Vraag

Eigen IP-adres gebruiken met KPN kleinzakelijk

  • 11 January 2023
  • 7 reacties
  • 58 keer bekeken

Eerder wanneer ik door aankoop advies team gebeld worden hoor ik van dat wij een vaste IP zal krijgen als een deel van mijn offerte. Daarnaast zullen wij ook onze eigende IP adressen magen gebruiken. Nu blijkt dat vaste IP gewoon een misleidende voorstelling is, ben ik ook niet zeker of met de KPN kleinzakelijk  abonnement onze eigende IP’s magen gebruiken. Heeft iemand ervaring hiervan?


7 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Goedemiddag @jimmymcheung


Welkom op het Zakelijk KPN Forum! 
Ik heb ook de privé berichten die je gestuurd hebt doorgenomen en wilde hier toch even op reageren. Voor zover ik weet krijg je namelijk bij een Kleinzakelijk Hussel Internet pakket geen vast IP adres. Het is dus een statisch IP adres, waarbij ik wel kan melden dat voor kan komen dat het IP adres jarenlang hetzelfde blijft. Maar het kan dus wel wijzigen. Bij onze KPN EEN MKB abonnementen wordt er wel een vast IP adres geleverd. 

Daarnaast durf ik niet precies te zeggen of je eigen IP adressen kunt gebruiken door peering met KPN via BGP. Het is mij niet helemaal bekend hoe je dit precies wilt gebruiken en eerlijk gezegd heb ik daar zelf niet echt verstand van. 

@Rick S. Wij hebben op dit moment /40 IPv6 adressen en een publiek ASN gekregen. Bovendien hebben wij een provider gevonden waarvan wij /24 IPv4 adressen magen huren. Wij willen deze IP’s gebruiken voor servers en IoT. Om internet verkeer (gericht op/verstuur vanaf onze IP’s) via KPN network te kunnen ontvangen/versturen (IP transit via KPN) is het wel nodig dat wij verbinding met KPN maken en aankondigen dat wij degene deze IPs hebben voorgebracht zodra het internet weet waarnaartoe de verkeer naar ons moet sturen. Dit is gerealiseerd met behulp van BGP (border gateway protocol). Uw collega heeft in het gesprek over de offerte gezegd dat het wel mogelijk is. Maar omdat andere ding (vaste IP krijgen met mijn abonnement) die hij voorstel niet juist blijkt, ben ik ook niet zeker of IP transit via KPN echt kan gebeuren met mijn huidig abonnement. Van klantenservice hoor ik dat deze wel kan gebeuren nadat mijn abonnement geactiveerd is.

Reputatie 7
Badge +6

Goedemorgen Jimmy, 

Bedankt voor de toelichting! 
Ondanks mijn beperkte technische kennis op dit gebied kan ik mij eerlijk gezegd niet voorstellen dat dit met een Kleinzakelijk Hussel Internet verbinding gaat werken. En als ik  het zo lees vermoed ik ook dat onder andere het vaste IP adres wel een essentieel onderdeel is, toch? 

Ja, elke keer ons IP is veranderd moet aan KPN kant opnieuw instellen om de verbinding te bouwen. Dat hebben wij geen extra werk maar wel een downtime tot de verbinding opnieuw is opgebouwd en zal KPN bij elke IP verandering extra werk moeten doen. Zo gezien uit een email van KPN krijg ik wel een dynamisch IP, maar in die email is mijn IP al vastgelegd (ik bedoeld hiermee dat in die email staat al welke IP ik zal krijgen). 

