Beantwoord

Ontvangen e-mail KPN mbt Beëindiging SMTP relay

  • 22 september 2015
  • 32 reacties
  • 26887 keer bekeken

Onderstaande e-mail werd ontvangen door een klant van ons. Echter hebben we meerdere klanten die gebruik maken van een KPN zakelijke lijn.

Kan er na 1 oktober helemaal geen gebruik gemaakt worden van het mailsysteem van KPN zonder dat ik me aanmeld met gebruikersnaam en wachtwoord?

Er word nu gebruik gemaakt van Exchange server die de mail versturen via smart host naar smtp.kpn-officedsl.nl.

Gaat deze manier van versturen dan verdwijnen?

Geachte heer, mevrouw, 

Uw internetdienst is verbeterd. Het versturen of ontvangen van uw e-mail is stabieler geworden met minder kans op storingen. U maakt nu gebruik van ons SMTP Relaysysteem om e-mail te versturen of te ontvangen. Door de verbetering is het vanaf 1 oktober niet meer nodig om de SMTP relay te ondersteunen. 

Pas de instellingen van uw e-mailsysteem aan 
Om te kunnen blijven e-mailen vragen wij u eenmalig uw instellingen voor 1 oktober aan te passen. Wij adviseren u dit direct te doen, zodat uw geen hinder ondervindt na de omzetting. 

Wat betekent dit voor u? 
U kunt op 2 manieren gebruikmaken van ons SMTP Relaysysteem; u beschikt over een e-mailadres met uw eigen domeinnaam of u maakt gebruik van een e-mailadres van KPN. 
1. Uw e-mailadres eindigt op uw eigen domeinnaam. 
U kunt uw instellingen aanpassen in 2 stappen: 

A. Verwijderen van de relayhost op uw e-mailplatform 
Uw leverancier van uw e-mailplatform of uw systeembeheerder kan u hierbij helpen. Kijk voor meer informatie bij de veelgestelde vragen op kpn.com/mail 

B. Aanpassen van het PTR (reverse DNS) record van uw IP-adres 
Stuur een e-mail naar zakelijkinternet@kpn.com met als titel ‘aanpassen PTR record’. In het bericht vermeldt u het IP-adres (of adressen) waarvan u het PTR record aangepast wilt hebben en uw bedrijfsnaam, adres, postcode en plaatsnaam. 
2. U maakt gebruik van een e-mailadres van KPN 
Onze e-mailadressen eindigen op:@kpnmail.nl,@planet.nl of@hetnet.nl. Door het wijzigen van de uitgaande e-mailserver in mail.kpnmail.nl op al uw mailprogramma’s en apparaten past u de instellingen aan. 

Op kpn.com/mail vindt u per programma en per apparaat hoe u de instellingen aanpast. 

Hebt u nog vragen? 
Ga dan naar kpn.com/mail of bel gratis 0800-0403. Wij zijn 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar. 

Met vriendelijke groet, 

Joost Steltenpool 
Directeur Products & Marketing 
Zakelijke Markt
icon

Beste antwoord door Tim 30 september 2015, 17:29

Beste Grox,

Welkom bij de zakelijke community van KPN!

Ik geef graag antwoord op uw vragen met betrekking tot de beëindiging van de relay server.

1. Indien de hoster/aanbieder van het e-mailaccount of de domeinnaam een uitgaande server aanbied, kan deze het beste worden gebruikt. Op KPN aansluitingen kan er gebruik worden gemaakt van mail.kpnmail.nl, een PTR record is alleen nodig wanneer er gebruik wordt gemaakt van een eigen mailserver.

2. Gebruikers van Exchange Online kunnen gebruik maken van smtp.outlook.com. Een SPF record is al aanwezig. De server smtp.kpn-officedsl.nl blijft ook werken (voor nog niet gemigreerde accounts).

3. Bij een zakelijk Eigen Site & Mail abonnement, consumenten E-mail Only abonnement of alle andere consumenten aansluitingen kan gebruik worden gemaakt van de nieuwe Authenticated SMTP server: smtp.kpnmail.nl

Voor een uitgebreid overzicht zie de http://kpn-customer.custhelp.com/app/answers/detail_page/a_id/16722/" target="_blank.

De impact voor het uitzetten van de server heeft meer impact dan verwacht. De server gaat dan ook niet al morgen uit de lucht maar pas op 9 november. Daarnaast wordt de wijziging opnieuw gecommuniceerd met een duidelijkere uitleg.

