Vraag

foutmelding: Diagnostic-Code: smtp;550 213.75.39.9 is not allowed to send mail from jonass.nl

  • 9 juli 2018
  • 13 reacties
  • 287 keer bekeken

Mijn vader heeft zowel zijn domeinnaam als zijn emailaccount bij KPN maar krijgt regelmatig bovenstaande foutmelding van een paar afzenders. Wat moet hij doen?

Als ik het goed begrijp is het een SPF melding en moet er ergens (bij KPN of bij zijn emailinstellingen?) iets aangepast worden.

Alvast bedankt voor het meedenken, gr. Sietze

13 reacties

Reputatie 4
Badge +2
Beste @sdjmab53,

Op dit moment klopt het SPF record inderdaad niet op het domein:

v=spf1 include:spf.protection.outlook.com -all

Hierbij heeft alleen de microsoft server toegang voor het mailen met het domein jonass.nl.
Op het domein zou ik het SPF record aanpassen (in de DNS instellingen) naar:

v=spf1 a mx ip4:213.75.39.9 include:spf.protection.outlook.com -all

Zodoende kan ook de server met IP 213.75.39.9 mailen uit naam van het domein 213.75.39.9.
Dag Marvin,

Dank voor je snelle reactie, maar ik ben geen techneut, die zo weet waar hij het bovenstaande moet gaan doen. Daarnaast heb ik er wel eens over gebeld met de helpdesk van KPN en mij staat vaag iets bij dat het op het huidige abb. van mijn vader niet aangepast kon worden (door de medewerker).
Kun je svp concreet aangeven welke actie ik moet nemen svp?
Reputatie 4
Badge +2
Beste @sdjmab53,

Ik weet niet of u zelf toegang heeft tot het beheer van het domein, maar anders kan KPN dit ook voor u aanpassen. @Tim, zou jij hier wat in kunnen betekenen?
Reputatie 7
Badge +11
Hi @sdjmab53, bedankt voor de tag @marvinh

Vermoedelijk kan het probleem worden opgelost door het aanpassen van het SPF record. Echter betwijfel ik of we daarmee de grondoorzaak van het probleem hebben aangepakt. Het lijkt er namelijk op dat 213.75.39.9 een oudere exchange mailserver van KPN betreft.

Om die reden wil ik u eerst verzoeken om na te gaan welke SMTP mailserver ingesteld staat voor het versturen van mail. Dat zou namelijk die van Office 365 moeten zijn.

code:
Server (SMTP):  smtp.office365.com
Poort: 587
Coderingsmethode: TLS
Verificatie SMTP-server: Voor de server voor uitgaande e-mail (SMTP) is verificatie vereist. Gebruik dezelfde inloggegevens als de server voor inkomende mail.
Dag Tim,

Ga straks naar mijn vader en kijkt het na.
Dank je wel,

Groet, Sietze
Reputatie 7
Badge +11
Super! Ik ben benieuwd of er een andere server ingesteld staat en we daarmee de "grondoorzaak" hebben gevonden 😁
Dag Tim,

Heb even gekeken, maar hij staat ingesteld op smtp.kpnmail.nl, op poort 587 en TLS.

Volgens mij moest dat zo omdat mijn vader zijn mail via KPNmail heeft (en heeft "volledig" office365 account bij jullie, alleen de domeinnaam wordt gehost)..

Wat nu?

Groet,
Sietze
Dag Tim,

Reageer jij nog even svp?

Sietze
Reputatie 7
Badge +11
Hi Sietze,

Soms kan er een dag tussen zitten voor ik reageer, bijvoorbeeld als ik een dagje verlof heb πŸ€—

Gebruikt je vader ook nog steeds een @kpnmail.nl e-mailadres? Aangezien er nu een Exchange Online Instap abonnement is, kan de uitgaande server van Outlook gebruikt worden. Of zouden we in de SPF record kunnen aangeven dat de kpnmail server ook mag mailen vanuit de domeinnaam.

De beste oplossing is om de Outlook uitgaande server te gebruiken met de instellingen uit mijn bericht.

Hoor graag of dat lukt πŸ™‚
Dag Tim,

Nee hij gebruikt het kpnmailadres niet, alles gaat vanuit ....@jonass.nl.
Bij dat emailadres staat ingesteld dat alles moet worden doorgestuurd naar zijn ..@kpnmail.nl adres.

Wat moet ik dan instellen om outlook te gebruiken ?
Reputatie 7
Badge +11
Ah goed om te horen, dan hoeven we er geen rekening te houden met het wijzigen van de uitgaande server. In de accountinstellingen van outlook, vermoedelijk waar je de kpnmail instellingen hebt gezien, kun je deze aanpassen naar de uitgaande mailserver van Office 365 met de instellingen zoals hier te zien.

Voor een uitgebreide stappenplan bij het instellen van Outlook kun je ook dit topic raadplegen.
Dank je, ga ik dat vanavond proberen!
Reputatie 7
Badge +11
Veel succes, hoor graag of het gelukt is! 😊

Reageer