Vraag

Plots geen LoRa uplinks meer

  • 28 February 2023
  • 6 reacties
  • 119 keer bekeken

In april 2022 heb ik een LoRa-node gekoppeld aan KPN Things (voor de mods: de devEUI eindigt op FFA8). Deze heeft sinds toen trouw, elke 20 minuten, een payload verstuurd naar de portal en de bijbehorende flow. Sinds 15 februari zijn er plots geen uplinks meer binnengekomen bij het device. De FCnt Up is blijven steken op 21053.

Ik heb al vanalles geprobeerd om weer uplinks te krijgen, maar helaas is dat nog niet gelukt. Zo is de sensor onder andere opnieuw opgestart. Ook heb ik de device opnieuw toegevoegd in de portal. Als ik de LoRa-node aan de computer hang, lijkt deze wel gewoon te functioneren. Wat me opvalt in de console is dat de UpLinkCounter van de node op 0 blijft staan. Elke paar minuten probeert de node opnieuw een TX te sturen (terwijl de interval op 20 min. staat). De RX2DR lijkt gewoon op 0 te staan en ook de frequentie lijkt te kloppen.

[22:33:37.524] ***** UpLinkCounter= 0 *****
[22:33:37.554] TX on freq 868.300 MHz at DR 0
[22:33:39.002] txDone
[22:33:44.039] RX on freq 868.300 MHz at DR 0
[22:33:44.231] rxTimeOut
[22:33:45.030] RX on freq 869.525 MHz at DR 0
[22:33:45.239] rxTimeOut

[22:36:05.854] ***** UpLinkCounter= 0 *****
[22:36:05.884] TX on freq 868.100 MHz at DR 0
[22:36:07.339] txDone
[22:36:12.376] RX on freq 868.100 MHz at DR 0
[22:36:12.568] rxTimeOut
[22:36:13.368] RX on freq 869.525 MHz at DR 0
[22:36:13.575] rxTimeOut

Wat ik apart vind, zonder er veel verstand van te hebben, is dat de device wel txDone laat zien na elke uplink-poging. In de Things Portal is niets te zien.

Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Alvast bedankt!


6 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Goedemorgen @ronvdb

Welkom bij de IoT Community! 
Bedankt voor de uitgebreide toelichting. We helpen graag om dit op te lossen. 
Ik zie inderdaad dat er sinds 15-02 geen uplinks meer binnen komen. Daarnaast valt de FCnt Up mij inderdaad ook op. Nu schrijf je dat je het device opnieuw hebt opgestart en opnieuw hebt toegevoegd in de Portal. Wanneer heb je dat precies gedaan? Was dat na 15-02 09.56 uur (dus na de laatst ontvangen uplink)? 

Dit zouden we namelijk ook in de Portal terug moeten zien. Voor zover ik weet zou dit namelijk de FCnt Up moeten resetten en zou het weer moeten werken. 

Beste Rick,

Dank voor je reactie. De device is gisteravond (nog voor de post) verwijderd uit de Things portal. Dit middels de rode button en tekst ‘Delete’ rechtsboven op de pagina van het device. Daarna is de device opnieuw toegevoegd middels Devices > Add new device. Wat me opviel, was dat de LoRa Data History gewoon weer tevoorschijn kwam, inclusief de laatste uplinks met FCnt van 21053.

Reputatie 7
Badge +6

Goedemorgen Ron, 

Bedankt voor de toelichting! 
Ik vind het heel vreemd dat ik in de Portal ook niet kan zien dat je het device verwijderd en opnieuw toegevoegd hebt. En helemaal dat, na het opnieuw toevoegen, de LoRa Data History tot 15-02 zichtbaar is. Ik heb een hulpvraag uitgezet naar de specialisten. Zodra ik een terugkoppeling ontvang kom ik weer bij je terug. 