>> https:///t5/Internet/Ontvangen-e-mail-KPN-mbt-Be%C3%ABindiging-SMTP-relay/m-p/4945#M444" target="_blank <<

Bekijk origineel

32 reacties

Reputatie 7
Badge +11
Beste kmg454,

Ik kan u helpen om deze klacht in te dienen. Het is zeker goed dat wij u en nog meer klanten niet hebben bereikt over deze wijziging. Het is mogelijk om een klacht in te dienen via de website van KPN of ik kan dit intern voor u in behandeling laten nemen. Ik ontvang graag een privébericht van u met uw gegevens zodat ik u verder kan helpen.
https:///t5/user/viewprofilepage/user-id/227 schreef op https:///t5/Internet/Ontvangen-e-mail-KPN-mbt-Be%C3%ABindiging-SMTP-relay/m-p/5100#M480Beste kmg454,

Ik begrijp uw gedachte heel goed. Dit is echter niet helemaal de aanleiding geweest voor KPN om de functie uit te schakelen. De reden dat KPN deze functie nu blokkeert is dat er misbruik van gemaakt werd door (niet)klanten die veel SPAM verstuurden via de uitgaande (verouderde) mailservers. Het versturen van veel SPAM heeft weer impact op de kwaliteit van onze dienstverlening. Zo stonden we nogal vaak op "blacklistings" van onder andere Microsoft, Google & Hotmail.

De betaalde dienst voor relaying is eigenlijk alleen voor klanten die hier noodzakelijk gebruik van willen maken. Op een KPN aansluiting zou er gebruik gemaakt kunnen worden van de normale SMTP server.

Indien u geen configuratie werkend krijgt, wil ik u daar graag bij helpen. Uit uw voorgaande bericht maak ik op dat u een eigen domeinextensie heeft voor e-mail. Wat voor type internet abonnement heeft u precies bij KPN?

 Beste Tim.

Ik bied mijn klanten netjes SMTP functionaliteit als zij dit nodig hebben, maar het is heel frustrerend dat KPN dit voor de meeste niet heeft gecommuniceerd. Wij zijn al sinds maandag continue bezig met het helpen van onze klanten voor het instellen van hun SMTP settings dit kost ons veel geld en tijd. Ik neem aan dat ik de factuur voor dit extra werk naar KPN kan sturen.
Reputatie 7
Badge +11
Beste kmg454,

Ik begrijp uw gedachte heel goed. Dit is echter niet helemaal de aanleiding geweest voor KPN om de functie uit te schakelen. De reden dat KPN deze functie nu blokkeert is dat er misbruik van gemaakt werd door (niet)klanten die veel SPAM verstuurden via de uitgaande (verouderde) mailservers. Het versturen van veel SPAM heeft weer impact op de kwaliteit van onze dienstverlening. Zo stonden we nogal vaak op "blacklistings" van onder andere Microsoft, Google & Hotmail.

De betaalde dienst voor relaying is eigenlijk alleen voor klanten die hier noodzakelijk gebruik van willen maken. Op een KPN aansluiting zou er gebruik gemaakt kunnen worden van de normale SMTP server.

Indien u geen configuratie werkend krijgt, wil ik u daar graag bij helpen. Uit uw voorgaande bericht maak ik op dat u een eigen domeinextensie heeft voor e-mail. Wat voor type internet abonnement heeft u precies bij KPN?
https:///t5/user/viewprofilepage/user-id/1224 schreef op https:///t5/Internet/Ontvangen-e-mail-KPN-mbt-Be%C3%ABindiging-SMTP-relay/m-p/5067#M471https:///t5/user/viewprofilepage/user-id/1302 schreef op https:///t5/Internet/Ontvangen-e-mail-KPN-mbt-Be%C3%ABindiging-SMTP-relay/m-p/5030#M461Als je een eigen mailserver hebt (Kerio, Exchange, etc) kun je hier geen gebruik van maken. KPN heeft in al zijn wijsheid besloten te stoppen met een SMTP Relay server....   

Opties die je dan hebt is versturen op MX (zorg dat je SPF en PTR record goed staan) of een alternative SMTP dienst zoeken (die zijn er helaas niet ech veel). Soms kan de hoster van je domein nog wat doen. En anders heb je gewoon een probleem.

En voor bijvoorbeeld een scanner die naar e-mail wil scannen (en je hebt lokaal geen server) ben je helemaal de sjaak.... 

 Beste Plep,

Wanneer u een eigen mailserver gebruikt, volg dan deze stappen om weer te kunnen mailen:

Stap 1
Neem contact op met uw serverbeheerder. Vraag hem de mailserver zo in te stellen dat de e-mail direct over poort 25 verzonden wordt. Houdt u er rekening mee dat wij geen wijzigingen kunnen en mogen doorvoeren op uw mailserver. Raadpleeg de bijlage voor de uitleg van 2 voorbeelden voor het instellen van Microsoft Exchange 2007 en Microsoft Exchange 2010.

Stap 2
Laat uw PTR record aanpassen. Mail daarvoor onderstaande gegevens naar zakelijkinternet@kpn.com.

