Beantwoord

[Windows] Back-up Online doet erg lang over het controleren van de consistentie

  • 5 maart 2017
  • 34 reacties
  • 748 keer bekeken

Badge
Zes maanden lang probleemloos KPN Backup kunnen gebruiken. Nu blijft backup eindeloos staan met de melding "Consistentie Controleren"
icon

Beste antwoord door Tim 9 maart 2017, 12:25

Update:
De leverancier heeft e.e.a. aangepast en het lijkt er op dat de accounts die we als voorbeeld hebben doorgegeven weer doorlopen. Ik hoor graag of het bij jullie ook weer goed gaat.
Bekijk origineel

34 reacties

Reputatie 7
Zes maanden lang probleemloos KPN Backup kunnen gebruiken. Nu blijft backup eindeloos staan met de melding "Consistentie Controleren"

Hallo Ranger,

Welkom op het KPN Zakelijk Forum! 🆒

Zou je met mij het volgende willen delen, om je nog beter en sneller te kunnen helpen:

1. Welk OS gebruik je macOS/Windows?

2. Heb je sindsdien wel eens je logbestanden van Back-up Online bekeken. Zo ja, plaats dan het gedeelte vanaf de startdatum van de start van jouw probleem hier op het forum?

3. Kun je in dit draadje ook even een paar relevante beeldscherm afbeeldingen plaatsen?

Let wel even op alsjeblieft, dat in welke aanvullende info's/afbeeldingen je ook met mij deelt hier op het openbaar forum, je eventuele accountgegevens, e-mailadressen en andere privégegevens eerst even wegpoetst!

Ik verneem graag je reactie samen met de door mij gevraagde aanvullende info's/afbeeldingen.

Succes!
Reputatie 7
1. Maak jij een back-up van je gehele computer, in jouw geval de gehele C: -schijf (incl. eventuele andere interne schijven) of heb je specifieke data-mappen geselecteerd?

code:
[2017-03-03 19:00:52.884009] [w] [04376] [FsIteratorWin32] Cannot open"D:\pagefile.sys" to gather security info and to check hard-links: Het proces heeft geen toegang tot het bestand omdat het door een ander proces wordt gebruikt.


2. Heb je een Anti-Virus/Firewall programma geïnstalleerd?

code:
[2017-03-04 19:24:51.614304] [w] [01072] [Consistency check] Unable to enumerate cabinets on some/all locations, disabling missing cabinets repair. Error: [62.41.62.19:443] [WebDAV Protocol] Failed to connect : Gateway Time-out (504)
Reputatie 7
Als onderstaande aandachtspunten 1 en 2 van toepassing zijn, dan kun je ook via @Tim (Manager KPN Forum Team Zakelijk) een nieuwe licentie aanvragen. Je kunt dan een geheel nieuw Back-up Online account aanmaken voor een kakelverse en schone back-up!

1. Je hebt geen andere Anti-Virus/Firewall geïnstalleerd naast de bestaande Windows Defender Antivirus in tegenstelling tot onderstaand voorbeeld:


2. Je maakt geen back-up van je gehele systeem, maar een zorgvuldig samengestelde selectie van de mappen met belangrijkste bestanden. Echt corrupte/ontbrekende/geïnfecteerde systeembestanden kun je toch moeilijk repareren door ze simpelweg terug te halen uit een back-up. Het terugzetten van een Windows 10 clone back-up is beter en geeft veel minder gedoe! (zie 3)

Tip!: Vink tijdens met maken van jouw selectie voor je dagelijkse back-up, het vakje voor Toon verborgen bestanden aan, dan zie je nog beter wat je precies kunt selecteren. Het verschil in macOS:




3. Mocht je toch je gehele - nieuw geïnstalleerde Windows op je (nieuwe) PC - in de Cloud van KPN willen hebben staan, maak dan eerst een Windows 10 clone back-up van je nieuw geïnstalleerde Windows 10 Pro opstart partitie (C:) met het gratis Windows 10 clone back-up programma Macrium Reflect v6 FREE!

Zorg dat je na de 1e herinstallatie van Windows 10 Pro eerst alle mogelijke updates van het OS en/of drivers doet. Herstart dan je PC en maak een clone back-up die je vervolgens kunt back-uppen naar de KPN Cloud! Dat scheelt je in ieder geval steeds weer een Windows installatie als er iets mis mocht gaan in de toekomst.
Reputatie 1
Badge
@Tim en @BerendDeMeyer,

Wat er precies is veranderd, weet ik niet.
Maar zonder dat ik wat veranderd heb, is de backup van dinsdag 7 maart wel goedgegaan.
Alhoewel hij er lang over heeft gedaan (ruim 2u).
Het viel mij 's avond op dat de pc weer lekker snel afsloot, dat deed hij een week lang niet.

