Beantwoord

Verbinden van LoRa tracker SenseCAP T1000-B met het KPN Things netwerk lukt niet.

  • 14 November 2023
  • 13 reacties
  • 211 keer bekeken

Ik probeer een LoRaWAN tracker aan het netwerk te hangen (een SenseCAP T1000-B). Bij LoRa Connectivity - Link Connectivity alle gegevens ingevuld. Response: “Netwerk is gecreëerd”. Toch maakt de tracker geen contact met het netwerk. Als ik weer kijk bij LoRa Connectivity - Link Connectivity krijg ik een nieuwe invulformulier en zijn alle voorheen ingevulde gegevens verdwenen. Is dat normaal? Wat moet ik doen om het werkend te krijgen?

icon

Beste antwoord door Rick S. 15 November 2023, 16:25

Bekijk origineel

13 reacties

Ik had mijn vraag waarschijnlijk op het Things forum moeten stellen, maar heb geen idee hoe ik hem naar dat forum kan overhevelen.

Reputatie 7
Badge +6

Goedemiddag @Pim_V,

Welkom op het Zakelijk KPN Forum! 
Het is geen probleem dat je het topic op het LoRa board hebt aangemaakt hoor. Ik kan hem eventueel ook verplaatsen. Ik heb op basis van de info uit het forumprofiel het account in de Things Portal gevonden. Ik zie het device staan, maar niet direct wat er mis gaat en waarom het niet verbind. Ik ga dit verder uitzoeken en voorleggen bij de 2e lijn specialisten. Zodra ik een terugkoppeling ontvang kom ik uiteraard direct weer bij je terug. 

Dank je. Ik zie je antwoord / oplossing met belangstelling tegemoet..

Is het normaal dat die verbindingsparameters “verdwijnen” nadat je ze hebt geactiveerd?

Reputatie 7
Badge +6

Goedemiddag Pim, 

Ik heb nog geen inhoudelijke update, maar we zijn druk bezig. 
Het is niet normaal dat de parameters verdwijnen als je de DevEUI, AppEUI en AppKey hebt ingevuld via ‘Link Connectivity’. Het valt mij overigens ook op dat er (op de hoofdpagina van het account) geen Connectivity Service Provider is ingesteld. Dat zou wel het geval moeten zijn. 

Ik hoop snel een update te ontvangen! 

Ik ben een absolute beginner in deze materie, dus ik zal ongetwijfeld wel het een en/of ander fout gedaan hebben.

Wat is een Connectivity Service Provider?

Mijn bedoeling is om de gegevens door te leiden naar Datacake. Ook een avontuur trouwens, maar daar wilde ik pas mee aan de gang als de verbinding met het KPN Things netwerk gelukt was.

Reputatie 7
Badge +6

Dat is natuurlijk geen probleem! Ik heb contact met mijn collega gehad en we hebben het een en ander getest. De Connectivity Service Provider hebben we nu ingesteld op LoRa en vervolgens heeft mijn collega als test een device proberen toe te voegen via ‘Link Connectivity” en met succes. 

Ik wil je daarom vragen om het device ‘Track_PV’ uit het account te verwijderen en vervolgens opnieuw toe te voegen. 

Ik hoor het graag!

Beste Rick, zeer bedankt voor je snelle acties!

Ik heb Track_PV verwijderd en hetzelfde device nieuw toegevoegd, voor alle zekerheid onder een nieuwe naam, als Track_PV2. Het ging anders dan ik me van de vorige keer herinnerde en het lijkt nu goed te zijn. De tracker heeft het netwerk gevonden en ik zie op 'mijn’ dashboard ook messages binnen komen. De derde message (16:45:52.397) heeft een payload; ik neem aan dat dat de gps-info is. De vierde message (16:45:54.397), met een groen pijltje naar beneden, meldt een “unconfirmed mac”. Ik vermoed dat die message afkomstig is van de bijbehorende app op mijn mobile, omdat ik op de button “Play Sound” gedrukt heb. De payload is ook veel langer dan die van de inkomende messages. Maar mogelijk loopt dat via Bluetooth), in ieder geval heeft de tracker (nog) geen geluid laten horen. In het begin van de 'flow’ zie ik nog een aantal met “Unconfirmed mac”, zowel uplink als downlink, maar die komen later niet meer voor. Is dat een inloopverschijnsel?

Ik heb nu in het dashboard op verversen geklikt en zie nog veel meer messages. Tussen de messages met payload zit ongeveer 3 min. Wat me verbaast, want hij staat op een interval van 10 min ingesteld. Ik neem aan dat ACK een acknowledge van het netwerk aan de device is (waarom zijn die unconfirmed).

Ik denk niet dat je nog verdere acties hoeft te ondernemen. Maar nog wel graag een antwoord op bovenstaande vragen. Morgen ga ik me verdiepen in het instellen van een flow naar Datacake.

