Vraag

Tijd niet altijd beschikbaar

  • 9 January 2024
  • 2 reacties
  • 70 keer bekeken

Als ik mijn nieuwe device voor de eerste keer start krijg ik meestal niet de LORA tijd door,

soms duur dat wel 2 dagen of wel 2-3 aanmeldingen.

Kan ik dat versnellen zodat ik altijd bij een nieuw device gelijk de tijd krijg van LORA ?


2 reacties

Badge

Weet je zeker dat het lora-device er om vraagt? En zo ja, hoe goed is de radio ontvangst rondom het device. Voor de tijd-braag stuurt het device een bericht naar de gateway, die stuurt de tijd terug. Het device zal dat enkele keren per dag doen, anders loopt de tijd weg. Bij slechte ontvangst kan het enkele uren duren voor het device een goed antwoord krijgt.

Je kunt in de kon-portal naar de radio-parameters kijken., ook zie je daar of er een tijdverzoek geweest is.

Reputatie 7
Badge +6

 Goedemiddag @EricRF,

Bedankt voor het aanmaken van dit topic! 
Ik heb samen met een collega naar jouw account en het device ESP32-001 gekeken. We hebben voor nu even aangenomen dat het om dit device ging, maar dit riep eigenlijk al de volgende vragen op: 

  •  Welke fcnt(s) was het bericht waar de LoRa tijd niet/vertraagd binnen kwam? Graag de fcnts van de specifieke berichten.
  • Welk DevEUI heeft het device waar het om gaat? Ik doe het liefst geen aannames.

In de device data history zien we bij ESP32-001 een paar opvallende dingen terug. 

  • Join requests: het device probeert te vaak zich opnieuw op het netwerk aan te melden. Niet optimaal voor batterijgebruik en het belast het netwerk. Hier kan je meer informatie erover terugvinden.
  • Confirmed data + mac: het device stuurt ‘confirmed data + mac’ naar het netwerk waarop het netwerk moet reageren met een downlink waarin een ‘ACK’ zit. Hier lees je wat hier mis mee is.

Door bovenstaande twee punten vermoeden we dat het device niet goed geconfigureerd is. Als we op de databerichten inzoomen en naar de kwaliteit van het bericht kijken, is de ESP (Estimated Signal Power) niet goed bij ieder bericht.

Huidige conclusie: om harde uitspraken te doen hebben we meer informatie nodig. Momenteel is het vermoeden dat het device de Join Accept niet onthoudt en dus niet goed geconfigureerd is.

Reageer