Aanvrager:

Telefoonnummer:

E-mailadres:

Bedrijfsnaam:

Publiek IP-adres mailserver:

Hostname:

Record type: PTR

Wij bieden overigens een alternatieve oplossing aan via onze betaalde KPN dienst Mail Store & Forward. Hiermee wordt o.a. het relayen van e-mail wel ondersteund. Deze dienst wordt voor klanten, die geraakt zijn door het wegvallen van de relay server, de eerste 6 maanden gratis aangeboden. Let wel dat de informatie op de bestelpagina nog niet klopt. De korting staat niet vermeld en er wordt aangegeven dat het een jaarcontract betreft. 

U heeft vervolgens 6 maanden de tijd om, over te stappen naar een KPN cloud oplossing, op zoek te gaan naar een andere e-mail oplossing in de markt of na 6 maanden de Mail Store & Forward dienst te blijven gebruiken (vanaf dan betaald).

 Kijk nu zijn we waar het KPN om te doen is ¨Wij bieden overigens een alternatieve oplossing aan via onze betaalde KPN dienst Mail Store & ForwardDit is nu al jaren de misselijke bedrijfsvoering van KPN eerst alles gratis ter beschikking stellen en als je genoeg klanten hebt die er afhankelijk van zijn geworden dan sluit je alles af en bied een betaalde dienst aan. 
https:///t5/user/viewprofilepage/user-id/1302 schreef op https:///t5/Internet/Ontvangen-e-mail-KPN-mbt-Be%C3%ABindiging-SMTP-relay/m-p/5030#M461

Als je een eigen mailserver hebt (Kerio, Exchange, etc) kun je hier geen gebruik van maken. KPN heeft in al zijn wijsheid besloten te stoppen met een SMTP Relay server....   

Opties die je dan hebt is versturen op MX (zorg dat je SPF en PTR record goed staan) of een alternative SMTP dienst zoeken (die zijn er helaas niet ech veel). Soms kan de hoster van je domein nog wat doen. En anders heb je gewoon een probleem.

En voor bijvoorbeeld een scanner die naar e-mail wil scannen (en je hebt lokaal geen server) ben je helemaal de sjaak.... 

 

Beste Plep,

Wanneer u een eigen mailserver gebruikt, volg dan deze stappen om weer te kunnen mailen:

Stap 1
Neem contact op met uw serverbeheerder. Vraag hem de mailserver zo in te stellen dat de e-mail direct over poort 25 verzonden wordt. Houdt u er rekening mee dat wij geen wijzigingen kunnen en mogen doorvoeren op uw mailserver. Raadpleeg de bijlage voor de uitleg van 2 voorbeelden voor het instellen van Microsoft Exchange 2007 en Microsoft Exchange 2010.

Stap 2
Laat uw PTR record aanpassen. Mail daarvoor onderstaande gegevens naar zakelijkinternet@kpn.com.

Aanvrager:

Telefoonnummer:

E-mailadres:

Bedrijfsnaam:

Publiek IP-adres mailserver:

Hostname:

Record type: PTR

Wij bieden overigens een alternatieve oplossing aan via onze betaalde KPN dienst Mail Store & Forward. Hiermee wordt o.a. het relayen van e-mail wel ondersteund. Deze dienst wordt voor klanten, die geraakt zijn door het wegvallen van de relay server, de eerste 6 maanden gratis aangeboden. Let wel dat de informatie op de bestelpagina nog niet klopt. De korting staat niet vermeld en er wordt aangegeven dat het een jaarcontract betreft. 

U heeft vervolgens 6 maanden de tijd om, over te stappen naar een KPN cloud oplossing, op zoek te gaan naar een andere e-mail oplossing in de markt of na 6 maanden de Mail Store & Forward dienst te blijven gebruiken (vanaf dan betaald).
https:///t5/user/viewprofilepage/user-id/1318 schreef op https:///t5/Internet/Ontvangen-e-mail-KPN-mbt-Be%C3%ABindiging-SMTP-relay/m-p/5028#M459

https:///t5/user/viewprofilepage/user-id/227 schreef op https:///t5/Internet/Ontvangen-e-mail-KPN-mbt-Be%C3%ABindiging-SMTP-relay/m-p/5024#M455

Beste   &  ,

Ontzettend vervelend dat u niet op de hoogte bent van deze wijziging! KPN heeft haar klanten meerdere malen op de hoogte gebracht, jammer om te zien dat we niet iedereen hebben kunnen bereiken. Smiley Verdrietig

