Rozema,

Ik ga er vanuit dat het maken van je back-ups - na je laatste bericht - verder goed verloopt, ik markeer jouw topic dan ook als zijnde beantwoordt. Ik hoop eigenlijk nog wel stiekem, dat je toch nog tijd vrij kunt maken om van je eigen topic een mooie samenvatting te maken. 🆒

Succes!
Reputatie 7
Hi Richard,

Nu je alle data weer hebt kunnen restoren maar toch weer tegen issues aanloopt, is het misschien toch een beter idee om @Tim een nieuwe licentie voor je te laten regelen. Met dit account maakt je dan weer een geheel nieuwe back-up en ben je ook gelijk van al die index-issues af. Voor de zekerheid zou KPN je oude account dan 1 maand in de lucht kunnen houden, dan heb je een maand de tijd je nieuwe back-up op te bouwen op de servers.

Wat je - aanvullend - ook nog zou kunnen doen, is het gefaseerd opbouwen van je gehele data-set voor de back-up. Dus elke keer een gedeelte van je 8TB data erbij zetten. Nou ik hoor wel wat jullie beiden er van vinden.

BTW: Ik kwam deze blog nog tegen op de website: https://www.kpn.com/zakelijk/blog/zijn-clouddata-te-herstellen-na-een-ransomware-aanval.htm

Fijn weekend!
Reputatie 3
Badge
Hallo Tim, hartelijk dank voor je reactie.

Ik kan mij bovenstaande melding niet herinneren, dus ik ga het opnieuw proberen. Ik zal proberen de installatie zo schoon mogelijk te maken door nu niet alleen de reg folder te verwijderen maar de gehele KPN folder en, indien mogelijk, zal ik nogmaals deinstalleren of anders de geinstalleerde bestanden handmatig verwijderen (en natuurlijk eerst even te herstarten).

Mijn c: drive is niet groot genoeg om de bestaande reg folder plus weer zo'n folder van de nieuwe installatie ernaast te kunnen bergen; mijn huidige reg folder is meer dan 80GB groot. Ik zal de bestanden dan ook moeten verwijderen. Gezien het toch al niet meer werkte, zal dat geen nieuwe problemen opleveren, toch?

Richard Rozema

N.B. Ik ben overdag niet in staat te reageren. i.v.m. mijn werk kan ik enkel 's avonds acties ondernemen. Mijn communicatie zal daardoor vaak wat traag zijn. Ik hoop dat dat geen bezwaar voor je is.
Reputatie 3
Badge
Na opschonen, herstarten, C:\ProgramData\KPN verwijderen en opnieuw installeren precies hetzelfde resultaat: enkel het scherm waarin gevraagd wordt om de beide 12 cijferige codes en gelijk daarna het scherm "Installatie-instellingen", met de tekst "Even geduld. Uw systeem wordt geconfigureerd" dat niet meer verdwijnt.

In BackupFP_2017_01_05.log denk ik te zien wat het probleem is: Hij lijkt de index opnieuw aan het opbouwen te zijn en dat duurt schijnbaar heel erg lang. "De index" is blijkbaar de inhoud van de reg folder, want die wordt nu weer langzaam gevuld. Hieronder de inhoud van de log file, ik heb alleen mijn licentie nummer vervangen door XXXXXX.

