Beantwoord

Website onbereikbaar alleen voor sommige klanten van KPN

  • 7 augustus 2015
  • 26 reacties
  • 1185 keer bekeken

Badge
Sinds enige tijd is onze website www.mkb-bedrijvengids.nl niet te bezoeken voor sommige clienten die gebruik maken van het KPN-netwerk. 

Via alle andere providers is de site wel normaal te bezoeken. 

Een telefoontje met een medewerker van KPN waarin hij mij vertelde dat het IP-adres van onze server op een "blacklist" zou staan van SpamRats en dat KPN hierin nogal "streng" is , strenger dan de meeste andere providers en dat dit volgen zijn zeggen de oorzaak zou kunnen zijn.

Dit probleem opgelost door in overleg met onze hostingprovider de site te "verhuizen" naar een ander IP-adres. 

Echter dit mocht helaas ook niet baten. 

Op dit moment ondervinden nog steeds enkele clienten het probleem dat ze een blanco pagina te zien krijgen als ze www.mkb-bedrijvengids.nl trachten te bezoeken. 

Een heel vervelend probleem. Mede omdat wij zelf besloten hebben binnenkort over te stappen op KPN voor zowel internet als telefonie (Ondernemerspakket). 

Het is voor ons bedrijf van groot belang dat wij onze website kunnen blijven bezoeken en aanpassen waar nodig. 

Bij de buren heb ik ingelogd op hun wifi (zij hebben een KPN abonnement), en daar krijg ik ook een blanco pagina te zien als ik de website probeer te bekijken. 

Het meest vreemde is nog wel dat niet alle KPN-clienten dit probleem ondervinden. 

Bij een kennis van mij (welke ook gebruik maakt van KPN als internetprovider) is de site namelijk wel normaal te bezoeken. 

Ook een medewerker die ik aan de telefoon heb gesproken van KPN vertelde me dat hij (op het KPN netwerk) de site normaal kon bezoeken. 

Vanmiddag is hier een medewerker van KPN geweest voor het labelen en testen van de nieuwe lijnen.

Hem heb ik ook gevraagd om op zijn laptop (waarop hij via KPN toegang heeft tot internet) de site te bezoeken. 

Hij kreeg helaas ook een blanco pagina. 

Iemand enig idee wat de oorzaak van dit vreemde probleem kan zijn, of nog beter.... een oplossing ? 
icon

Beste antwoord door MediaService 19 november 2015, 12:00

Ondanks de inzet van o.a Tim van KPN Webcare hebben we het probleem (dus ook de oplossing) niet kunnen achterhalen c.q. vinden. 

Daarom hebben we besloten om allereerst een "testsite" online te zetten. Deze werkte wel ook via het KPN Netwerk. 

Wij hebben het sterke vermoeden dat er iets mis ging met de DNS servers bij KPN, het probleem achterhalen had ons uiteindelijk meer tijd (en dus ook geld) gekost dan het opnieuw bouwen van de website. 

Uiteindelijk dus probleem "opgelost" maar zonder duidelijk de oorzaak te weten. 

Case closed.:-)

Bekijk origineel

26 reacties

Reputatie 7
Badge +11
Beste MediaService,

Dit is een heel lastig probleem inderdaad. Al helemaal aangezien u aangeeft dat het probleem niet bij alle KPN verbindingen zich voor doet. Dit kan ik persoonlijk bevestigen. De website kan ik wel openen vanaf mijn werkplek, verbinding thuis, 2x KPN Mobiel en middels een VPN verbinding. Een collega van mij op een andere vestiging kan de website niet openen en blijft inderdaad hangen op een blanco pagina.

Helaas heb ik zelf geen verbinding voor handen kunnen krijgen waar ik het probleem kan reproduceren, dan had ik een uigebreidere analyse kunnen uitvoeren. Ik heb mijn collega nog gevraagd om een "traceroute" te proberen, deze gaf (helaas) geen problemen.