,

In uw ander https:///t5/Internet/smtp-zakelijkmail-nl-werkt-sinds-vanmiddag-opeens-niet-meer/m-p/5019#M454 geeft u aan gebruik te maken van een KPN verbinding, u kunt dan de volgende instellingen gebruiken:

mail.kpnmail.nl 
Poort 25 
Gebruikersnaam: geen gegevens invullen 
Wachtwoord: geen gegevens invullen

 

Gegeven oplossing heeft geen zin gehad;

550 5.7.1. unable to relay

 

Beste kschrijver12,

Jammer dat de gegeven oplossing niet werkt! De instellingen zijn afhankelijk van welk abonnement u gebruikt. Op deze pagina kunt u de instellingen vinden die voor u van toepassing zijn. Ik ben benieuwd of het met deze instellingen wel lukt! Is dit niet het geval, kunt u dan aangeven welk abonnement u bij ons heeft en welke instellingen u precies heeft ingevuld bij de uitgaande e-mailinstellingen? Dan help ik u graag verder.
https:///t5/user/viewprofilepage/user-id/1302 schreef op https:///t5/Internet/Ontvangen-e-mail-KPN-mbt-Be%C3%ABindiging-SMTP-relay/m-p/5030#M461
En voor bijvoorbeeld een scanner die naar e-mail wil scannen (en je hebt lokaal geen server) ben je helemaal de sjaak.... 

 Inderdaad. Wij hebben nu al 4 klanten die dit probleem hebben.
En er is er zelfs 1 die kpn exchange online gebruikt, KPN verbinding heeft maar scan 2 mail moet via SSL en Ricoh laat dit alleen toe met een applicatiecertifcaat wat ook weer een bak geld gaat kosten.

Aan de ene kant begrijp ik het allemaal wel van KPN, maar vindt het toch erg vervelend voor de mensen die een KPNlijn hebben en toch geen gebruik kunnen maken van bv scan 2 email.
https:///t5/user/viewprofilepage/user-id/1326 schreef op https:///t5/Internet/Ontvangen-e-mail-KPN-mbt-Be%C3%ABindiging-SMTP-relay/m-p/5033#M462https:///t5/user/viewprofilepage/user-id/1318 schreef op https:///t5/Internet/Ontvangen-e-mail-KPN-mbt-Be%C3%ABindiging-SMTP-relay/m-p/5028#M459https:///t5/user/viewprofilepage/user-id/227 schreef op https:///t5/Internet/Ontvangen-e-mail-KPN-mbt-Be%C3%ABindiging-SMTP-relay/m-p/5024#M455Beste   &  ,

Ontzettend vervelend dat u niet op de hoogte bent van deze wijziging! KPN heeft haar klanten meerdere malen op de hoogte gebracht, jammer om te zien dat we niet iedereen hebben kunnen bereiken. Smiley Verdrietig

,

In uw ander https:///t5/Internet/smtp-zakelijkmail-nl-werkt-sinds-vanmiddag-opeens-niet-meer/m-p/5019#M454 geeft u aan gebruik te maken van een KPN verbinding, u kunt dan de volgende instellingen gebruiken:

mail.kpnmail.nl 
Poort 25 
Gebruikersnaam: geen gegevens invullen 
Wachtwoord: geen gegevens invullen

 Gegeven oplossing heeft geen zin gehad;

550 5.7.1. unable to relay

 Zelfde probleem gehad, oplossing:

1- controleer of je inlognaam het volledig emailadres is.

2- gebruik mail.kpnmail.nl als smtp server, met authenticatie aan (zelfde als inkomend) en gebruik als verificatie TLS op port 587.

 Dat werkt aslleen als je een KPN mailadres hebt, werk je met een eigen mailadres dan zal authentificatie (zelfde als inkomend) natuurlijk falen want die gegevens zijn bij KPN niet bekend. Met een eigen mailadres kan je alleen uitmailen met KPN als je het PTR record laat aanpassen.

Een tweede mogelijkheid is om je eigen mailserver te gebruiken maar dan moet je hoster dit wel toestaan.
https:///t5/user/viewprofilepage/user-id/1318 schreef op https:///t5/Internet/Ontvangen-e-mail-KPN-mbt-Be%C3%ABindiging-SMTP-relay/m-p/5028#M459https:///t5/user/viewprofilepage/user-id/227 schreef op https:///t5/Internet/Ontvangen-e-mail-KPN-mbt-Be%C3%ABindiging-SMTP-relay/m-p/5024#M455Beste   &  ,

Ontzettend vervelend dat u niet op de hoogte bent van deze wijziging! KPN heeft haar klanten meerdere malen op de hoogte gebracht, jammer om te zien dat we niet iedereen hebben kunnen bereiken. Smiley Verdrietig

,

In uw ander https:///t5/Internet/smtp-zakelijkmail-nl-werkt-sinds-vanmiddag-opeens-niet-meer/m-p/5019#M454 geeft u aan gebruik te maken van een KPN verbinding, u kunt dan de volgende instellingen gebruiken:

mail.kpnmail.nl 
Poort 25 
Gebruikersnaam: geen gegevens invullen 
Wachtwoord: geen gegevens invullen

 Gegeven oplossing heeft geen zin gehad;

550 5.7.1. unable to relay

 Zelfde probleem gehad, oplossing:

1- controleer of je inlognaam het volledig emailadres is.

