Vraag

2,4 ghz netwerk instellen ism superwifi punten

  • 17 October 2023
  • 10 reacties
  • 218 keer bekeken

Afgelopen juli zijn wij verhuisd en is er een monteur van KPN langs geweest om op het nieuwe adres alles weer te installeren. Hierbij zijn extra superwifi punten en een verdeelkast geïnstalleerd. Nu heb ik al heel veel topics gelezen hierover en geprobeerd uiteraard maar ik krijg het niet voor elkaar om een 2,4 ghz netwerk te installeren zodat onze thermostaat, camera’s,  alarm en deurbel weer kunnen werken. Nu ligt alles stil omdat het geen goede bandbreedte kan vinden. 

Op de modem V10 staat de wifi uit en krijg ik niet aan. Daarnaast zijn er 3 superwifi punten geïnstalleerd en een TP-link giga switch. 

Is er nog een mogelijk om wel een 2,4ghz bandbreedte zelf te kunnen activeren of moet er een monteur voor komen?


10 reacties

Reputatie 4
Badge +2

Goedemorgen @AnitaL ,

Welkom op het Zakelijk KPN Forum. Wanneer je overige smartapparatuur wilt aansluiten op de 2,4Ghz frequentie zou je ook gebruik kunnen maken van de optie “Extra Wifi”.
Meer over deze optie, en hoe je deze kan instellen, kan je lezen in dit topic.

Kan je wat met deze informatie?

Helaas heb ik dit al meerdere malen bekeken en gelezen. Als ik de omgeving open via de opgegeven ip adressen dan kan ik nergens de extra wifi optie vinden. Kan dit komen omdat de wifi op de experiabox is uitgeschakeld ivm de super wifi punten?

Reputatie 4
Badge +2

Wanneer je gebruik maakt van de Superwifi punten kan het inderdaad zijn dat de Wifi op het modem is uitgeschakeld. Alleen zou het dan nog steeds mogelijk moeten zijn om de optie “extra wifi” in te schakelen via de Superwifi punten zelf.
Wanneer je inlogt in de webinterface van de Superwifi punten via http://192.168.2.151 krijg je de “extra wifi” optie dan wel te zien?

Reputatie 4
Badge +2

(afhankelijk van het type Superwifi punten welke je in gebruik hebt beftreft het de volgende webadressen: 192.168.2.151 (Experia Wifi/ zwart vierkant kastje) of 192.168.2.150 (SuperWifi 2 / zwarte schotel) of 192.168.2.149 (SuperWifi 1 / witte schotel) 

Via de superwifi zelf krijg ik niets ingelogd. Alleen op het ip 192..168.2.254 kan ik inloggen. De andere ip adressen werken niet bij ons. Wij hebben de zwarte ronde superwifi punten. Als ik dan op dat ip adres klik krijg ik een witte pagina die naamloos probeert te openen en hierop blijft hangen met laden. 

Reputatie 4
Badge +2

Mocht het niet lukken is wellicht de optie “Service Plus” handig om af te nemen (deze dienst is maandelijks opzegbaar). Met Service Plus kan je gerichte ondersteuning op modemconfiguraties en eigen apparatuur (TP-Link Giga Switch) ontvangen. Meer informatie over Service Plus kan je vinden op de informatiepagina.

Dus omdat wij verplicht een monteur moesten accepteren om alles over te zetten van ons oude adres naar het nieuwe adres en hij verzuimd heeft te vermelden dat we geen 2,4 ghz lijn meer hebben zijn wij verplicht om een abonnement af te sluiten om het op te lossen. Geloof dat we al genoeg extra bij jullie hebben moeten aanschaffen om het werkend te maken op ons nieuwe adres, waar dit op het oude adres niet nodig was..

Ik ben er ondertussen achter dat het ip adres van de primaire super wifi 192.168.2.16 is (via de Thuis app van KPN waar alles in vermeld staat) Ik heb geprobeerd met het wachtwoord wat hier achterop staat in te loggen en dan geeft hij een verkeerd wachtwoord. Ook geeft hij geen blauw knipperend licht als ik in wil loggen. Ook de andere punten geven geen blauw licht, zoals vermeld staat bij jullie. Dus of het wachtwoord is gewijzigd door de monteur of er is iets verkeerd ingesteld door hem. 

De tp-link giga switch is aangelegd door de monteur van jullie zelf. Dit hebben wij dus niet zelf aangeschaft of zat al in het huis. Wel bij jullie mogen betalen. 

Eigenlijk verwacht ik wel van KPN dat ze dit netjes op gaan lossen, ipv ons van het kastje naar de muur te sturen. Of gebeurd dit altijd met bedrijven die een abonnement hebben? 

