Vraag

Website / Domein onbereikbaar

  • 19 May 2018
  • 12 reacties
  • 203 keer bekeken

Sinds een week zijn mijn webpagina's onbereikbaar. De HTML-paginatitel verschijnt nog wel maar de inhoud van de pagina is slechts nog een dubbele quote linksboven; "
Sinds vandaag krijg ik op één domein de melding dat dit domein is gereserveerd voor één van onze klanten.

Update: op meerdere domein-namen ontvang ik nu de melding van reservering. Er is nog steeds één domein met alleen een dubbele quote.
Overigens kon ik gisteren (18 mei 2018) nog één website bekijken, maar waarschijnlijk zat deze nog lokaal in het cachegeheugen.

cp.online.kpn.com is onbereikbaar.

Wat is er gewijzigd?
Zou ik daarvan op de hoogte moeten zijn?

12 reacties

Ik heb de broncode van de HTML-pagina met de dubbele "quote" bekeken en constateer dat de 'header' nog deels (in gewijzigde vorm) bestaat. De 'body' is verdwenen. Ik heb de broncode lokaal opgeslagen.
Dit duidt erop dat er geen DNS of DHCP probleem is. Het lijkt op moedwillige vernieling van de HTML-pagina('s). Vertel mij wie deze vernieling heeft veroorzaakt?
Update zaterdagavond 19 mei 2018, 21:00 uur.
cp.online.kpn.com is weer bereikbaar vanaf ongeveer 20:00 uur. Ik heb de broncode van mijn webpagina's hersteld. Na een uur zijn sommige pagina's weer bereikbaar maar sommigen ook nog niet. Mogelijk vergt dit nog wat synchronisatietijd.
Reputatie 5
Badge +4
Goedemiddag Vennie, welkom op het Zakelijk KPN Forum.

In het weekend en op feestdagen is het Forum team niet aanwezig. Vandaar mijn verlate reactie op uw bericht.

Ik begrijp dat u ondertussen weer in de Cloud beheeromgeving kunt komen en de broncodes van uw webpagina's heeft hersteld.

Het klopt inderdaad dat deze daarna weer moeten synchroniseren. Ik hoor graag van u of alle pagina's ondertussen weer bereikbaar zijn.
Beste Mark,

Al mijn pagina's zijn weer bereikbaar. Dank je wel.

Vraag 1 blijft, hoe dit heeft kunnen gebeuren? Zoals ik al eerder schreef, waren alleen de Html-headers (in gewijzigde vorm; met extra dubbele quotes) nog aanwezig en de pagina's zijn een week 'onleesbaar' geweest.
Vraag 2, (afhankelijk van vraag 1) waarom is er geen back-up teruggeplaatst?

P.S., ik ben vanmiddag niet bereikbaar.
Reputatie 7
Badge +6
Als ik de screenshot bekijk lijkt het er op dat een DNS instelling gewijzigd was zodat de opvangpagina werd weergegeven, de vraag is echter hoe en waarom, een dergelijk probleem hoort niet voor de komen wanneer er een HTML file wordt aangepast.

Ik hoop dat Mark hier meer duidelijkheid over kan verschaffen.
Beste Sjors,

Ik heb ook bericht(en) gelezen dat er iets vreemds is geweest met de DNS server. Dat was van de week ervoor. Ik ben met je eens dat uit "de screenshot" ook iets kan worden opgemaakt.
Ik wil graag duidelijk antwoord en liever geen gissingen, hoe aannemelijk die ook kunnen klinken. Dus, net zoals jij je ook afvraagt wil ik het "hoe en waarom"? Ik heb mijn HTML file niet gewijzigd (behalve dan om het in later stadium weer te herstellen).
Reputatie 5
Badge +4
Hoi Vennie,

Ik kan goed begrijpen dat u duidelijkheid wenst.

KPN doet geen aanpassingen aan uw HTML-files en plaatste zodoende ook geen back-ups terug wanneer er iets is aangepast.

Bent u de enige binnen uw bedrijf met toegang tot de Cloud beheeromgeving?