Heeft u de mogelijkheid om op een aansluiting waar het probleem speelt, andere DNS servers in te stellen? Ik zou graag willen weten of het probleem met bijvoorbeeld de Google of OpenDNS servers ook aanwezig is. Wanneer dat niet het geval is, moet het probleem vermoedelijk binnen de DNS gezocht worden.

Ik verneem graag uw reactie.
Badge
Beste Tim,

Hartelijk dank voor je antwoord. Helaas kan ik op de verbinding waar het probleem zich voordoet geen andere DNS instellen. Dit is namelijk de verbinding van mijn buren, en ik mag hiervan gebruik maken (via Wifi) omdat mijn huidige internet verbinding (van Tele2) qua verbinding soms wat te wensen overlaat. 

Via Tele2 kan ik overigens wel normaal de website bezoeken (terwijl de lijnen in principe ook van KPN zijn toch ? ;))

Daarom heb ik besloten als bedrijf zelf over te stappen op het netwerk van KPN, in de hoop dat het probleem zich hier niet voordoet (omdat ik anders mijn werk niet kan uitvoeren). 

Wellicht zou je collega waar je mee gesproken hebt het kunnen reproduceren, en kijken of hij de DNS kan instellen zoals je voor hebt gesteld ??? 

Ik zou het enorm op prijs stellen als dit probleem zou kunnen worden opgelost. Mede doordat sommige van mijn clienten ook tegen dit probleem aanlopen. 

In afwachting van jouw reactie en hopenlijk oplossing. 

Met vriendelijke groet, 

René de Haas

Media Service Nederland

E: info@mkb-bedrijvengids.nl 
Reputatie 7
Badge +11
Beste René,

U kunt op de verbinding van uw buren zonder gevolgen voor hen een andere DNS server gebruiken. Deze kunt u namelijk instellen op uw computer en ook weer uitzetten. Op http://windows.microsoft.com/nl-nl/windows/change-tcp-ip-settings#1TC=windows-7" target="_blank wordt uitgelegd hoe u de DNS instellingen kunt aanpassen op een Windows computer.

Google DNS:
1e: 8.8.8.8

2e: 8.8.4.4

OpenDNS:

1e: 208.67.222.222

2e: 208.67.220.220

Ik hoop dat u zelf de mogelijkheid heeft om dit uit te testen. Met deze informatie kan ik een concrete aansturing doen voor de juiste oplospartij. Mijn collega heeft op zijn werkplek niet de juiste rechten om de DNS servers aan te kunnen passen.

Uiteraard help ik u graag met het uitzoeken en oplossen van dit probleem.
Badge
Tim, 

Ik heb de DNS instellingen gewijzigd (zowel Google DNS als open DNS geprobeerd), echter via de KPN verbinding blijft de pagina "blanco"

Pingen gaat wel normaal, evenals tracen. 

https://

https://

https://
Reputatie 7
Badge +11
Hallo René,

Ik zie nu dat wij in april ook contact gehad hebben met elkaar, dat was via Facebook.

Uiteindelijk heb ik u doorverwezen naar de hoster.

Is het mogelijk dat wij telefonisch contact kunnen hebben op een moment dat bij een voorbeeld verbinding in de buurt bent en tijd hebt om enkele dingen te testen en door te spreken? Ik ontvang graag uw voorkeur en telefoonnummer in een https:///t5/notes/privatenotespage/tab/compose/note-to-user-id/227" target="_blank.
Badge
Tim, 

Het probleem speelt inderdaad al vanaf de door jou genoemde datum en via Facebook heb ik toen een bericht gestuurd. 

Mijn hoster (welke op zijn thuisadres ook KPN als internet provider heeft) kan zowel bij hem op kantoor alsmede thuis de website normaal bezoeken. 