Bedankt voor de medewerking!

Johan
Reputatie 7
Badge +11
Beste Tim,

Ik heb hetzelfde probleem als Ranger: Tot en met 3 maart 2017 heeft het (al jaren) perfect gewerkt, sinds die tijd blijft hij op consistentie controleren staan.
Na 3 maart is er niets veranderd aan mijn pc.
Wat kan er loos zijn?

Hi johanpater, (ook @Ranger & @Berend)

In korte tijd hebben we meerdere meldingen ontvangen over het op 'Consistentie controleren'. Er is een incident ingeschoten bij de leverancier om dit te laten onderzoeken.

Er is een grote kans dat dit probleem aan de server zijde ligt. Wellicht zijn er 1 of meerdere nodes die niet goed werken of is het probleem alleen bij grotere data sets. Mijn advies om berichtgeving hierover af te wachten! :S
Reputatie 7
Badge +11
Update:
De leverancier heeft e.e.a. aangepast en het lijkt er op dat de accounts die we als voorbeeld hebben doorgegeven weer doorlopen. Ik hoor graag of het bij jullie ook weer goed gaat.
Reputatie 7
Dat scherm heb ik inderdaad gehad en daar heb ik ja gekozen.
Dat is inderdaad de juiste optie geweest. Na een herinstallatie gaat Back-up Online je nieuwe PC vergelijken met de back-ups die je al reeds hebt gemaakt, met deze licentie. Dat kan soms behoorlijk lang duren en is direct afhankelijk van a) de grootte van je back-up (mappen en bestanden) en b) je download/upload snelheid van je ISP abonnement. Ik zie bij jou een data-set van 1TB! Wat is jouw download/upload snelheid bij je huidige provider?

Dus samengevat kun je twee dingen doen:
1. Rustig even wachten totdat Back-up Online met deze consistentie check (oud nieuw) klaar is.
2. Met een nieuwe licentie helemaal vanaf 0 opnieuw een back-up samenstellen.

LET OP! JE OUDE BACK-UPS (=ALLE DATA) BEN DAN KWIJT! Zorg er wel voor dat je heel zeker weet dat al jouw bestanden die je inmiddels in de Cloud hebt staan ook nog lokaal op je PC of een andere lokale back-up staan.

Succes met het maken van je keuze, bij twijfel kun je deze altijd hier even delen! 🆒
Reputatie 7
1. Zelf bepalen wanneer je opnieuw wilt beginnen met een schone back-up kan natuurlijk altijd, je moet alleen een aantal zaken - heb ik lokaal wel al mijn bestanden - goed vooraf checken!

2. Het ontbreken van een mogelijkheid om met een web-interface je bestanden op een andere lokatie te bekijken, is een bewuste keuze geweest van KPN.

3. Ook bij het annuleren van een back-up worden er een aantal zeer belangrijke processen uitgezet en de data in de back-up set gecontroleerd zowel lokaal alsook op de Cloud server van KPN. Dat is zoals dit - en vele andere - back-up software pakket nu eenmaal werkt. Als je annuleert, dan wil je natuurlijk wel dat je back-up software de volgende keer weer een goede back-up kan maken.

Ik hoop hiermee al je vragen te hebben beantwoord!

Wil je opzeggen, stuur @Tim dan even een Persoonlijk Bericht. Hij zal dan e.e.a. intern voor je opstarten mbt jouw opzegging.
Reputatie 7
Beste Tim,

Ik heb hetzelfde probleem als Ranger: Tot en met 3 maart 2017 heeft het (al jaren) perfect gewerkt, sinds die tijd blijft hij op consistentie controleren staan.
Na 3 maart is er niets veranderd aan mijn pc.
Wat kan er loos zijn?

Hallo johanpater,

Welkom op het KPN Zakelijk Forum! 🆒

1. Hoe groot is jouw data-set voor de dagelijkse back-up die je hebt geselecteerd?

2. Wat is jouw download/upload snelheid?

@Tim, zou je met spoed bij het Ontwikkel Team Cloud (OTC) willen navragen wat en wanneer er op de servers is aangepast, met name voor de klanten met een data-set van >= 1TB? Ik heb een donkerbruin vermoeden, maar wil wel even fact-checken natuurlijk. Graag zsm even een terugkoppeling hierop.
Reputatie 7
Off-topic:

Hi Tim, zou je dit draadje willen verplaatsen naar het Back-up Online subforum en de titel ook even aan willen passen:

[Windows] Back-up Online doet erg lang over het controleren van de consistentie.

