Hoi Forum,
Op het KPN Consumenten forum is al een thread geopend (plaatser Octal). De Moderator wees erop dat dit een zakelijk contract betreft en dat dit issue daarom meer iets is voor het Zakelijk forum. Hierbij daarom een korte herhaling van het voorafgaande.
- Klant is bedrijf, gevestigd op stadspark Alphen a/d Rijn, tussen sportvelden, evenementen terrein en Begraafplaats.
- Bedrijf is een indoor skischool, met horeca en winkel. Piekperiode is november-februari.
- Bedrijf heeft een ADSL aansluiting. Vanwege grote afstand tot centrale is Internet Buitengebied aktief. Bedrijf moest hiervoor zijn KPN EEN contact omzetten naar Klein Zakelijk. Internet wordt gebruikt voor complete bedrijfsvoering (reserveringen, betalingen, VOIP telefoon, bewakingscamera’s, etc.). Dat het bedrijf volledig afhankelijk.van internet is, behoeft waarschijnlijk geen betoog.
- Sinds begin november 2021 wordt ADSL verbinding getroffen door uitval. We leggen zelf relatie met graafwerkzaamheden iov gemeente die rond die tijd zijn gestart. Storingen hebben intermitterend karakter; gaat soms een paar dagen goed, dan weer een paar dagen hele dag uitval. We leggen zelf relatie met regenval.
- Er zijn al 2 KPN monteurs geweest. Die hebben vastgesteld dat alle 4 aderparen geraakt zijn. Door omsteken van kabels naar wijkcentrale en tussen WC en centrale werkte het weer even. Laatste monteur meldde dat dit alles was wat hij nog kon doen en dat het waarschijnlijk zou uitdraaien op reparatie van kabels. Gemeente is inmiddels de straat aan het sluiten, zodat opgraven nu steeds lastiger wordt.
- Alternatieven zijn niet beschikbaar. Haalbaarheidsonderzoek Glasvezel is negatief (alhoewel de rest van de gemeente Alphen grotendeels verglaasd is). Het verzoek aan KPN om een volledige 4G/5G aanbieding liep ook dood, op voor ons onduidelijke redenen.
- Er is sinds begin december een 4G Backup dongle actief. Deze levert echter niet voldoende capaciteit. Daarnaast heb ik het gevoel dat niet alle IP/UDP verkeer via de dongle gaat (nog niet verder uitgezocht).
- Bij afwezigheid van alternatieven probeer ik nu te bereiken dat de ADSL kabel gerepareerd wordt. Hierbij loop ik helaas vast in de KPN organisatie. Ik begrijp dat graven duur is, maar we moeten iets. Het is nu piekperiode met kerstborrels en de naderende kerst skivakanties.
Wie-o-wie kan ons verder helpen om de kabelreparatie zo snel mogelijk aan de gang te krijgen?
Of wie heeft nog alternatieve oplossingen?