Tevens hebben we diverse acties ondernemen (zoals het wijzigen van het IP-adres) van de website omdat een collega van jou mij wist te vertellen dat het ip-adres van de host waarop de site draaide op een lijst zou staan van SpamRats en dat KPN hierin "strikter" zou zijn dan sommige andere aanbieders van internet.

Ook met SpamRats heb ik inmiddels contact opgenomen, en daar is het ip-adres van de lijst verwijderd. 

Tevens heeft mijn provider direct na deze melding besloten om de site naar een ander ip-adres te verhuizen om zo te trachten het probleem te tackelen. 

Echter dit mocht ook niet baten. 

Er lijkt dus ergens anders iets mis te gaan. 

Ik stuur je straaks even een privéberichtje met de contactgegevens.

Met vriendelijke groet, 

René
Reputatie 7
Badge +11
Beste René,

Ik heb u inmiddels ook telefonisch gesproken en via privéberichten overleg gehad.

Aangezien losse bestanden op de webruimte wel gewoon te benaderen zijn op de aansluitingen, die de website niet kunnen laden, zou er vermoedelijk toch wel een probleem in de broncode moeten zitten. Het KPN domein met betrekking tot bijvoorbeeld DNS problemen, zou hiermee uitgesloten moeten zijn. Wanneer u dit heeft kunnen uitsluiten verneem ik graag uw reactie en bevindingen en help ik uiteraard graag verder.

Het blijft een heel raar en vreemd probleem. Ik lees graag wat de resultaten van uw vervolgstappen zijn geweest!
Badge
Mijn websitebouwer heeft de htaccess file aangepast. Hierna werkte het allemaal even naar behoren.

Het vreemde is dat er verder niets gewijzigd is, maar het nu wederom niet werkt. 

Morgenochtend gaan we weer even kijken/testen in de hoop dat het werkt. 
Reputatie 7
Badge +11
Dag René,

Bedankt dat u mij op de hoogte houdt, ik ben uiteraard zeer nieuwsgierig naar de mogelijke oorzaak.

Ik hoop dat jullie eruit komen, anders wellicht toch ook maar even bij de hoster aan de bel trekken met de nieuwe informatie / feiten.
Badge
Helaas hebben onze inspanningen van gisteren niet het gewenste resultaat mogen opleveren. 

De technische man achter de website heeft .htaccess file aangepast. Een tijd lang leek dit DE oplossing te zijn. Het werkte ruim een half uur. 

Via de KPN verbinding waar ik via WIFI kan inloggen kon de gehele website normaal bezocht worden. 

Helaas na deze tijd weer blanco pagina-s via de KPN verbinding. Terwijl ALLE andere verbindingen waar ik o.a. via WIFI gebruik van kan maken de website wel normaal tonen. 

Het is en blijft een "vreemd" probleem waarvan de oorzaak op dit moment zeer lastig te vinden is, en waarbij de vraag reist waarom alleen de KPN verbindingen er last van hebben. 

De technische man (die gelukkig over de nodige humor beschikt) omschrijft het als volgt: 

Ik denk ze het elkaar nog aan het vertellen zijn... Hey KPN 23... Je kunt nu gewoon weer naar mkb-bedrijvengids.nl hoor... Oh, ja... Laat ik dat ook eens proberen en m'n cache leeg gooien... KPN 44 heb je het gehoord?? Wat, nee... Vertel...

Misschien werkt KPN met server achtige caching en dan zou het mij niet verbazen als er nog steeds KPN servertjes oid zijn die caching doorgeven en voila... De website doet het weer niet via server X terwijl server Y het nu wel begrijpt...
Reputatie 7
Badge +11
Hallo René,

Het resultaat is er dan inderdaad nog niet. Echter lijken we al wel een stap verder te zijn gekomen.

Aangezien het aanpassen van het .htacces bestand voor even heeft geholpen, lijkt dit zeker een bepaalde caching probleem te zijn. Met wat "try & error" zou wellicht het cache gebeuren dusdanig getriggerd kunnen worden dat de site ook blijft werken. Graag geef ik u dan ook wat ideeën om ook te proberen.