2- gebruik mail.kpnmail.nl als smtp server, met authenticatie aan (zelfde als inkomend) en gebruik als verificatie TLS op port 587.
Als je een eigen mailserver hebt (Kerio, Exchange, etc) kun je hier geen gebruik van maken. KPN heeft in al zijn wijsheid besloten te stoppen met een SMTP Relay server....   

Opties die je dan hebt is versturen op MX (zorg dat je SPF en PTR record goed staan) of een alternative SMTP dienst zoeken (die zijn er helaas niet ech veel). Soms kan de hoster van je domein nog wat doen. En anders heb je gewoon een probleem.

En voor bijvoorbeeld een scanner die naar e-mail wil scannen (en je hebt lokaal geen server) ben je helemaal de sjaak.... 
https:///t5/user/viewprofilepage/user-id/227 schreef op https:///t5/Internet/Ontvangen-e-mail-KPN-mbt-Be%C3%ABindiging-SMTP-relay/m-p/5024#M455Beste   &  ,

Ontzettend vervelend dat u niet op de hoogte bent van deze wijziging! KPN heeft haar klanten meerdere malen op de hoogte gebracht, jammer om te zien dat we niet iedereen hebben kunnen bereiken. Smiley Verdrietig

,

In uw ander https:///t5/Internet/smtp-zakelijkmail-nl-werkt-sinds-vanmiddag-opeens-niet-meer/m-p/5019#M454 geeft u aan gebruik te maken van een KPN verbinding, u kunt dan de volgende instellingen gebruiken:

mail.kpnmail.nl 
Poort 25 
Gebruikersnaam: geen gegevens invullen 
Wachtwoord: geen gegevens invullen

 Gegeven oplossing heeft geen zin gehad;

550 5.7.1. unable to relay
Reputatie 7
Badge +11
Beste http://zakelijke-community.kpn.com/t5/Internet/Ontvangen-e-mail-KPN-mbt-Be%C3%ABindiging-SMTP-relay/td-p/4269/page/3#" style="border-radius: 2.5px; color: rgb(51, 51, 51); padding: 0px 2.5px; background-color: rgb(204, 204, 204);" target="_blank & http://zakelijke-community.kpn.com/t5/Internet/Ontvangen-e-mail-KPN-mbt-Be%C3%ABindiging-SMTP-relay/td-p/4269/page/3#" style="border-radius: 2.5px; color: rgb(51, 51, 51); padding: 0px 2.5px; background-color: rgb(204, 204, 204);" target="_blank,

Ontzettend vervelend dat u niet op de hoogte bent van deze wijziging! KPN heeft haar klanten meerdere malen op de hoogte gebracht, jammer om te zien dat we niet iedereen hebben kunnen bereiken. :(

http://zakelijke-community.kpn.com/t5/Internet/Ontvangen-e-mail-KPN-mbt-Be%C3%ABindiging-SMTP-relay/td-p/4269/page/3#" style="border-radius: 2.5px; color: rgb(51, 51, 51); padding: 0px 2.5px; background-color: rgb(204, 204, 204);" target="_blank,

In uw ander forum bericht geeft u aan gebruik te maken van een KPN verbinding, u kunt dan de volgende instellingen gebruiken:

mail.kpnmail.nl 

Poort 25 

Gebruikersnaam: geen gegevens invullen 

Wachtwoord: geen gegevens invullen
https:///t5/user/viewprofilepage/user-id/1316 schreef op https:///t5/Internet/Ontvangen-e-mail-KPN-mbt-Be%C3%ABindiging-SMTP-relay/m-p/5013#M451https:///t5/user/viewprofilepage/user-id/227 schreef op https:///t5/Internet/Ontvangen-e-mail-KPN-mbt-Be%C3%ABindiging-SMTP-relay/m-p/5012#M450Beste Hugo,

Dat kan goed kloppen!

Wanneer de ontvangende mailserver controleert op een PTR-record, vraagt deze het IP-adres van de hostnaam op, controleert of deze overeenkomt met het IP-adres waarmee de verbinding is gemaakt en doet daarna een reverse lookup op het IP-adres om te kijken of ook daar de hostnaam weer terugkomt. Is dit niet het geval, dan zal het e-mailbericht geweigerd worden.