[2017-01-05 21:25:29.169873] [l] [07056] Logging started: BackupFP, version 16.8.0.16325 (#c75153250e-4116)
[2017-01-05 21:25:29.185473] [l] [07056] Communication port is 5314.
[2017-01-05 21:25:29.185473] [l] [02176] [VirtualDrive] Thread started
[2017-01-05 21:25:30.449056] [l] [07056] [TranslatorCollection] Loading lang files...
[2017-01-05 21:25:30.495856] [l] [07056] [TranslatorCollection] Loading lang files completed.
[2017-01-05 21:25:31.409644] [l] [06880] [RemoteConnectionGateway] Thread started
[2017-01-05 21:28:24.477638] [l] [07056] Logging reconfigured: BackupFP, version 16.8.0.16325 (#c75153250e-4116), at 'https://cloud1.kpnbackup.com:443' as 'XXXXXXXXX'
[2017-01-05 21:28:24.623638] [w] [07056] Failed to update remote connection gateway endpoint : Unable to pick available address: no addresses found
[2017-01-05 21:28:24.694638] [l] [07056] [CachingRevisionManager] [BackupServer] Storage is used the first time, the storage ID is '3c454008-fa0f-41b4-aa11-549cb1dd5c42'.
[2017-01-05 21:28:24.781638] [l] [07056] Local BackupRegister is obsolete and will be replaced with server one. Local revision: 0, server revision: 3797980.
[2017-01-05 21:28:33.673638] [l] [07056] [Index consistency check] Start...
Reputatie 3
Badge
Ha, dat is inderdaad een goede truuk. Ik doe al iets dergelijks op de pc's van mijn kinderen met de user mappen, dus wellicht dat ik dit -zodra ik weer op ben- inderdaad eens ga proberen om wat meer ruimte vrij te krijgen op mijn C:-schijf. Maar ik had eigenlijk gehoopt dat het een (installatie) instelling zou zijn van het backup programma zelf. De reg folder is namelijk bij mij altijd al heel groot geweest, dus ik verwachtte dat meer mensen met een vergelijkbaar probleem zouden zitten. Misschien een feature request voor een volgende versie?

Het terughalen lukt inmiddels aardig. Ik ben met een kleine subset begonnen en dat werkte goed. Nu ik meer (en grotere) bestanden heb geselecteerd gaat hij echter ineens klagen dat er te weinig ruimte vrij is (terwijl er ruim 4 TB vrij is) en dan files aanmaken van 0 bytes groot. Dat is een beetje jammer, want nu kan ik niet meer alleen de ontbrekende bestanden restoren. Eerst maar even een batch file maken die alle files van 0 bytes groot delete...
Reputatie 3
Badge
Om meerdere redenen heeft het langer geduurd voordat ik verder kon (o.a. het helpt wel als je echt op 'bestellen' klikt als je iets wil bestellen ;-)), maar ik heb m'n machine inmiddels een week of 2 zo ver dat ik kan gaan restoren. Ik ga een leuk plaatje van mijn configuratie maken, want ik vind het zelf inderdaad best wel goed gelukt. Voor relatief weinig geld (6 3TB hdd's zijn natuurlijk niet echt goedkoop te noemen) heb ik nu een monster systeem staan, dat gewoon doorwerkt, zelfs als een van mijn disks overlijdt.

Helaas wil BUO echter nog niet meewerken. Als ik op 'herstellen' klik nadat ik mijn selectie heb aangegeven, dan verschijnt een voortgangsbalk met 0% en een status van 'voorbereiden herstellen' (o.i.d., ik type dit uit m'n hoofd). Die balk blijft minstens een paar uur lang staan op 0% en verdwijnt vervolgens zonder een verdere melding. Helaas zijn dan echter mijn bestanden niet terug gezet.

In eerste instantie bleek dat mijn c:-schijf inderdaad te klein was. BUO ging om een voor mij onbekende reden een nieuwe _sc.d file schrijven in de reg folder. Deze file was inmiddels ook al weer 30GB groot. Ik heb even gekeken of/hoe ik dit kon oplossen, maar volgens mij was hij gewoon de sc.d file (van 68GB) opnieuw aan het aanmaken (er verschenen ook van de andere, kleinere files kortstondig _*.d files, waarna de originele file werd vervangen door de _*.d file). Omdat ik onmogelijk nog eens 68GB vrij kon maken op mijn C-drive, heb ik besloten om de originele sc.d file te deleten en daarna het proces opnieuw te starten. Ik heb simpelweg onvoldoende ruimte voor 2 kopieën van deze grote file. Hij is nu nog steeds de index verder aan het opbouwen. Het opbouwen van de volledige index duurde de vorige keer ook ruim 10 dagen, dus ik wacht het geduldig af: volgens resource monitor wordt er nog steeds geschreven in de _sc.d file. Maar dat gaat wel bedroevend langzaam. Vaak niet meer dan 1KB/s...