.htacces   (de-activeer cache)

<filesMatch ".(html|htm|js|css)$">
FileETag None
<ifModule mod_headers.c>
Header unset ETag
Header set Cache-Control "max-age=0, no-cache, no-store, must-revalidate"
Header set Pragma "no-cache"
Header set Expires "Wed, 11 Jan 1984 05:00:00 GMT"
</ifModule>
</filesMatch>

HMTL header

<meta http-equiv="Cache-Control" content="no-cache, no-store, must-revalidate" />
<meta http-equiv="Pragma" content="no-cache" />
<meta http-equiv="Expires" content="0" />

De humor van de technische man kan ik ook zeker waarderen. :D
Hopelijk kapt deze de ondersteuning nog niet voor u af. Wanneer jullie er echt niet meer uitkomen, kan ik een poging wagen om een melding te maken bij het Netwerk Operations Center. Mijn voorwaarde hiervoor is wel dat ten minste de website is getest met een andere index pagina, bijvoorbeeld in de nacht om de impact zo minimaal mogelijk te houden.
Reputatie 7
Badge +11
Beste
  • , René,

    Ik vroeg mij af, hebben jullie al meer kunnen testen en is er meer duidelijkheid ontstaan over dit probleem?
  • Badge
    Tim, 

    Helaas zijn wij daar nog niet aan toegekomen. De buren zijn onlangs verhuisd en ik kon dus even geen gebruik meer maken van een KPN-netwerk waar het probleem bij voorkwam. 

    Vandaag heeft KPN mijn eigen nieuwe aansluitingen opgeleverd. Aan de ene kant helaas, aan de andere kant wellicht een mooie mogelijkheid om het hier ook te testen, de nieuwe KPN aansluiting bij mij op kantoor geeft hetzelfde probleem. 

    Blanco pagina-s op www.mkb-bedrijvengids.nl  

    Ik heb de bouwer van de website alsmede de host ingelicht omdat het technische gedeelte (n.a.v. jouw berichten) mij net iets boven de pet gaat. 

    Ik hoop dat zij samen z.s.m. verder op onderzoek uit kunnen gaan en testen. 

    Groetjes, 

    René
    Reputatie 7
    Badge +11
    Dag René,

    Ik hoop van harte dat ze iets kunnen vinden! Ik verneem het graag van u zodra er meer bekend is.
    Badge
    Tim, 

    Gisteren is de websitebouwer nog even aan het "sleutelen" geweest. 

    Wat zaken die jij hebt voorgedragen uitgeprobeerd. Echter.. helaas nog geen oplossing. 

    Het vreemde blijft dat via alle andere providers wij geen enkel probleem ondervinden. 

    Als het goed is hebben de bouwer van de website en de host volgende week even samen overleg en wellicht dat ze met een geniale ingeving komen 🙂

    Ik hou je op de hoogte, 

    René
    Reputatie 7
    Badge +11
    Beste René,

    Jammer dat er nog geen voortgang is. Een geniale ingeving lijkt inderdaad nodig.

    Het is een goed idee om de technische personen met elkaar te laten overleggen.

    Indien ze er niet uitkomen en weer terugvallen op KPN. Dan zien wij graag eerst dat een andere (simpele) index pagina is getest. Ik hoor het volgende week wel van u!
    Beste Tim,

    Marc (één van de technische personen) hier.

    Uit alles begrijp ik dat er gewoon "niets" terug komt. Het probleem voor mij is dat ik zelf geen aansluiting heb via het KPN netwerk en dus ook niet kan zien/controleren of iets werkt. De error logs tonen mij niets, de E_ALL problemen (paar kleine notices e.d.) zijn opgelost... Kortom, er lijkt niets fout te gaan, en toch gaat het niet goed.