Als er gebruik wordt gemaakt van een KPN verbinding zal deze static.kpn.net retouren. Met een PTR record kan een andere hostnaam opgegeven worden. Het aanmaken van een PTR-record is enkel mogelijk op een zakelijke aansluiting bij KPN.

 Uit alle meldingen die ik vandaag binnen hebt gekregen, blijkt dat 90% van de mensen helemaal nooit is ingelicht omtrent deze aanpassing.

 Hier ook iedere klant met een kpn zakelijk aansluiting kan geen mails meer verzenden. KPN weigert de klanten verder te helpen. Dit betreft klanten met een externe hosting aanbieder. Deze hosting aanbieder levert zelf geen relay / verzendserver als mogelijkheid voor de klanten.

Forceren jullie de zakelijke klanten om een andere partij te gebruiken voor het verzenden van mails middels smtp?
https:///t5/user/viewprofilepage/user-id/227 schreef op https:///t5/Internet/Ontvangen-e-mail-KPN-mbt-Be%C3%ABindiging-SMTP-relay/m-p/5012#M450Beste Hugo,

Dat kan goed kloppen!

Wanneer de ontvangende mailserver controleert op een PTR-record, vraagt deze het IP-adres van de hostnaam op, controleert of deze overeenkomt met het IP-adres waarmee de verbinding is gemaakt en doet daarna een reverse lookup op het IP-adres om te kijken of ook daar de hostnaam weer terugkomt. Is dit niet het geval, dan zal het e-mailbericht geweigerd worden.

Als er gebruik wordt gemaakt van een KPN verbinding zal deze static.kpn.net retouren. Met een PTR record kan een andere hostnaam opgegeven worden. Het aanmaken van een PTR-record is enkel mogelijk op een zakelijke aansluiting bij KPN.

 Uit alle meldingen die ik vandaag binnen hebt gekregen, blijkt dat 90% van de mensen helemaal nooit is ingelicht omtrent deze aanpassing.
Reputatie 7
Badge +11
Beste Hugo,

Dat kan goed kloppen!

Wanneer de ontvangende mailserver controleert op een PTR-record, vraagt deze het IP-adres van de hostnaam op, controleert of deze overeenkomt met het IP-adres waarmee de verbinding is gemaakt en doet daarna een reverse lookup op het IP-adres om te kijken of ook daar de hostnaam weer terugkomt. Is dit niet het geval, dan zal het e-mailbericht geweigerd worden.

Als er gebruik wordt gemaakt van een KPN verbinding zal deze static.kpn.net retouren. Met een PTR record kan een andere hostnaam opgegeven worden. Het aanmaken van een PTR-record is enkel mogelijk op een zakelijke aansluiting bij KPN.
Onderhand is uiteraard het e.e.a. uitgeschakeld, echter is het nu zo dat zodra mensen mail proberen te versturen onze mailserver, dat er toch het e.e.a. niet klopt, dit is alleen zo als er verbinding gemaakt wordt vanuit een KPN IP adres;

relay=static.kpn.net may be forged), reject=550 5.7.1 <user@domeinnaam.tld>... Relaying denied. IP name possibly forged [xxx.xxx.xxx.xxx]

Een mogelijke oorzaak hiervan is dat het reverse DNS record van het klant IP (xxx adres in dit geval) niet overeenkomt met de hostnaam welke aangegeven wordt(static.kpn.net).

Is het zo dat de KPN klant voor zijn eigen IP adres een geldig PTR record moet laten aanmaken om dit te laten functioneren?
Reputatie 7
Badge +11
Beste Peter,

Wanneer er gebruik wordt gemaakt van een eigen mailserver moet er ingesteld worden dat uw eigen mailserver de taak voor het verzenden van mail rechtstreeks gaat afhandelen zonder tussenkomst van een SMTP-server van de provider. Optie 3 op de website is dan van toepassing. Raadpleeg hiervoor eventueel de bijlage die op kpn.com/mail staat.

 

3. U host uw eigen mailserver
 

Stap 1 
Neem contact op met uw serverbeheerder. Vraag hem de mailserver zo in te stellen dat de e-mail direct over poort 25 verzonden wordt. Houdt u er rekening mee dat wij geen wijzigingen kunnen en mogen doorvoeren op uw mailserver. Raadpleeg de https://www.kpn.com/w3/file?uuid=1b9e5cb6-d608-449e-8630-67958de04bcb&amp;owner=8de86c61-bdc8-4848-872e-e5b380e682fc&amp;contentid=4201" target="_blank voor de uitleg van 2 voorbeelden voor het instellen van Microsoft Exchange 2007 en Microsoft Exchange 2010.

Stap 2 
Laat uw PTR record aanpassen. Mail daarvoor onderstaande gegevens naar https://mailto:zakelijkinternet@kpn.com" target="_self.