Ik hoor het graag van u.
Beste Mark,

Ik had ook niet de gedachte dat KPN mijn HTML-files zou hebben aangepast. Ik ben de enige met toegang tot de Cloud beheeromgeving.

Ik heb geen behoefte aan ontwijkende en irrelevante suggesties.
Ik kan natuurlijk niet in jullie keuken kijken, maar ik redeneer even naar de omstandigheden die ik heb ervaren:
- Vrijdag 11 mei was er, 100% zeker, nog niets aan de hand.
- 13, 14 of 15 mei constateerde ik dat ik alleen een dubbele quote op mijn scherm kreeg.
- 19 mei was er nog geen verbetering en ben ik o.a. op dit forum terecht gekomen. De Cloud beheeromgeving was niet bereikbaar. Ik heb een andere storing gelezen van een week eerder, waarbij aan de klant is gemeld dat er 'iets' met jullie DNS aan de hand was (geweest), maar niet bekend wat de storing was (geweest). Ik heb via een browser één broncode lokaal opgeslagen (voor later gebruik).
- Ik heb mijn melding achtergelaten en de rest valt op dit forum terug te lezen: binnen een aantal uur was de Cloud beheeromgeving ineens bereikbaar en ik kon één voor één mijn broncodes gaan herstellen.

Dan rijzen bij mij deze vragen:
Waarom hebben jullie de Cloud beheeromgeving opnieuw opgestart, pas na mijn melding?
Hebben jullie niet geconstateerd dat websites van klanten down waren?
Welke verklaring kunnen jullie geven waarom jullie Cloud beheeromgeving down was?
Welke verklaring kunnen jullie zelf bedenken waarom de broncodes waren verminkt?

Ik neem aan dat je begrijpt welk vermoeden ik heb.
Reputatie 5
Badge +4
Bedankt voor u reactie. Ik begrijp dat u duidelijkheid wenst, mijn vraag u was dan ook slechts bedoelt om meer duidelijkheid te creëren. Mijn excuses als dit bij u suggestief en ontwijkend overkwam.

Op zaterdag 19 mei was het Forum Team niet aanwezig. Eventuele acties gedaan aan de Cloud beheeromgeving zijn dus niet n.a.v. uw forumbericht op 19 mei geweest.

De pagina die u te zien kreeg wordt automatisch gegenereerd op het moment dat domein en hosting worden gekoppeld in de Cloud beheeromgeving. Ook wanneer u een bestaande hosting ontkoppelt en weer koppelt wordt er een nieuwe index HTML aangemaakt welke vervolgens de index HTML van de site overschrijft. Dit zou een verklaring kunnen zijn.

Ik heb uw vragen ook uitgezet bij onze Cloud specialisten en kom nog bij u terug.
Dank je wel, Mark.
Ik heb zelf niets gedaan. Ik ben lange tijd niet in de Cloud beheeromgeving geweest. Mijn indexpagina's zijn statisch, storingsvrij en zelfs platform-onafhankelijk.

Ik wil slechts een begrijpelijk antwoord en/of besef in ieders belang. Ik heb geen behoefte aan nutteloos schuldigen zoeken of vinger wijzen.

Voor de duidelijkheid nogmaals; de header bestond deels nog, maar er waren meerdere dubbele quotes 'toegevoegd' en de body en 'footer' waren overal verdwenen. Praktisch resultaat was dus een witte pagina met één dubbele quote of de standaard pagina zoals in de bijlage werd getoond. Ik heb eventueel zo een verminkte broncode nog om in te zien.
Reputatie 5
Badge +4
Goedenavond Vennie,

Ik heb geen verklaring kunnen vinden waarom uw broncodes waren verminkt. Wellicht kunnen we nog iets uit de verminkte broncode herleiden.

U kunt mij deze sturen, eventueel in een privébericht
Reputatie 7
Badge +6
Ik ben in de diepte gedoken en het lijkt er op dat ik een mogelijke oplossing/oorzaak gevonden heb. Als ik het goed begrijp

Gezien hiervoor stappen nodig zijn vanuit KPN heb ik @Mark L. advies gestuurd in een privébericht met mijn technische diagnose.


Edit: Oeps, verkeerd topic! Excuus 😉

Reageer