    Hebben jullie niet een portal oid waarmee ik de website kan bekijken zodat ik zelf, direct, kan zien wat er terugkomt, wat er eventueel goed en/of fout gaat.

    Salut,

    Marc
    Reputatie 7
    Badge +11
    Beste Marc,

    Geweldig om te zien dat u zich heeft geregistreerd op het forum!

    Zelf kan ik het probleem ook niet reproduceren, dat maakt het absoluut niet makkelijker.

    Een DNS probleem is min of meer uitgesloten en de test pagina's kunnen wel geopend worden.

    Ik begrijp uw vraag wellicht niet helemaal goed. Bent u op zoek naar een bepaalde proxy van KPN of iets dergelijks zodat u het probleem op uw eigen aansluiting kunt nabootsen en verder onderzoeken? Deze wens zou ik mij goed kunnen voorstellen.

    Ook opmerkelijk, ik heb zojuist de website proberen te openen op een mobiele aansluiting (KPN), daar heb ik ook een witte pagina. Wellicht is het voor u een mogelijkheid om een dongel te gebruiken met een KPN simkaart? Hier denk ik graag over mee!
    Badge
    Tim, 

    Aan de ene kant "mooi" dat jij via je mobiele verbinding ook de "blanco" pagina te zien hebt gekregen. 

    Wellicht werpt dit een nieuw licht op de zaak en zou je hiermee de juiste technici binnen KPN aan kunnen sturen. 

    Aan de andere kant ZEER vervelend, dit betekend namelijk dat meerdere mensen met een mobiele aansluiting via KPN de site ook niet kunnen bezoeken. 

    Via mijn eigen mobiele provider (Hollands Nieuwe) ondervind ik geen enkel probleem en worden alle pagina-s goed weergegeven. 

    Ook via o.a. Ziggo (via Wifi) en Tele2 (vaste aansluiting via LAN) kan ik op mijn kantoor de site normaal bezoeken. 

    Het blijft al met al dus een zeer vreemd iets dat alleen sommige "aansluitingen" van KPN dit probleem ondervinden. 

    Het meest lastige voor mij persoonlijk is nog wel dat ik onlangs zelf ook ben overgestapt op het netwerk van KPN en het probleem zich bij mij op kantoor via KPN dus ook voordoet. 

    Tevens heb ik enkele clienten welke van KPN gebruik maken welke dit probleem ook ondervinden.

    Hen heb ik geadviseerd om voorlopig van een proxy gebruik te maken. Hiermee kan de site namelijk ook normaal worden bezocht.
    Reputatie 7
    Badge +11
    Beste René,

    Zou er met Marc overlegd kunnen worden of de index pagina tijdelijk vervangen kan worden voor een simpele testpagina? Wij willen graag weten of de website dan wel geopend kan worden op de aansluitingen waar de problemen zich voordoen. Wanneer dit namelijk werkt en blijft werken voor minimaal een half uur, zou wellicht het terug zetten van de website zomaar het probleem kunnen verhelpen. Dit geeft uiteraard niet meteen een logische technische verklaring maar een "trigger" kan voldoende zijn om een onlogisch probleem op te lossen.

    Ik hoor het graag!
    Badge
    Tim, 

    Dank je voor je reactie. Marc is inmiddels ook lid van dit forum en ik neem aan dat hij dit berichtje ook leest. 

    Voor de zekerheid zal ik hem even een berichtje sturen. 

    Wellicht is het de "oplossing".. 
    Reputatie 7
    Badge +11
    Hallo René,

    Wat ik ondertussen voor u kan doen / proberen. Is een melding aanmaken bij de technische dienst dat u de website niet op uw eigen KPN aansluiting kunt openen. Kunt u mij in een privébericht de adresgegevens van uw Ondernemerspakket aansluiting willen sturen?
    Badge
    Vandaag een belletje gehad van een medewerker van KPN. 