Aanvrager:

Telefoonnummer:

E-mailadres:

Bedrijfsnaam:

Publiek IP-adres mailserver:

Hostname:

Record type: PTR
Beste Tim,

Kan gebeuren 😉.

Maar het is mij nog altijd niet duidelijk hoe het zit wanneer je een eigen mailserver draait.

Kun je dan (zoals jij meldt) mail.kpnmail.nl invullen, of werkt dat vanaf aanstaande maandag niet meer zoals vermeld op kpn.com/mail.

Groeten,

Peter
Reputatie 7
Badge +11
Beste topic volgers ( http://zakelijke-community.kpn.com/t5/Internet/Ontvangen-e-mail-KPN-mbt-Be%C3%ABindiging-SMTP-relay/td-p/4269/page/2#" style="border-radius: 2.5px; color: rgb(51, 51, 51); padding: 0px 2.5px; background-color: rgb(204, 204, 204);" target="_blank, http://zakelijke-community.kpn.com/t5/Internet/Ontvangen-e-mail-KPN-mbt-Be%C3%ABindiging-SMTP-relay/td-p/4269/page/2#" style="border-radius: 2.5px; color: rgb(51, 51, 51); padding: 0px 2.5px; background-color: rgb(204, 204, 204);" target="_blank, http://zakelijke-community.kpn.com/t5/Internet/Ontvangen-e-mail-KPN-mbt-Be%C3%ABindiging-SMTP-relay/td-p/4269/page/2#" style="border-radius: 2.5px; color: rgb(51, 51, 51); padding: 0px 2.5px; background-color: rgb(204, 204, 204);" target="_blank, http://zakelijke-community.kpn.com/t5/Internet/Ontvangen-e-mail-KPN-mbt-Be%C3%ABindiging-SMTP-relay/td-p/4269/page/2#" style="border-radius: 2.5px; color: rgb(51, 51, 51); padding: 0px 2.5px; background-color: rgb(204, 204, 204);" target="_blank, http://zakelijke-community.kpn.com/t5/Internet/Ontvangen-e-mail-KPN-mbt-Be%C3%ABindiging-SMTP-relay/td-p/4269/page/2#" style="border-radius: 2.5px; color: rgb(51, 51, 51); padding: 0px 2.5px; background-color: rgb(204, 204, 204);" target="_blank ),

Uit betrouwbare bronnen heb ik vernomen dat mijn informatie toch niet correct is gebleken. De genoemde serveradressen gaan per aankomende maandag offline (09-11-'15).

Meer informatie is te vinden op de website kpn.com/mail. Iedereen die gebruik maakt van een uitgaande mailserver van KPN dient straks mail.kpnmail.nl te gebruiken. U kunt meteen uw e-mailinstellingen aanpassen.

Betreffende serveradressen:

  • smarthost.direct-adsl.nl
  • smtp.zakelijkmail.nl
  • mail.kpn-officedsl.nl
  • mail.direct-adsl.nl
  • mail.planetpro.nl
  • smtp.kpn-officedsl.nl

Standaard uitgaande serverinstellingen:

Open mailserver op KPN verbindingen

mail.kpnmail.nl 

Poort 25 

Gebruikersnaam: geen gegevens invullen 

Wachtwoord: geen gegevens invullen

Authenticated server voor KPN e-mailaccounts

smtp.kpnmail.nl 

TLS (of SSL voor oudere apparaten) poort 587 

Gebruikersnaam: KPN e-mailadres invullen 

Wachtwoord: KPN wachtwoord invullen

Mijn excuses voor de eerdere onjuiste informatie.
Reputatie 7
Badge +11
Bedankt voor de verduidelijking http://zakelijke-community.kpn.com/t5/Internet/Ontvangen-e-mail-KPN-mbt-Be%C3%ABindiging-SMTP-relay/td-p/4269/page/2#" style="border-radius: 2.5px; color: rgb(51, 51, 51); padding: 0px 2.5px; background-color: rgb(204, 204, 204);" target="_blank! :D

Ter aanvulling:

Op een zakelijke aansluiting van KPN kan de mailserver mail.kpnmail.nl zonder beveiliging worden gebruikt om e-mail rechtstreeks te kunnen versturen vanuit alle type e-mailaccounts. De authenticatie is nodig om de mailserver te kunnen gebruiken op verbindingen buiten KPN, zoals die van andere providers en in het buitenland. Dit bieden we alleen aan voor klanten met e-mail van KPN. Klanten die een Exchange Online abonnement van KPN hebben, kunnen gewoon gebruik blijven maken van smtp.outlook.com
https:///t5/user/viewprofilepage/user-id/227 schreef op https:///t5/Internet/Ontvangen-e-mail-KPN-mbt-Be%C3%ABindiging-SMTP-relay/m-p/4936#M441Beste Peter,

Ik heb navraag gedaan en mij is wederom bevestigd dat de mailserver smtp.kpn-officedsl.nl blijft bestaan als normale uitgaande mailserver. Echter vervalt de functie en ondersteuning van Relay wel. Indien de klant een zakelijke aansluiting van KPN heeft, wil ik adviseren om alvast mail.kpnmail.nl als uitgaande mailserver in te stellen.