Reputatie 7
Badge +6

Hey Ron, 

Daar ben ik weer! 
Ik heb vandaag een reactie gekregen van de specialisten. Ook zij bevestigen dat het device sinds 15-02 niet meer op het netwerk gemeld heeft. Zij kunnen echter niet precies achterhalen wat de oorzaak hier van is. Er zijn verschillende mogelijke oorzaken te noemen: 

  • Bij het verwijderen en opnieuw toevoegen van het device is de verkeerde appkey ingesteld, waardoor het device geen verbinding meer kan maken
  • Het device is kapot of de batterij is leeg
  • Het device is gekoppeld op een ander netwerk

Eventueel kan het ook liggen aan de opstelling van het device: bevind het device zich bijvoorbeeld in een afgesloten ruimte waardoor het signaal niet doorkomt. 

Dag Rick,

Bedankt voor de uitvraag. Ik heb geen idee waar het aan kan liggen. Zojuist de device nogmaals opnieuw toegevoegd, wederom zonder resultaat. De keys komen rechtstreeks van het device. Overigens blijft de LoRa data history nog steeds gevuld met de oude data. Is dat de bedoeling? Hieronder ook de CFG van het device.

[22:03:54.508] AT+MODEL=LSE01,hardware version:LSN50 RS-485-UART-I2C V1.3
[22:03:54.568] AT+DEUI=[...FFA8]
[22:03:54.598] AT+DADDR=[DADDR]
[22:03:54.628] AT+APPKEY=[APPKEY]
[22:03:54.698] AT+NWKSKEY=[NWKSKEY]
[22:03:54.755] 
[22:03:54.758] AT+APPSKEY=[APPSKEY]
[22:03:54.818] AT+APPEUI=[APPEUI]
[22:03:54.858] AT+ADR=1
[22:03:54.858] AT+TXP=0
[22:03:54.868] AT+DR=2
[22:03:54.888] AT+DCS=0
[22:03:54.888] AT+PNM=1
[22:03:54.908] AT+RX2FQ=869525000
[22:03:54.919] AT+RX2DR=0
[22:03:54.938] AT+RX1DL=1000
[22:03:54.948] AT+RX2DL=2000
[22:03:54.969] AT+JN1DL=5000
[22:03:54.979] AT+JN2DL=6000
[22:03:54.998] AT+NJM=1
[22:03:55.019] AT+NWKID=00 00 00 00
[22:03:55.028] AT+FCU=0
[22:03:55.048] AT+FCD=0
[22:03:55.048] AT+CLASS=A
[22:03:55.068] AT+NJS=0
[22:03:55.078] AT+RECVB=0:
[22:03:55.098] AT+RECV=0:
[22:03:55.106] AT+RJTDC=20
[22:03:55.108] AT+RPL=0
[22:03:55.128] AT+VER=v1.1.4 EU868
[22:03:55.148] AT+CFM=0
[22:03:55.158] AT+CFS=0
[22:03:55.178] AT+SNR=0
[22:03:55.178] AT+RSSI=0
[22:03:55.188] AT+TDC=1200000
[22:03:55.209] AT+PORT=2
[22:03:55.228] AT+RX1WTO=7
[22:03:55.239] AT+RX2WTO=6
[22:03:55.250] AT+MOD=1
[22:03:55.258] AT+INTMOD=0
[22:03:55.269] AT+5VT=0
[22:03:55.288] AT+CHS=0
[22:03:55.288] AT+DDEBUG=0

 

Wellicht zijn er nog andere mensen met hetzelfde probleem?

 

Met vriendelijke groet,

Ron

Reputatie 7
Badge +6

Goedemiddag Ron, 

Wat frustrerend dat het probleem nog steeds speelt! 
Ik krijg steeds meer het idee dat het wel echt een specifiek probleem voor dit device is. Met andere devices ervaar je geen vergelijkbare problemen, toch? 

Voor de zekerheid ga ik het ook nog een keer bij de specialisten voorleggen om te zien wat we nog kunnen doen. 

Reageer