Meer betalen dan oorspronkelijke afspraak bij downgraden na jaar gratis upgrade

  • 24 April 2024
  • 1 reactie
  • 23 keer bekeken

Goedendag,

14 maart 2023 heb ik een telefoongesprek gehad met een verkoper van KPN welke een aanbod deed voor zowel vast als mobiel internet. De offerte is toen per mail verstuurd en deze heb ik moeten accepteren via aanbod.kpn.com. Ik weet zeker dat het aanbod om een glasvezelaansluiting ging met een snelheid van 100 Mbit/s voor €30 excl. BTW gedurende de looptijd van 3 jaar. Dit kon dankzij een korting die de gehele contractsduur zou gelden, anders was ik nooit op het aanbod ingegaan. Als ik nu met de telefonische klantenservice van KPN contact heb, verklaren ze me voor gek dat ik zo'n aanbod heb gehad, dat is onmogelijk. Mijn eerste vraag: is dat zo, of zijn er mensen die ook zo'n aanbod hebben gehad?  

Een paar dagen later werd ik opnieuw gebeld door iemand van KPN om de order in orde te maken en deed daarbij het aanbod om een gratis upgrade voor 1 jaar naar een snelheid van 1 Gbit/s te geven. Ik heb daarbij expliciet gevraagd hoe het in zijn werk ging zodra deze korting zou verlopen en als ik de snelheid op tijd weer zou verlagen, bleef ik gewoon €30 excl. BTW betalen. Vervolgens kreeg ik een contract wat als volgt is opgebouwd:

KleinZakelijk Internet 1 Gbit/s €52,50
Actiekorting zolang je abonnement loopt -€5,00
Actiekorting eerste 12 maanden -€17,50
Totaal per maand, eerste 12 maanden €30
Totaal per maand, vanaf maand 13 €47,50

 

Ruim voordat de actie van gratis 1 Gbit/s zou verlopen, wilde ik de snelheid weer omlaag brengen naar 100 Mbit/s, maar gaf het systeem aan dat ik daarvoor €42,50 excl. BTW zou moeten gaan betalen i.p.v. de overeengekomen €30. Ik heb zeker 5 keer moeten bellen naar verschillende mensen van de klantenservice om uiteindelijk te horen te krijgen dat in het systeem het contract zoals hierboven aangegeven staat, en dat als ik de snelheid zou willen verlagen, de korting van €5 vervalt omdat deze alleen geldt voor het abonnement van 1 Gbit/s.

De overeenkomst die ik op 14 maart 2023 via aanbod.kpn.com heb ondertekend, lijkt nergens meer te achterhalen zijn. Als ik op de link in de mail klik, geeft de pagina weer dat het aanbod is verlopen of verwijderd. Helaas heb ik het aanbod destijds niet opgeslagen, anders had ik nu beter bewijs gehad. Dat is natuurlijk mijn eigen schuld (alhoewel ik toen gewoon uitging van de expertise van de mensen die ik aan de lijn had en aangaven dat ik na een jaar zonder problemen de snelheid weer kan verlagen), maar tegelijkertijd vind ik het absurd dat de vraag of deze overeenkomst nog te achterhalen is, wordt weggewuifd met het antwoord dat het contract zoals hierboven het contract is wat in het systeem staat. Mijn tweede vraag is dus: is het écht zo dat dit getekende aanbod (wat nog zonder de upgrade van 1 Gbit/s was) niet meer te achterhalen is?

Inmiddels heeft een medewerker van de klantenservice aangeboden om de snelheid te verlagen naar 100 Mbit/s, daarvoor €42,50 per maand te betalen en een vergoeding van 24 * €5 te geven, ter compensatie van de vervallen korting welke zgn. alleen voor het abonnement van 1 Gbit/s zou gelden, terwijl deze oorspronkelijk bedoeld was voor het abonnement van 100 Mbit/s. Na 5 pogingen en vele gesprekken verder leek dit het enige wat ze konden betekenen.

Ik blijf het echter bizar vinden dat dit zo kan en vraag me af of ik de enige ben die er op deze manier is ingetuind. Laat het tegelijkertijd een waarschuwing zijn voor degenen die een dergelijk aanbod als de gratis upgrade nog gaan krijgen! Op deze manier is het aanbod van 1 jaar lang een gratis upgrade naar 1 Gbit/s puur een technisch/contractueel trucje om me na 1 jaar gewoon de volle mep te laten betalen in plaats van hetgeen ik ben overeengekomen.


1 reactie

Reputatie 4
Badge +2

Goedemorgen @ddejong,
Welkom op het Zakelijk KPN Forum!

Ik kan goed begrijpen dat een dergelijke ervaring niet is wat je verwacht wanneer je een nieuw abonnement afsluit. Ik heb het voor je nagekeken (bedankt voor het invullen van je klantnummer in je forum profiel) en kan inderdaad geen andere order bevestiging terugvinden dan de meest recente waar de 1GB actiekorting op vermeld staat. 
Wel is het goed om te horen dat er al contact is geweest en dat er uiteindelijk een aanbod is gedaan om de zaken nog enigszins recht te zetten door middel van een eenmalige credit voor de kortingsperiode over 24 maanden. 
Mochten er nog andere vraagstukken zijn welke nog spelen dan hoor ik deze graag, dan kijk ik graag weer mee wat ik in die kwesties kan betekenen. 

Reageer