Nogmaals hartelijk dank!

Reputatie 7
Badge +6

Goedemorgen Pim, 

Excuses voor de late reactie!
Ik heb een aantal dagen opleiding gehad, waardoor ik niet aanwezig was. 

Goed om te lezen dat het gelukt is om het device opnieuw en met succes aan te melden! Het klopt helemaal dat het 3e bericht (16:45:52.397) Geolocation heeft. Dit herken je aan het symbool onder het kopje ‘Location’. En als je het bericht dan opent zie je de locatie. Het 4e bericht is een zogeheten downlink message. Meer informatie vind je op de pagina LoRa Data History. Kijk op deze pagina vooral naar ‘Step 4: First Downlink’ en ‘Step 5: Normal operation’. 

Tot slot heb ik intern een vraag uitstaan met betrekking tot de interval tussen de berichten van 3 min. waar je een interval hebt ingesteld van 10 min. Daar kom ik dus nog even op terug. 

Beste Rick,

Bedankt voor je adviezen, ga ik bekijken! Ik stel je hulp zeer op prijs en begrijp dat je meer te doen hebt. Dus mij hoor je niet klagen. Ik neem aan dat die 3 min niet aan jullie netwerk ligt, maar aan mijn tracker. Het domme is alleen dat ik in/met de bijbehorende app niet kan controleren wat ik ingesteld heb. Dat zou ik hem eerst moeten resetten en dat durf ik niet goed. Ook het instellen van een flow naar Datacake is me nog niet gelukt. Daar kom ik nog op terug.

Met vriendelijke groet, Pim Veld.

Reputatie 7
Badge +6

Goedemorgen Pim,

Een van de specialisten is hier verder in gedoken en heeft het volgende gezien. We zien inderdaad dat het device erg veel berichten heeft verstuurd. Het device voldoet hiermee ook niet aan de duty cycle regels van maximaal 1% van de tijd zenden. Verder zien we dat het device confirmed uplink berichten verstuurd en dat is eigenlijk niet de bedoeling. 

Een unconfirmed MAC bericht is een downlink bericht vanuit het netwerk om LoRa parameters aan het device door te geven. Het klopt wat dat betreft dat je deze berichten vooral na een join ziet omdat dan de meeste instellingen (zoals de te gebruiken kanalen) naar het device worden verzonden. 

De ACK downlink berichten zijn acknowledge berichten op de confirmed uplink berichten. Deze berichten zijn altijd unconfirmed. Als dit ACK bericht namelijk niet aankomt bij het device volgen er een aantal pogingen om het zelfde uplink bericht weer te sturen totdat de ACK wel ontvangen is of het maximale ingestelde aantal pogingen is bereikt.

We denken daarom dat er een aantal instellingen aangepast moeten worden om een goede uplink interval te krijgen. In de user guide van het device vind je in hoofdstuk 4.3.5 Setting the Work Mode een aantal instellingen die daar invloed op hebben. 

Beste Rick,

Nog maar weer bedankt voor alle support! Ik heb inmiddels in de bijbehorende app “SenseCAP” het upload-interval teruggevonden en dat staat inderdaad op 10 min. Die instellingen van 4.3.5 zie ik in de app nergens. Ik meen ze tijden de setup wel gezien te hebben (en conform de User Guide ingesteld), maar ik kan ze niet terugvinden. Ik denk eigenlijk dat de app ze na de setup niet meer toegankelijk maakt. Over die beide problemen (het interval en de niet-toegankelijke settings) en over de confirmed uplink-berichten heb ik een vraag gesteld aan de leverancier in Nederland (Antratek).  Met GPS-info in de derde message bedoelde ik de GPS informatie die de tracker verstuurd en niet de geolocatie van het LoRaWAN netwerk. Wat betreft die LoRaWAN geolocatie staat in jullie documentatie (prima trouwens) dat de nauwkeurigste methode TDOA is en alleen toegepast kan worden als minimaal 3 gateways het signaal ontvangen. Toch zie ik ook RSSI geolocaties bij berichten die via 3, 4, 5 en zelfs 7 gateways binnengekomen zijn.

Ik meld me weer als ik een antwoord van de leverancier heb ontvangen.

Met vriendelijke groet, Pim Veld.

Hallo Pim, mag ik vragen of het jou gelukt is om gps locatie gegevens te zien?
Ik heb ook deze tracker aangeschaft en het gekoppeld aan Datacake, maar het lijkt alleen wifi punten te zien. 
Ondanks dat het in de KPN portal wel berichten staan. 

 

Vriendelijke groet,

C

Om te helpen heeft Antratek Electronics een korte handleiding gemaakt, waarin beschreven is hoe de registratie op KPN en Datacake moet plaatsvinden, zodat de locatie-data zichtbaar wordt. De handleiding is te bekijken op de website van Antratek bij het product SenseCAP T1000 Tracker.

Reageer