Vraag

Experiabox v12 IPv6-PD

  • 1 October 2021
  • 7 reacties
  • 49 keer bekeken

Reputatie 3
Badge

Hi Allen,

 

Sinds kort ben ik in het bezit van een Experiabox v12, waar ik hiervoor een v10 had.

Dit is op zich hartstikke mooi, maar waar de v10 IPv6-PD ondersteund lijkt de v12 dat niet te doen.

 

Ik kwam wel deze post tegen, waar het zou moeten werken:

Het viel mij vanochtend ook opeens op dat ik een ipv6 delegated prefix heb gekregen via de box 12

Echter lukt mij dat niet op de v12 met software versie SGEJ10000310

 

Dus mijn vraag is, wanneer wordt IPv6-PD ondersteund op de v12?


7 reacties

Reputatie 5
Badge +4

Goedemiddag @Timeless 

Er is eerder dit jaar een software update uitgerold waarna IPv6 ook wordt ondersteund door de V12.

Is er met het vervangen van de router misschien ook iets anders veranderd aan jouw aansluiting?  Zoals een upgrade naar glasvezel of een omzetting naar een ander type abonnement bijvoorbeeld?

Hoe heb je vastgesteld dat je op dit moment geen IPv6 adres hebt?

Reputatie 3
Badge

Hi @Mark L.,

Het klopt dat mijn v12 minimale IPv6 ondersteuning heeft en deze krijgt ook een /48 subnet van KPN.
Clients hebben dan ook een /64 subnet tot hun beschikking. Echter reageert de EB niet op IPv6-PD verzoeken waardoor ik dus bijvoorbeeld geen /56 krijg zodat ik verschillende VLANs kan voorzien van een IPv6 subnet.

De v10 kan dat dus wel, dit heb ik op een ander adres gewoon nu nog werkend.

Het is ook niet dat ik vraag om minimale IPv6 ondersteuning op de v12, maar specifiek om ook IPv6-PD te ondersteunen.

Reputatie 5
Badge +4

@Timeless Ik durf het eerlijk gezegd niet te zeggen. Naast die post op het consumenten forum vind ik er verder niks over terug. Ik ga overleggen met mijn collega's en dan kom ik er weer op terug.

Reputatie 3
Badge

@Mark L. Dat is geen probleem, alvast bedankt voor de moeite!

Ik wilde hier wel de telefonische helpdesk mee lastigvallen 😉 maar denk dat deze technische vraag hier beter op z'n plek is.

Misschien dat ik toch maar weer terug moet naar een v10, ik vind het echter wel vreemd dat een 6 jaar oude v10 een meer volledige ondersteuning bied voor IPv6 dan een recente v12. Dat zou anno 2021 toch niet meer moeten kunnen :(

Reputatie 5
Badge +4

@Timeless Dat zal zijn omdat beide router geconfigureerd worden opgeleverd zodat de KPN diensten werken. Voor het gros van de gebruikers blijft het daar ook bij. Mensen die zelf de modem willen configureren kiezen vaker voor een zakelijk abonnement met een eigen modem. 

Waarom is de V10 in eerste instantie vervangen?

Reputatie 3
Badge

Ik heb inderdaad overwogen om zelf de PPPoE verbinding op te zetten met een eigen gekozen router. Echter ben ik wel gesteld op het onderhouds arme situatie met de Experiabox. Als KPN nu de diensten of methode aanpast zal dat voor mij geen wijzigingen betekenen.

 

De v12 kreeg ik opgestuurd op het nieuwe adres. De monteur had wel een v10 in de bus liggen, echter had ik toen geen reden om deze om te ruilen. De v12 ondersteund ook WiFI6 als in 802.11ax mocht ik deze ooit voor het gasten netwerk willen gaan inzetten dacht ik toen. Later merkte ik pas dat IPv6-PD niet ondersteund werd.

Reputatie 5
Badge +4

Ja dat snap ik, dat is precies de reden dat klanten kiezen voor de Experiabox. Zover bekend staan er op dit moment geen firmware-updates gepland waarin dit eventueel wordt meegenomen.

Normaliter worden routers niet vervangen vanwege een dergelijk issue, maar als jij zegt dat het voor jou een groot probleem oplevert dan wil ik best een poging wagen.

Ik kan niks beloven, maar wellicht dat er ergens nog een V10 ligt.

Zet dan even je klantnummer in je forumprofiel dan kan ik je account erbij zoeken.

 

 

Reageer