Vraag

KPN prive homepage en zakelijke domein

  • 10 October 2017
  • 2 reacties
  • 656 keer bekeken

Waar de chatdienst van KPN zakelijk mij niet heeft kunnen helpen (op het onbeschofte af), probeer ik nu antwoord te vinden op het forum.

Ik heb momenteel twee producten bij KPN: 1) alles in 1 internet (prive), en 2) 'eigen site en mail' met domeinnaam registratie (zakelijk).

Deze twee producten zijn volledig los van elkaar: de kosten komen binnen op verschillende facturen en de kosten gaan van twee verschillende rekeningen af.

Nu wil ik mijn zakelijke 'eigen site en mail' dienst opzeggen omdat ik mijn domeinnaam naar een andere host wil verhuizen (en al helemaal na de verschrikkelijke hulp van de chatdienst).

Momenteel verwijst mijn domeinnaam (geregistreerd bij KPN zakelijk) naar een homepagedienst wat wordt aangeboden door KPN prive. Zie de website https://www.kpn.com/faq/14460, waarop staat dat iedereen met een prive internetverbinding recht op een gratis homepage op het home.kpn.nl/**** adres.

Om toegang tot deze homepage te krijgen hoeft iemand slechts een internetabonnement bij KPN prive te hebben, hier zijn geen extra diensten bij KPN zakelijk voor nodig, zoals een domeinnaam of een 'eigen site en mail' pakket.

Echter, volgens de chatdienst van KPN zakelijk is de registratie van mijn domeinnaam en het 'eigen site en mail' pakket verbonden aan de home.kpn.nl/**** homepage. Mij is verteld dat de KPN prive homepage verwijderd wordt zo gauw ik mijn domeinnaam registratie bij KPN zakelijk opzeg. Kennelijk zijn de KPN zakelijke domeinnaam en de KPN prive homepage een soort van eenheid geworden. De een kan niet zonder de ander bestaan.

Maar verbeter mij aub als ik het fout heb, maar is een domeinnaam niet niets anders dan een doorgeefluik naar een locatie op het internet? In meeste gevallen verwijst een domeinnaam door naar IP adres, zo verwijst kpn.com naar 145.7.170.7. Verwijst mijn domeinnaam niet gewoon door naar home.kpn.nl/**** ? Hoe kan het dat een homepage niet kan bestaan zonder domein?

Daarnaast trek ik het antwoord van de chat in twijfel omdat op https://www.kpn.com/faq/14460 wordt aangegeven dat iedereen met een prive internetverbinding recht op deze homepage heeft.

Stel: Mijn buurman sluit nu een prive KPN internetabbonnement af, dan krijgt hij hierbij een homepage op home.kpn.nl/****. Waarom zou ik, als bestaande klant met een internetafsluiting bij KPN prive, ineens het recht op deze KPN prive homepage verliezen omdat ik een product bij KPN zakelijk niet meer wil afnemen. Door het opzeggen van mijn service bij KPN zakelijk ga ik terug naar de situatie van mijn buurman. Ik zou dus een homepage moeten hebben welke benaderbaar is op home.kpn.nl/****, maar niet langer door mijn domeinnaam.

Ben ik nou zo gek? Wellicht kan iemand mij dan in duidelijke taal vertellen waarom de chatservice gelijk zou hebben? Of heeft de FAQ van de KPN website gelijk en blijf ik nog steeds toegang houden tot home.kpn.nl/**** omdat ik nog steeds een klant bij KPN prive ben?

Alvast bedankt!

2 reacties

Overigens gaat het mij er niet om dat ik gelijk krijg, maar ik wil simpelweg weten of de homepage die ik op home.kpn.nl/**** heb staan in de lucht blijft of dat ik alles moet gaan migreren naar een nieuwe locatie.
Reputatie 7
Badge +11
Beste @daan166, welkom op het Zakelijk KPN Forum! 🙂
Zeer interessant en verontrustend bericht, ik vrees dat ik u de duidelijkheid kan geven die u zoekt.

Als eerste wil ik voorop stellen: Nee, u bent zeker niet gek. Ja, u neemt het antwoord van de chatservice terecht in twijfel.

Namelijk hebt u gelijk, de homepage ruimte bij een internet abonnement staat lost van een domeinnaam. Als u de domeinnaam verhuist of opzegt, blijft uw Homepage pagina behouden en bestaan. Pas wanneer u uw internet abonnement opzegt, verdwijnt de Homepage ruimte!

Een paar jaar terug is de dienst "Eigen Site & Mail" overgegaan naar KPN Zakelijk, maar de mailboxen en homepage zijn blijven staan in de consumenten systemen (voorzien van @hetnet.nl etc. gebruikersnamen).
Daardoor is er een bepaalde splitsing ontstaan; de "Eigen Site & Mail" dienst is aan de kant van KPN Zakelijk eigenlijk alleen de domeinnaam en administratie, in de consumenten systemen is de homepage en mailboxen blijven hangen. Dit maakt het voor onze klant niet makkelijk, dat snap ik. Voor de klanten die graag gebruik blijven maken van "Eigen Site & Mail", bieden we een alternatief aan vanuit het zakelijke portfolio zoals Domeinnaam Online, Exchange Online en Linux Webhosting.

Volgens mij dwaal ik af, het antwoord op uw vraag is: U kunt rustig uw domeinnaam verhuizen, Eigen Site & Mail opzeggen en uw homepage behouden op uw internet abonnement 👌🏼

Mijn excuses voor de verwarring en onjuiste informatie.

Reageer