Ik vind het niet zo erg dat ik een dynamisch IP krijg, zolang voor de verandering van mijn IP KPN de nieuwe verbinding al geconfigureerd heeft, en de oude verbinding alleen na het IP verandering verwijderd (als KPN dat wil, kan dit proces geautomatiseerd worden). Het wordt ideaal gesproken dan alleen enkele seconden downtime zal hebben (dit komt doordat de verbinding met KPN opnieuw moet opbouwen, hoelang de downtime zal worden hangen af hoelang het duurt om de nieuwe verbinding op te bouwen). Wij bijven alleen een IPv4 adres van KPN ontvangen dus dat komt nog steeds overeen met mijn abonnement. De van tevoren opgestelde verbinding blijft in “idle” staat totdat wij nieuwe IP hebben ontvangen en proberen de verbinding opnieuw op te bouwen (dit gebeurt automatisch). De oude verbinding wordt dan ook automatisch in “idle” staat bij verandering omdat wij niet meer met de oude IP de verbinding met KPN kunnen maken.

De enige probleem naast de downtime door de IP verandering kunt optreden is andere services die gepubliceerd zijn direct met deze IP (Bijv. met DNS record) worden tijdelijk niet bereikbaar. Voor ons zullen dat ook niet een grote probleem zijn (geen critical service), maar natuurlijk zal het beter zijn als die niet/minder gebeurt.

Reputatie 7
Badge +6

Bedankt voor de toelichting! 
Wanneer het dynamische IP adres zou wijzigen moet de verbinding inderdaad opnieuw opgebouwd worden. Hoelang dit precies duurt durf ik echter niet te zeggen. Dit gaat voor zover ik weet automatisch. Daarbij is het overigens ook zo dat er bij een IP adres wijziging volgens mij niet eerst een nieuwe verbinding wordt opgebouwd en klaargezet, maar dat weet ik niet zeker. 

Ik wil graag proberen te herleiden wie je precies gesproken hebt en waar het advies voor het Kleinzakelijk pakket precies vandaan komt. Ik heb namelijk sterk m'n twijfels of dit de beste oplossing voor jullie is en ik wil natuurlijk voorkomen dat jullie straks met een onwerkbare situatie zitten. 

Ik word gebeld door uw collega om een offerte te geven, toen gaf ik aan dat ik alleen internet abonnement met nodig hebben en ik mijn eigende IP adressen wil gebruiken. Bij dit gesprek krijg ik dus de offerte van KPN KleinZakelijk, en beide medewerkers aan de lijn gaven aan dat ik een vaste IP zal krijgen en mijn eigende IP adressen kan gebruiken. Ik ging daarom akkoord met de offerte. In de tussentijd tot het gesprek voor bevestiging (de tweede gesprek) van mijn bestelling heb ik gezien dat alleen KPN EEN NKB levert een vaste IP mee. Voor de zekerheid vroeg ik bij de tweede gesprek of ik inderdaad een vaste IP zal krijgen en hoe moet ik aanvragen voor peering met KPN zodra ik de gewenste IP kan gebruiken. Deze medewerker zei dat ik geen vaste IP kan krijgen en ze geen kennis heeft voor de peering aanvraag. Daarna heb ik aan uw zakelijk klantenservice gebeld, en deze keer hoor ik dat ik een optie krijg of ik een vaste IP wil kiezen nadat mijn abonnement/modem geactiveerd is. Nu hier in het forum krijg ik weer negatieve antwoorden. Vier communicatie met drie antwoorden! De eerst gesprek voor de offerte neem ik aan dat vaste IP bij mijn abonnement een speciale offerte is, of een misleidend voorstelling is.

Reputatie 7
Badge +6

Goedemiddag, 

Ik kan me heel goed voorstellen dat het erg verwarrend is als je steeds andere dingen te horen krijgt. Dat is ook zeker niet de bedoeling, maar zoals ik eerder benoemde wil ik liever zeker weten dat het straks gaat werken zoals besproken en bedoeld. Stuur mij anders even een privé bericht met daarin de postcode + huisnummer van het aansluitadres, op welke bedrijfsnaam het is aangevraagd en eventueel het klantnummer of ordernummer dat je hebt gekregen. Dan loop ik het aan de hand daarvan nog een keer na en bespreek ik het met een specialist. 

Reageer