Dan is dit draadje ook weer goed herkenbaar voor de overige gebruikers van Back-up Online voor Windows! DankU. 🆒
Badge
Ja ik weet ze te vinden, welke wil je de FP,SC of UP files.
Badge
Die tip van het aanmaken van een nieuwe gebruiker was een gouden. Ben opnieuw aan het backuppen geslagen.
Badge
Ik was al opnieuw begonnen.
Reputatie 1
Badge
Beste Tim,

Ik heb hetzelfde probleem als Ranger: Tot en met 3 maart 2017 heeft het (al jaren) perfect gewerkt, sinds die tijd blijft hij op consistentie controleren staan.
Na 3 maart is er niets veranderd aan mijn pc.
Wat kan er loos zijn?
Reputatie 7
Badge +11
Volgende vraag, hoe zeg ik op. De software is prima wanneer het werkt maar bij problemen veel te ingewikkeld. Ik moet natuurlijk zelf kunnen beslissen of ik compleet opnieuw wil starten met mijn backup. Ook mis ik een webinterface om vanaf andere locaties bij mijn bestanden te kunnen.
Ook het annuleren is niet gemakkelijk. Dus hoe doe ik dat ??
Hi Ranger, welkom op het zakelijk forum, leuk dat u advies bij ons zoekt!

Aanvulling op laatste antwoorden van Berend:
1. Dit is op meerdere manieren mogelijk. Als de client van Back-up Online nog goed werkt, kunt u een "lege" back-up opslaan.
Als dat niet lukt, kan de gebruiker ook zelf een nieuw account aanmaken. In de online selfcare omgeving hebt u de mogelijkheid om uw licentiesleutel opnieuw aan te maken. Daarmee wordt het vorige account verwijderd. (cp.online.kpn.com)

2. Dat klopt inderdaad. Er is geen webinterface vanwege beveiligingsoverwegingen.

3. Op de website van KPN staat meer informatie over het opzeggen van cloud diensten. Wij medewerkers helpen u graag! :)

Dankzij uw e-mailadres op het forum heb ik uw Back-up Online account gevonden. Het lijkt erop dat u inderdaad met een nieuwe back-up bent begonnen? De kleine back-ups van gisteren zijn goed gegaan. Werkt het nu weer goed?
Reputatie 7
Badge +11
Die tip van het aanmaken van een nieuwe gebruiker was een gouden. Ben opnieuw aan het backuppen geslagen.Top, ik hoor/lees graag of het straks beter gaat 🙂
Reputatie 7
Badge +11
Dank voor je reactie @Ranger!
Reputatie 7
Vanaf het laatste moment dat Back-up Online een geheel voltooide en tevens goede back-up heeft gemaakt, zo te zien is dat in jouw geval ruim 39 uur geleden. Weet je zelf de logbestanden te vinden?
Reputatie 7
Het beste logbestand om te checken voor [w]arnings en/of [e]rros is naar mijn idee de BackupFP, dus die maar alsjeblieft.
Reputatie 7
Ik kruip zo weer even achter mijn Mac, nu op iPhone. Ik zal je dan even een workflow en afbeelding laten zien!
Reputatie 7
Ben je tijdens de herinstallatie van Back-up Online ook dit meldingsscherm tegengekomen?

Reputatie 7
Alles wat je hebt beschreven heb ik gedaan. Feit blijft echter dat het zes maanden probleemloos heeft gelopen. Er is niets gewijzigd aan mijn kant en plotseling krijg ik de consistent melding. Ik slaap er nog een nachtje over maar ik denk dat ik helemaal stop met KPN Backup.
Dat zou jammer zijn Ranger. Zou je niet eerst een of twee mogelijkheden willen proberen ipv het opzeggen van KPN Back-up Online? Het is en blijft tenslotte de beste (meest veilige) en tevens goedkoopste Back-up Online dienst van Nederland!

Succes en ik hoop dat je jouw uiteindelijke keuze en motivatie ook hier kenbaar wilt maken. Altijd goed om ook (mogelijk) vertrekkende klanten een podium te geven vind ik. Daar kan KPN altijd iets van leren.
Reputatie 7
De groote van jouw data-set bevestigd mijn vermoeden over een mogelijke oorzaak. Zie ook mijn verzoek aan Tim / OTC in andere draadjes. We zullen rustig het antwoord van Tim / OTC moeten afwachten.
Reputatie 7
Ik ga altijd ernstig twijfelen als iets dat maanden goed werkt, plotseling - zonder dat ikzelf echt grote aanpassingen aan mijn systeem heb gedaan - kuren gaat vertonen!
Badge
Windows 10 Prof.
Welke log file zou je willen zien.

Reageer