Wij maken sinds begin dit jaar in ons huis gebruik van KPN Buitengebied 4G met de modems ExperiaBox v10 en de Sagemcom CS 50001 4G Router. Beide zijn door een KPN monteur aangesloten. Dit heeft een tijdje goed gewerkt tot een week of 3 geleden, toen ineens WiFi instabiel werd. Op willekeurige momenten hebben we gewoon ineens geen internet meer, terwijl we wel met het WiFi verbonden zijn, zoals te zien in onderstaande screenshot:

Dit is niet alleen op de telefoon, maar gebeurt ook op andere apparaten zoals de Smart TV, Apple TV en laptops. We hebben alle routers al een keer 20 seconde van de stroom gehad en opnieuw opgestart maar het heeft niks opgelost. Wanneer we speedtests doen op momenten dat we wel internet hebben krijgen we resultaten die sterk variëren tussen de 12 mb/s en 35 mb/s. Voor beide keren hebben we de WiFi manager gebruikt en bij zowel de 12 mb/s en 35 mb/s krijgen we het bericht: ‘dit is het meest haalbare op jouw adres’ dus dat helpt ook niet. We wonen in een buitengebied waar binnen een straal van 300 meter maar 1 ander huis staat dus we hebben op de kanalen geen ruis. Ik heb overigens al getest of andere kanalen ander resultaat geeft maar dit is niet het geval.
Zoals gezegd maken we gebruik van een modem in combinatie van een 4G buitengebied router. In de Experiabox v10 wordt deze echter niet gezien. Dit staat er bij status → 3G/4G:

Wellicht dat dat er ook iets mee te maken heeft. De 4G router is gewoon aangesloten met een LAN kabel naar de modem. De lampjes van de 4G router zijn overigens allemaal blauw en ik heb signaal.
Beide routers zijn al een keer gereset door met een paperclip 15 seconde op de resetknop te drukken.
Ook heb ik de 4G router al een keer uitgezet om te kijken of het internet dan stabieler zou zijn, maar nog steeds hadden apparaten moeite met internet.
Ik hoop dat er zo voldoende informatie is en zo niet, dan hoor ik het graag.
Beste antwoord door Rick S.
Bekijk origineel