 FF kort door de bocht gezegd wanneer ik deze pagina bekijk.

https://www.kpn.com/zakelijk/mkb/mailinstelling.htm

Wanneer je een KPN mailadres hebt kun je je e-mail versturen via KPN servers. 

Je moet authenticatie aanzetten en de mail afleveren via (SMTP): 587 en selecteer SSL, TLS poort 587 mits je pop gebruikt.

Wanneer je een eigen mailadres hebt (bijvoorbeeld) hans@grietje.nl en je hebt geen eigen interne mailserver dan zul je bij je hosting provider de gegevens op moeten vragen zodat je je SMTP in kan stellen naar 1 van hun servers.

Wanneer je een eige interne mailserver hebt kun je geen relay meer gebruiken en zal de mailserver mail rechtstreeks af moeten gaan leveren bij de mensen waar je naartoe mailt. Mailserver moet op DNS resolving staan en je zal een PTR record aan moeten vragen bij KPN zodat jouw domeinnaam herkend word wanneer je de naam van het ip opvraagt.
Reputatie 7
Badge +11
Beste Peter,

Ik heb navraag gedaan en mij is wederom bevestigd dat de mailserver smtp.kpn-officedsl.nl blijft bestaan als normale uitgaande mailserver. Echter vervalt de functie en ondersteuning van Relay wel. Indien de klant een zakelijke aansluiting van KPN heeft, wil ik adviseren om alvast mail.kpnmail.nl als uitgaande mailserver in te stellen.
Dag KPN,

Het is voor ons nog altijd niet duidelijk, hierboven staan dat zakelijke klanten ook na 9-11 gebruik kunnen maken van smtp.kpn-officedsl.nl, maar hier https://www.kpn.com/zakelijk/mkb/mailinstelling.htm staat juist van niet? 

We moeten echt zeker weten dat klanten van ons a.s. maandag geen probleem hebben. Op welke lijnen/klanten is dit van toepassing? 

Alvast bedankt!

Peter
Reputatie 7
Badge +11
Beste Jens,

Welkom bij de zakelijke community van KPN!

De uitgaande server smtp.kpn-officedsl.nl blijft inderdaad gewoon werken op Zakelijke aansluitingen. :D

Ik verneem het graag als u vragen heeft, hiervoor kunt u ook bij ons op het forum terecht!
https:///t5/user/viewprofilepage/user-id/227 schreef op https:///t5/Internet/Ontvangen-e-mail-KPN-mbt-Be%C3%ABindiging-SMTP-relay/m-p/4425#M389

Beste Grox,

Welkom bij de zakelijke community van KPN!

Ik geef graag antwoord op uw vragen met betrekking tot de beëindiging van de relay server.

1. Indien de hoster/aanbieder van het e-mailaccount of de domeinnaam een uitgaande server aanbied, kan deze het beste worden gebruikt. Op KPN aansluitingen kan er gebruik worden gemaakt van mail.kpnmail.nl, een PTR record is alleen nodig wanneer er gebruik wordt gemaakt van een eigen mailserver.

2. Gebruikers van Exchange Online kunnen gebruik maken van smtp.outlook.com. Een SPF record is al aanwezig. De server smtp.kpn-officedsl.nl blijft ook werken (voor nog niet gemigreerde accounts).

3. Bij een zakelijk Eigen Site & Mail abonnement, consumenten E-mail Only abonnement of alle andere consumenten aansluitingen kan gebruik worden gemaakt van de nieuwe Authenticated SMTP server: smtp.kpnmail.nl

Voor een uitgebreid overzicht zie de http://kpn-customer.custhelp.com/app/answers/detail_page/a_id/16722/" target="_blank" rel="nofollow.

De impact voor het uitzetten van de server heeft meer impact dan verwacht. De server gaat dan ook niet al morgen uit de lucht maar pas op 9 november. Daarnaast wordt de wijziging opnieuw gecommuniceerd met een duidelijkere uitleg.

 

Beste Tim,

Ik gebruik smtp.kpn-officedsl.nl al jaren als uitgaande mailserver, zowel voor een tweetal kpnmail/planet mail adressen als voor een aantal extern gehoste mailadresses (via vevida). Als ik jou antwoord goed begrijp kan ik gewoon deze server blijven gebruiken?

Met vriendelijke groet,

Jens Kock

Reageer