    Deze heeft (op zijn werklocatie) de website bezocht en geen problemen ondervonden. Hij kon de website normaal bezoeken. 

    En hier volgt dan het bekende "van het kastje naar de muur" verhaal bij KPN. 

    "Mijnheer, als u uw website verhuist naar ons, als hostingprovider kunnen wij wellicht meer voor u doen, maar op dit moment niet. Wel kan uw hostingprovider contact met ons opnemen". 

    Op de vraag hoe mijn hostingprovider dan contact kun opnemen werd geantwoord: "via 0800-0403 optie clouddiensten". 

    Dit bied echter ook geen enkele oplossing. In samenwerking met Tim van KPN hebben wij al het mogelijke van onze zijde al geprobeerd. Het probleem lijkt toch echt ergens bij KPN te liggen mede doordat via ALLE andere providers (Tele2, Ziggo enz. enz. enz.) de website wel normaal bezocht kan worden, behalve dus bij diverse aansluitingen via het KPN netwerk. 

    Waar dat probleem zich in bevind blijft dus een enorm groot vraagteken waar KPN klaarblijkelijk ook geen oplossing voor weet. 

    En nu ?? Dat is de grote vraag. 

    Mijn hosting provider heeft al contact gehad met KPN, en ook hij hoort het "kastje naar de muur"  verhaal. 

    "Mijnheer, verandert u de index pagina enz. enz. enz. "... 

    Wij hebben echt van alles geprobeerd, gewijzigd enz.  echter het probleem blijft bestaan. 

    En het kan echt niet meer aan ons liggen, waarom is de site via ALLE andere aanbieders van internet wel gewoon te bezoeken, en via sommige KPN aansluitingen niet ?? 

    Wellicht dat er toch een echte specialist naar kan kijken. 
    Reputatie 7
    Badge +11
    Beste René,

    Erg jammer dat de storingsmelding niets heeft opgeleverd. Ik zie de aantekening van mijn collega inderdaad staan.

    Uiteraard wil ik u helpen om het probleem verder te onderzoeken. In uw bericht geeft u aan alles te hebben geprobeerd, waaronder: "Mijnheer, verandert u de index pagina enz. enz. enz. "... 

    Is er inderdaad geprobeerd om de index pagina tijdelijk te vervangen voor een simpele pagina zonder PHP code?

    Ik kan een hulpvraag binnen onze organisatie neerleggen. Mijn voorwaarde is en blijft dus echter dat er is getest met een simpele index pagina zonder PHP code. Wanneer deze live staat verneem ik dat graag zodat ook wij die situatie kunnen onderzoeken. We kunnen hiervoor een dag en tijd afspreken. Mijn avies/verzoek is om de test pagina in de avond laat live te zetten. Wanneer de getroffen aansluitingen de volgende ochtend nog steeds een blanco pagina te zien krijgen, is de website zelf uitgesloten in dit probleem.

    Hopelijk kan http://zakelijke-community.kpn.com/t5/forums/replypage/board-id/vast_int_zm/message-id/365#" style="border-radius: 2.5px; color: rgb(51, 51, 51); padding: 0px 2.5px; background-color: rgb(204, 204, 204);" target="_blank u helpen om dit te realiseren. Ik lees graag jullie reactie.
    Badge
    Ondanks de inzet van o.a Tim van KPN Webcare hebben we het probleem (dus ook de oplossing) niet kunnen achterhalen c.q. vinden. 

    Daarom hebben we besloten om allereerst een "testsite" online te zetten. Deze werkte wel ook via het KPN Netwerk. 

    Wij hebben het sterke vermoeden dat er iets mis ging met de DNS servers bij KPN, het probleem achterhalen had ons uiteindelijk meer tijd (en dus ook geld) gekost dan het opnieuw bouwen van de website. 

    Uiteindelijk dus probleem "opgelost" maar zonder duidelijk de oorzaak te weten. 

    Case closed.:-)

    Reageer