Aangaande de herstel actie die in het niets verdwijnt kan ik in de log files alleen meldingen vinden dat hij geen server kan vinden. Ik ga er nu vanuit dat dit komt omdat de index nog niet compleet is en dat zodra de index compleet is, hij wel een server kan vinden en de herstel actie wel echt iets zal gaan doen. Mocht ik dit mis hebben, kan een van jullie mij dan een berichtje sturen?
Reputatie 3
Badge
Dit zijn de meldingen die elk half uur in de backupFP log files terecht komen:
[2017-02-16 11:55:59.181360] [w] [01276] Failed to update remote connection gateway endpoint : Unable to pick available address: no addresses found
[2017-02-16 12:26:00.218446] [w] [01276] Failed to update remote connection gateway endpoint : Unable to pick available address: no addresses found


En direct na de restore opdracht krijg ik dit:
[2017-02-13 05:20:28.045025] [l] [02808] Scheduling fired for data source FsBackupPlugin. Task is restore; Session time to restore is 2016-10-30 06:26:51
[2017-02-13 05:20:28.325025] [l] [02808] Restore started for data source FsBackupPlugin.
[2017-02-13 05:20:28.328025] [l] [02808] Scanning started for data source FsBackupPlugin. Task is restore.
[2017-02-13 07:04:56.223238] [w] [06628] Failed to update remote connection gateway endpoint : Unable to pick available address: no addresses found
[2017-02-13 07:04:57.689656] [l] [10304] Logging started: BackupFP, version 16.8.0.16325 (#c75153250e-4116)
[2017-02-13 07:04:57.720857] [l] [10304] Communication port is 5314.
[2017-02-13 07:04:57.720857] [l] [07988] [VirtualDrive] Thread started
[2017-02-13 07:04:59.000073] [l] [10304] [TranslatorCollection] Loading lang files...
[2017-02-13 07:04:59.031274] [l] [10304] [TranslatorCollection] Loading lang files completed.
[2017-02-13 07:04:59.998486] [l] [07616] [RemoteConnectionGateway] Thread started
[2017-02-13 07:05:00.109688] [l] [10304] Logging reconfigured: BackupFP, version 16.8.0.16325 (#c75153250e-4116), at 'https://cloud1.kpnbackup.com:443' as 'XXXXXXXXXX'
[2017-02-13 07:05:00.234489] [w] [10304] Failed to update remote connection gateway endpoint : Unable to pick available address: no addresses found
[2017-02-13 07:05:00.452892] [l] [10304] [CachingRevisionManager] [BackupServer] Storage is used the first time, the storage ID is '3c454008-fa0f-41b4-aa11-549cb1dd5c42'.
[2017-02-13 07:05:03.198527] [l] [10304] Backup for data source(s) FsBackupPlugin skipped: not allowed in ReadOnly mode.
[2017-02-13 07:05:13.761863] [l] [10304] Restore finished for data source FsBackupPlugin with session status Completed. Selected size: 0B; Selected count: 0; Processed size: 0B; Processed count: 0; Sent size: 0B; Errors count: 0; Removed files count: 0.
[2017-02-13 07:05:13.871064] [l] [10304] [BackupQueueHandler] Session table committed.
[2017-02-13 07:05:26.628429] [w] [08412] Failed to grant permissions for service 'MSLLDP', error code = 1060
[2017-02-13 07:05:33.400916] [l] [08412] Het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden.
[2017-02-13 07:05:33.400916] [l] [08412] Het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden.
Reputatie 3
Badge
*Bump*, mijn restore doet het -al weer 5 dagen verder- nog steeds niet...
Reputatie 3
Badge
Die bestanden heb ik nodig. Dat ze van oktober zijn komt doordat sinds die tijd mijn BUO het niet meer deed. Ik heb er een paar keer naar gekeken, maar door tijdgebrek steeds geen oplossing kunnen vinden. En toen kwam ik in de problemen door de ransomware....
Reputatie 3
Badge
Ja, daarom moet het ook speciaal naar die schijf. Ik ga het gewoon proberen vanavond. En dan hoor je wel of het kan 🙂.
Reputatie 3
Badge
Voorlopig kom ik nog niet zo ver. Ik heb nu eerst weer het initiële probleem: buo die niet wil doorstarten. Hij is nu eerst weer de index aan het bijwerken. Vorige keer duurde dat meer dan 10 dagen, hopelijk is het nu sneller.

Reageer