 

Reputatie 4
Badge +2

Wanneer het wachtwoord van de Superwifi punten niet meer correct is kan deze gereset worden door het Superwifi punt zelf geheel te resetten, dan herstelt het wachtwoord weer naar het standaard wachtwoord wat op de sticker/klepje vermeld wordt. 
Aangezien het configuratie van het eigen netwerk betreft valt dit buiten het KPN domein. Een alternatief zou zijn om een betaalde servicemonteur te laten komen om de wijzigingen voor je uit te voeren. Maar dit is wat vanuit de Servicedesk de mogelijkheden zijn die ik je kan bieden.

Helaas ben ik dat van eigen netwerk niet met je eens. Dit is door de monteur van jullie afgeleverd. Zoals je kunt zien in onderstaande tekst. Dat het ww van de superwifi het niet doet of zou zijn veranderd, dat zou dan door de monteur gedaan zijn, wij hebben niets veranderd. Alleen de experia box uit het oude huis mee genomen en door de monteur alles laten regelen. Dit konden wij niet zelf doen omdat er standaard al een monteur gereserveerd werd bij het aangeven van de verhuizing. 

Ik zal de bon erbij doen, zodat u dit zelf kunt zien, Hierin is niets vermeld over geen 2,4 ghz netwerk. Nu mag u even zeggen hoe wij dit op gaan lossen. Ik wil best de superwifi resetten maar wel met de zekerheid dat alles blijft werken. Anders verwacht ik toch dat we via KPN te horen krijgen hoe dit opgelost gaat worden. Dacht dat een zakelijk abonnement toch wel wat meer ondersteuning zou krijgen. 

Opdracht levering & installatie

Ordernummer: 0010000005152460

Klantgegevens

Naam: H.G.P. Lieftink Adres: Drenthehaven 6 A Postcode: 3433PB
Plaats: Nieuwegein Datum: 17 juli 2023

Geleverde standaard producten

Extra producten
1 Single Pack SuperWifi 2.0 

(Wifi6)

1 Single Pack SuperWifi 2.0 (Wifi6)

1 Single Pack SuperWifi 2.0 (Wifi6)

1 IPTV Switch TP-Link TL- SG108E

Opmerking monteur

Installatie voltooid.
Modem aangesloten en opgehangen in
binnen. Y-kabel gemaakt. Itv kastje aangesloten via bestaande bekabeling. Telefonie aangesloten in meterkast. Netwerk switch geleverd en opgehangen. Super WiFi punten aangesloten en geleverd via bestaande bekabeling. WiFi gecontroleerd via apparatuur van de klant, dekking uitstekend tot goed voor de hele woning. Snelheden zijn volgens voorwaarden KPN. Klant is akkoord met de kosten van materiaal en werkzaamheden. Kpn thuis app ingesteld.

Extra kosten levering en installatie

Standaard installatiediensten

Standaard producten

Bedrag

€ 0,00 € 0,00 € 201,45 € 87,50

 

€ 54,50 € 54,50 € 54,50 € 37,95

Extra producten
Extra installatiediensten

Totaal kosten incl. 21% btw (€ 50,15)   € 288,95

Installatie specificaties

De monteur heeft de installatie volledig afgerond en uw diensten geactiveerd.

Extra installatiediensten
5 Meerwerk per 15 minuten op

klantlocatie
1 Extra installatietijd 15min

€ 87,50 € 0,00

Geleverde standaard installatiediensten

1 Testen en Labelen pairbonding
1 Telefoon aansluiten en activeren
1 Basis installatie koper incl. WiFi check 1 PC aansluiten en internet activeren
1 TV tuner aansluiten en activeren

meterkast. Koppeling gemaakt tussen meterkast buiten naar meterkast

 

Verwachte snelheid: Gemeten snelheid:

Huidige wifisnelheid in woonkamer/winkel/kantoor:

Wifi gecheckt en verbeterd: SuperWifi punt(en) aangeboden:

Wifi

Down

134 Mbit/s 124 Mbit/s

Ja Nee

Signaalsterkte

Up

20 Mbit/s 19 Mbit/s

57 Mbit/s

Snelheid

57 Mbit/s 63 Mbit/s 110 Mbit/s 110 Mbit/s

Woonkamer/Winkel/Kantoor: Uitstekend Keuken: Goed
1e Slaapkamer: Uitstekend Kelder: Uitstekend

Reputatie 4
Badge +2

Wat het uitschakelen van de 2,4Ghz frequentie, is dit nooit gezegd. Ik heb het ook nagekeken en deze frequentie staat ook ingeschakeld. Wanneer er, voor randapparatuur, aanvullende configuratie moet plaatsvinden (zoals een secundair ‘extra wifi’ netwerk) valt dit onder eigen beheer. 

Zoals eerder aangegeven kan hierin wel geassisteerd worden (toevoeging van Service Plus voor aanvullende technische ondersteuning in het eigen domein), of het langs laten komen van een betaalde servicemonteur. Echter vallen dergelijke werkzaamheden buiten de reguliere dienst ondersteuning.

 

Wat het resetten van de SuperWifi punten betreft, dit zal er wel voor zorgen dat deze opnieuw ingesteld moeten worden. Dit zal niet automatisch gebeuren.

Reageer